Senaste nytt

SAS Airbus 321LR - samlingstråd

M.K

Medlem
Rickard var i form idag och höll en intressant presentation. Lite mycket fokus på miljö kanske men det är ju på modet nu.

Hursomhelst bekräftade han återigen seatingen till 3-class. 157 seats. Något jag skrivit om här tidigare. Det ska heller inte vara märkbar skillnad mot produkten som finns idag! Som exempel på nya rutter nämnde han Toronto och Montreal två gånger.
 
Last edited:
Rickard var i form idag och höll en intressant presentation. Lite mycket fokus på miljö kanske men det är ju på modet nu.

Hursomhelst bekräftade han återigen seatingen till 3-class. 157 seats. Något jag skrivit om här tidigare. Det ska heller inte vara märkbar skillnad mot produkten som finns idag! Som exempel på nya rutter nämnde han Toronto och Montreal två gånger.
Tackar. Någon annan info om något kul som är i pipen? Nyttjande av 6 optionerna de har på A350 t.ex?
 

M.K

Medlem
Det jag kan tillägga nu är upplägget med modellen som Rickard gick igenom lite mer ingående. De kommer köra en mycket smart strategi där 321LR används för att säsongsanpassa produktionen och kunna köra sina linjer året runt. Boston nämndes speciellt. I tillägg kommer de testa andra saker där point to point från t ex Bergen, Aarhus och Göteborg var alternativ samt nya tunnare destinationer. Egentligen inte mycket nytt men bra presenterat.

Efter utvärdering tas beslut om utökad order alternativt konvertering till vanlig 1-class config av dessa tre maskiner som då kan utnyttjas på t ex huvudstadstriangeln som de A321 de använder idag.

En försiktig men klok strategi anser jag. Tummen upp.
 

Agö

Medlem
Det jag kan tillägga nu är upplägget med modellen som Rickard gick igenom lite mer ingående. De kommer köra en mycket smart strategi där 321LR används för att säsongsanpassa produktionen och kunna köra sina linjer året runt. Boston nämndes speciellt. I tillägg kommer de testa andra saker där point to point från t ex Bergen, Aarhus och Göteborg var alternativ samt nya tunnare destinationer. Egentligen inte mycket nytt men bra presenterat.
Inget nytt alls skulle jag säga. Det här har ju varit uppe sedan länge.
 

PP4EH

Medlem
OT: Ni som hörde Rickard tala, sades något om Pilot anställningar, hörde nått rykte om att dom behöver 150 per år kommande x antar åren?
 

varva77

Medlem
Låter som att det är mycket som skall testas med få maskiner. Bara de inte gör bort sig som de gör ibland och kör tex Göteborg-New York en dag i veckan. Har ju hänt förut då de kört få rotationer till Bryssel och Paris från Göteborg. Körde väl nån liknande grej Luleå-London en dag i veckan för ett tag sedan, eller finns den kvar? Finns säkert fler exempel
 

NotRyan

Medlem
Låter som att det är mycket som skall testas med få maskiner. Bara de inte gör bort sig som de gör ibland och kör tex Göteborg-New York en dag i veckan. Har ju hänt förut då de kört få rotationer till Bryssel och Paris från Göteborg. Körde väl nån liknande grej Luleå-London en dag i veckan för ett tag sedan, eller finns den kvar? Finns säkert fler exempel
Nä Luleå-London men en rotation på lördagar försvann förståeligt nog snabbt.. Jag skulle åtminstone ha kört en rotation torsdag kväll och en söndag kväll. Men det såg inte ut som om dom hade någon plan alls för den linjen...
 

M.K

Medlem
Låter som att det är mycket som skall testas med få maskiner. Bara de inte gör bort sig som de gör ibland och kör tex Göteborg-New York en dag i veckan. Har ju hänt förut då de kört få rotationer till Bryssel och Paris från Göteborg. Körde väl nån liknande grej Luleå-London en dag i veckan för ett tag sedan, eller finns den kvar? Finns säkert fler exempel

Jag är rimligen säker på att de kommer köra någon form av point to point från mindre flygplatser under första sommarsäsongen -20 då första maskinen kommer lagom tills dess. De verkar ju verkligen sugna på detta. Denna maskin flyttas senare under året till Boston linjen.

Mer spännande är att se var de nästa två maskinerna kommer användas. Canada känns trots allt som ett hett tips även om han betonade dessa som exempel.

Edit. @PP4EH De nämnde ingenting om detta. Jag räknar med att de avvaktar strategin här med de kommande pilotförhandlingarna. Blir det för dyrt räknar jag med att de tvingas till mer outsourcing. De visade kommande konkurrenssituation med flyg på väg in i Europa och det ser verkligen tufft ut.
 
Last edited:
Toppen