Senaste nytt

SAS Airbus 321LR - samlingstråd

GOT har ju tryckt hårt på att de vill ha en linje till NYC.

En fågel har viskat i mitt öra att ca 170 pax per dag som reser ut från GOT har EWR, JFK eller LGA som slutmål.

Sannolikt ökar den totala efterfrågan på GOT-NYC med minskad restid. Säg att det minskar den totala restiden från GOT till NYC från kanske 11-15 timmar beroende vilka rutter man reser så kan man nog räkna in en ökad efterfrågan med 10 -20 %.

170 pax som till 100 % väljer att gå ut från GOT till NYC ska ju ändå spridas ut på ganska många konkurrerande alternativ, inte enbart SAS. Så internkonkurrensen borde kanske inte vara mördande. Eller är det på gränsen till för låg beläggning på befintliga alternativa *A?

Med rätt prissättning och inte för stor intern konkurrens så skulle man ju tycka att GOT-EWR vore ett fint alternativ för en A321LR .

Japp denna linje är så gott som spikad. Efterlängtad för GOT

Jag har hört lika. Tror det blir A340 planen när de nya A350 kommer in i flottan.
Jag forstar inte riktigt hur de skall fa ihop det har om de nu verkligen menar allvar eller om det bara var ett satt att fa lite publicitet. Tvivlar pa att underlaget egentligen finns och det ar ju lite andra tider nu med flygskam och hogre branslepriser an nar det fordes pa tal. Har val heller aldrig bekraftats att 340 skall behallas vid 350 introduktion, snarare lat det som att man bollade med tanken men att det inte pa nagot satt finns ett beslut. Mojligtvis skulle nagon enstaka med ett nara samarbete dar charter sakrar 60-70% belaggning kunna fungera men att hitta budgetdestinationer for 5-8(?) 340 ifran Scandinavien vore minst sagt en bragd.

GOT har ju tryckt hårt på att de vill ha en linje till NYC.

En fågel har viskat i mitt öra att ca 170 pax per dag som reser ut från GOT har EWR, JFK eller LGA som slutmål.

Sannolikt ökar den totala efterfrågan på GOT-NYC med minskad restid. Säg att det minskar den totala restiden från GOT till NYC från kanske 11-15 timmar beroende vilka rutter man reser så kan man nog räkna in en ökad efterfrågan med 10 -20 %.

170 pax som till 100 % väljer att gå ut från GOT till NYC ska ju ändå spridas ut på ganska många konkurrerande alternativ, inte enbart SAS. Så internkonkurrensen borde kanske inte vara mördande. Eller är det på gränsen till för låg beläggning på befintliga alternativa *A?

Med rätt prissättning och inte för stor intern konkurrens så skulle man ju tycka att GOT-EWR vore ett fint alternativ för en A321LR .

Snarare tyder de siffrorna på att det blir väldigt svårt att fylla åtminstone en daglig avgång till new york. Det skulle kräva att sas tar i princip 100% av marknaden själva och I princip *ingen* väljer att flyga med anslutning. Med andra ord ingen BA, ingen klm, ingen Lufthansa, ingen Norwegian alls. Detta lyckas man knappat med ens om man är billigast (företags avtal, folk som vill flyga "sin" allians osv), och sannolikhet att sas skulle vara billigast - dessutom med direktlinje - är ju inte stor. Och det lär knappast bli någon feeder trafik till longhaul från Göteborg.

Alternativt om man hittar en marknad går mycket transfer pax på andra sidan Atlanten som ska till/från Göteborg. Men new york i sig verkar för litet.

Mer troligt är ett par gånger i veckan med rotation ihop med städer på norska västkusten tror jag. Men *helt* utan del i kakan borde det vara rimligt att man inte blir..

Snarare tyder de siffrorna på att det blir väldigt svårt att fylla åtminstone en daglig avgång till new york. Det skulle kräva att sas tar i princip 100% av marknaden själva och I princip *ingen* väljer att flyga med anslutning. Med andra ord ingen BA, ingen klm, ingen Lufthansa, ingen Norwegian alls. Detta lyckas man knappat med ens om man är billigast (företags avtal, folk som vill flyga "sin" allians osv), och sannolikhet att sas skulle vara billigast - dessutom med direktlinje - är ju inte stor. Och det lär knappast bli någon feeder trafik till longhaul från Göteborg.

Alternativt om man hittar en marknad går mycket transfer pax på andra sidan Atlanten som ska till/från Göteborg. Men new york i sig verkar för litet.

Mer troligt är ett par gånger i veckan med rotation ihop med städer på norska västkusten tror jag. Men *helt* utan del i kakan borde det vara rimligt att man inte blir..
Det mer intressanta än faktiskt beläggning är ju hur stor premie passagerarna från Göteborg är beredda att betala för att flyga direkt och kapa 4-5h per väg. Där finns nyckeln till framgång.

GOT-New York är alltid på gång i toppen av en konjunkturcykel för att sedan aldrig realiseras, vi mins både United och Delta som lanserade linjer men aldrig började trafikera. Göteborgsföretagen är kanske för "snåla" för att betala premie på biljetter för en direktflygning, samtidigt är lojaliteten mot SK inte lika hög som i Stockholm pga. av att Göteborgsregionen är van att flyga med LH, AF/KLM, BA etc. för att ta sig ut i Europa och världen. SK är oftast det dyraste alternativet oavsett om det är resa i tjänsten eller privat.

Våra två stora bilbolag flyger mycket (bortsett från Belgien ochTyskland) på Central och Östeuropa samt Nordafrika pga. leverantörernas produktionssiter, i dessa fall tar LH/SN mycket av trafiken.
Volvo Cars har regions-huvudkontor i New Jersey, men den mesta USA trafiken går till Charlotte (fabrik) och LAX och SFO (R&D siter).
Volvo AB har sina sites i Maryland och North Carolina.
SKF har sina sites i Pennsylvania och mellanvästern.
De amerikanska underleverantörer som används har sällan sina sites i New York.

Utöver de stora verkstadsbolagen finns det hundratals med andra bolag i regionen som har ett resemönster mot New York och Nordamerika, men jag tänker scenariot med en daglig avgång som skall upprätthållas.
Jag tolkar det som att *A har en stor och lojal kundgrupp som flyger ut från GOT men inte nödvändigtvis på SK metall.

Min högst personliga och ovetenskapliga analys av underlaget för GOT-New York.

EK

Om jag reste från Göteborg skulle jag mycket hellre ta ett effektivt byte i Europa utan immigration/tull och sedan widebody direkt till Charlotte, LA, SF eller Raleigh än att åka narrowbody till New York göra oförutsägbart lång immigration, tull och sedan byta till United/AA.
Å andra sidan är det skönt att ha långa resan sist på vägen hem. Ivf jag föredrar att vara hemma direkt, business eller ej, efter en nattflygning framför att stappla omkring som en zombie nånstans i Europa väntades på ytterligare en flygning.

Om jag reste från Göteborg skulle jag mycket hellre ta ett effektivt byte i Europa utan immigration/tull och sedan widebody direkt till Charlotte, LA, SF eller Raleigh än att åka narrowbody till New York göra oförutsägbart lång immigration, tull och sedan byta till United/AA.
Om inte det kan bli pre-clearance på GOT, det kanske skulle förändra saker och ting?

Toppen