Senaste nytt

SAS Airbus 321LR - samlingstråd

En fråga kring Airbus va Boeing , SAS kommer ju gå över till Airbus , hur tänker ni kring det ? Hade ni hellre sätt 777 an A350 exempelvis ?
Hade inte velat se 777. A350 är ett flygplan som passar bra in hos SAS, och dessutom betydligt modernare än 777. Och som sagts, går att flyga med samma rating som A330. Det kommer se snyggt ut i SAS färger. Hoppas att de likt British Airways gör nu målar två av dem i retrofärger. En samma schema som A319 i retrofärger, och en i Janne Carlzon vitt. Jan Viking kan den döpas till och han kan få smasha en champagneflaska mot den under cermonin.
 

chazzie

Medlem
Det gör att vi kanske måste räkna bort ICN som en potentiell ny destination - iaf för A321LR som denna tråd handlar om. Inte omöjligt att det blir en linje med A330/A340/A350 dock.
Givetvis ska ICN flygas med 330/340. Jag tror stenhårt nu på OSL-ICN.

Det var så jag tänkte, att A321LR-planen öppnar upp för andra/nya destinationer med widebody-planen.

Hade inte velat se 777. A350 är ett flygplan som passar bra in hos SAS, och dessutom betydligt modernare än 777. Och som sagts, går att flyga med samma rating som A330.

777:an är väldigt trevlig men håller med om att den är nog för stor för SAS, 787 hade varit det logiska valet om man velat flyga Boeing, men precis som nämnt tidigare så är det enklare att typ:a in piloter från A320->A330/A350 då de är väldigt lika i cockpit.

Skulle Montréal bli en A321LR-destination och Seoul en A330/A350-destination i framtiden så kommer jag nog boka inom kort, till båda destinationerna :D
 

EBD_Hakan

Medlem
@palmen Vi får se helt enkelt men A340 har SAS själva officiellt sagt kan hänga med ett tag och fyra maskiner på en hubb, OSL, ser jag som troligt.

Kombinationen frakt plus många C pax genom oljan är verkligen attraktiv. Jag hoppas höra något om bl a detta nästa onsdag!

Vad gäller ARN ser jag i nuvarande situation CPH som mer attraktiv men det är naturligtvis upp till SAS själva att räkna på business caset.

Vad har jag missat? Vad händer nästa onsdag? :)
 

palmen

Moderator
Ska bli spännande att se vart dom kommer flyga dom och ser fram mot en A350,jag hoppas på typ Boston eller Pittsburgh,alt Toronto
Pittsburgh kan du nog glömma, finns nog en anledning till att det inte är ett ställe dit många bolag flyger till från Europa (om ens något). Att SAS då skulle starta den linjen känns otroligt. Boston, Toronto, Montreal är nog mest troliga i USA/Kanada.
 

chazzie

Medlem
Pittsburgh kan du nog glömma, finns nog en anledning till att det inte är ett ställe dit många bolag flyger till från Europa (om ens något). Att SAS då skulle starta den linjen känns otroligt. Boston, Toronto, Montreal är nog mest troliga i USA/Kanada.

Air Canada flyger redan Köpenhamn - Toronto och är i samma allians så försiktigt kanske man kan hoppas på Skandinavien - Montréal då Toronto är representerat redan i Skandinavien, samtidigt verkar Boston vara en destination med en hel del resenärer, dock inte tillräckligt för en widebody hela året i dagsläget... Den som lever for se :)
 

Hafermann

Medlem
Air Canada flyger redan Köpenhamn - Toronto och är i samma allians så försiktigt kanske man kan hoppas på Skandinavien - Montréal då Toronto är representerat redan i Skandinavien, samtidigt verkar Boston vara en destination med en hel del resenärer, dock inte tillräckligt för en widebody hela året i dagsläget... Den som lever for se :)
Jag tror att Boston blir en av destinationerna. Historiken och passagerarunderlaget talar för det.
 
Toppen