GOT-New York är alltid på gång i toppen av en konjunkturcykel för att sedan aldrig realiseras, vi mins både United och Delta som lanserade linjer men aldrig började trafikera. Göteborgsföretagen är kanske för "snåla" för att betala premie på biljetter för en direktflygning, samtidigt är lojaliteten mot SK inte lika hög som i Stockholm pga. av att Göteborgsregionen är van att flyga med LH, AF/KLM, BA etc. för att ta sig ut i Europa och världen. SK är oftast det dyraste alternativet oavsett om det är resa i tjänsten eller privat.
Våra två stora bilbolag flyger mycket (bortsett från Belgien ochTyskland) på Central och Östeuropa samt Nordafrika pga. leverantörernas produktionssiter, i dessa fall tar LH/SN mycket av trafiken.
Volvo Cars har regions-huvudkontor i New Jersey, men den mesta USA trafiken går till Charlotte (fabrik) och LAX och SFO (R&D siter).
Volvo AB har sina sites i Maryland och North Carolina.
SKF har sina sites i Pennsylvania och mellanvästern.
De amerikanska underleverantörer som används har sällan sina sites i New York.
Utöver de stora verkstadsbolagen finns det hundratals med andra bolag i regionen som har ett resemönster mot New York och Nordamerika, men jag tänker scenariot med en daglig avgång som skall upprätthållas.
Jag tolkar det som att *A har en stor och lojal kundgrupp som flyger ut från GOT men inte nödvändigtvis på SK metall.
Min högst personliga och ovetenskapliga analys av underlaget för GOT-New York.
EK