Senaste nytt

SAS Airbus 321LR - samlingstråd

Ricci

Medlem
Med tanke på att Air Canada flyger direkt vissa dagar till Toronto från CPH så borde någon av dessa maskiner bli placerade i OSL/ARN för flyg till Toronto. Det skulle vara intressant och veta vilka trafiktal(Pax) det finns idag mellan OSL/ARN och Toronto?
 

M.K

Medlem
@seat56f Sant!

Hursomhelst kommer det negativa signaler varje dag nu och därför klokt av SAS att rulla ut detta test i liten skala. I värsta fall kan de ändra config som de sa igår. Oklokt av piloterna att ställa höga krav kan man tycka i detta läge.

Jag vet inte om Ni fick med er uttalandet från VDn för LH idag om att enbart några få kommer överleva. Jag vet att han sitter med mycket kunskap och inte uttalar sig i provokativt syfte som vissa clowner i denna industri.

Lufthansa-topp: Et fåtall flyselskap vil overleve - MinE24
 
Om maskinerna inte lönar sig i daglig drift på linjer utanför Europa skapar de ändå en viss möjlighet att rotera in dom på ex. EWR om SAS har någon trasig widebody. Kanske inte alltid populärt bland alla passagerare men säkert billigare för SAS än att boka om dom på andra bolag eller kanske inte få iväg dom på flera dagar under t.ex sommarperioden med rubriker i Aftonbladet med ledsna passagerare som resultat.
 

mha321

Medlem
Lättar ju betydligt när alla befintliga och kommande 737 MAX plötsligt bedöms som oanvändbara och försvinner från marknaden. :)

Sannolikheten att de helt försvinner från marknaden är nog klart begränsad. Väldigt tufft för de som gått all in på dem naturligtvis, och det är en fördel för sas, men i det stora hela är det nog rätt osannolikt att det blir långvarigt.

@seat56f Sant!

Hursomhelst kommer det negativa signaler varje dag nu och därför klokt av SAS att rulla ut detta test i liten skala. I värsta fall kan de ändra config som de sa igår. Oklokt av piloterna att ställa höga krav kan man tycka i detta läge.

Det har ju inte hindrat i tidigare lägen....

Jag vet inte om Ni fick med er uttalandet från VDn för LH idag om att enbart några få kommer överleva. Jag vet att han sitter med mycket kunskap och inte uttalar sig i provokativt syfte som vissa clowner i denna industri.

Lufthansa-topp: Et fåtall flyselskap vil overleve - MinE24

Han har väl sagt ungefär samma sak tidigare också. Och det ligger nog mycket i det. För små spelare gäller det jig delvis att positionera sig så att man blir uppköpt istället för konkursad om/när det vänder hårt neråt. Men så har det ju varit i ganska många år nu.
 

Dr. Miles

Expert

M.K

Medlem
Nyheten nu är ju att LH faktiskt agerar utifrån en spådd sämre marknad och drar ner kapacitetsökningen. Vad O’Leary uttalar sig om bryr jag mig inte så mycket över. Tack @NotRyan ;)

On-topic ska det fortsatt bli riktigt intressant att se om det blir lönsamt med 321LR. Verkligen spännande med så få säten och liten fraktkapacitet. Det låter ju såklart alltid bra innan från tillverkarnas sida.
 
Last edited:

varva77

Medlem
Bör inte detta offentliggöras snart? Om det nu skall dra igång framåt hösten måste väl biljettförsäljning börja relativt snart för att det inte ska bli en onödigt (olönsam) lång startsträcka?
 

Tonton

Medlem
Bör inte detta offentliggöras snart? Om det nu skall dra igång framåt hösten måste väl biljettförsäljning börja relativt snart för att det inte ska bli en onödigt (olönsam) lång startsträcka?

Första planet går säkerligen in på en befintlig linje för att motivera fortsatta avgångar under vintertid. Därav att det inte behövs någon ”startsträcka”
 
Toppen