Senaste nytt

SAS Airbus 321LR - samlingstråd

Nu vet jag inte var Dubai kom ifrån. Mellanöstern är väl det man har sagt, och det är ju betydligt större än Dubai.
Med Emirates direktflyg från Skandinavien till Dubai så är det nog ingen bra idé av SAS att välja just den rutten.
Jag tror då snarare på Kuwait eller Iran. Eller möjligen Abu Dhabi, men jag är osäker på vad som gäller där eftersom det är väldigt få flygbolag utöver Etihad som flyger dit. Saudiarabien kan eventuellt vara en möjlighet, men då troligtvis säsong eller charter (pilgrimsresor). Det är ju inte omöjligt att man också lägger in lite flyg till Qatar 2022. Oman är väl inte heller orimligt att tänka sig. Det är väl ett ganska stabilt land med ökande turism.

Som sagt, det finns ganska många alternativ utöver Dubai.

Varför skulle kuwait vara en möjlig destination? Tehran skulle kunna ha funkat när sanktionerna togs bort. Synd att SAS inte agerade.

Själv skulle jag vilja se Kairo.

...men väl nordöstra USA och större städer i Kanada, en linje till Montréal hade varit ytterst smaskigt!
Jag tror att 321LR kommer att sättas in på BOS på vintern och göra den till helårslinje igen, samt eventuellt IAD på vintern

Jag räknar med att man kommer att i alla fall prova GOT - EWR och AAR - EWR, i övrigt så skall det bli intressant att se. Speciellt också var eventuellt frigjord A330/A340 - kapacitet sätts in. ICN kan vara ett hett tips, även uppgång i frekvens på befintliga destinationer. Någon huvudlös expansion vore inte så bra...

Jag tycker inte bara destinationerna är spännande, utan även hur SAS framöver kommer handla när man bestämmer varifrån nya rutter kommer utgå. Känns ju som att ett företag som kan välja mellan olika länder så som SAS kan, definitivt kommer beakta ev. nya svenska regler om dyrt biobränsle samt redan varande flygskatt.

ICN skulle smaka jättebra också som en ny långdistans! Förmodar att denna utgår från CPH eller OSL för att minska den av @Hafermann nämnda kostnaden.

A321LR max range = 4000 nm
ARN-ICN = 4008 nm
CPH-ICN = 4290 nm

Källa: A321neo samt Great Circle Mapper

Det gör att vi kanske måste räkna bort ICN som en potentiell ny destination - iaf för A321LR som denna tråd handlar om. Inte omöjligt att det blir en linje med A330/A340/A350 dock.

Med det avklarat så har vi här lite inspiration på potentiella destinationer som ryms inom maxavståndet för A321LR :)

Skärmavbild 2019-03-04 kl. 16.16.44.png

Källa: Great Circle Mapper

Toppen