Senaste nytt

SAS Airbus 321LR - samlingstråd

Jag vill se en A321LR till LPA några gånger per vecka. Ett anständigt flyg med bekväm business behövs när restiden är över fem timmar. Över fyra timmar i en B737 eller A320 serie är en plåga även i Plus.

Även de som reser till charterresmål kan behöva möjlighet att resa anständigt. MIA får anses som ett charterresmål och dit är det en utsökt flygkomfort.
Kommer folk betala 15-30k för business till LPA? Det är ju vad business skulle kosta på andra linjer som GOT-EWR som kan bli aktuellt. Har en känsla av att det är väldigt få som är villiga att lägga de pengarna på en resa till LPA. Dvs antingen får man rea ut det så man går back eller släppa som awards.

Sen förstår jag inte varför Miami är ett charter resemål, det är dessutom 50% längre i tid. För mig är inte semesterresemål detsamma som charter.

Om de får flyga över via västra Kina så lär det inte vara några problem med räckvidden.
Men Indien och Kina har dispyt om Aksai Chin i just det området, därför det kan vara känsligt.

Klok reflektion, min tanke var att om man vill undvika hela Pakistan och hela Kashmir måste man antingen flyga över Himalaya eller söder om Pakistan. Det är sällan jag sett att plan går över Himalaya, så jag antog i min okunnighet att man undviker det. Men vi en närmare titt på kartan så torde det gå och man således klarar sig.

Sen förstår jag inte varför Miami är ett charter resemål, det är dessutom 50% längre i tid. För mig är inte semesterresemål detsamma som charter.[/QUOTE]

Miami är väl dessutom utanför räckvidden?!?

Ja, men jag tror man gjorde en jämförelse med att Miami är charterdestination och dit så kan man flyga med riktig Business och folk betalar, och att då LPA skulle vara charterdestination och att det då skulle gå att sälja riktig business dit.

Yes - räckvidden för en A321LR är inte tillräcklig för att flyga till Miami från någon av de skandinaviska Hubbarna.

Great Circle Mapper

Skärmavbild 2019-03-04 kl. 12.25.44.png

Klok reflektion, min tanke var att om man vill undvika hela Pakistan och hela Kashmir måste man antingen flyga över Himalaya eller söder om Pakistan. Det är sällan jag sett att plan går över Himalaya, så jag antog i min okunnighet att man undviker det. Men vi en närmare titt på kartan så torde det gå och man således klarar sig.
Off topic svar.

Det finns fåtal kommersiella flygningar över Himalaya.
Air China flyger mellan Lhasa (Tibet) och Kathmandu och China Southern flyger mellan Urumqi (Xinjiang i västra Kina) och Islamabad.

Air China och Air India har flygningar mellan Delhi och Beijing/Shanghai men de flyger söder om Himalaya och undviker flygning över Himalaya.

Eller så är man lite kreativ och slingar en 321LR åt vardera hållet på den här. Vore kul med lite 5th freedom-flighter för SAS och det borde finnas underlag på alla dessa utom möjligtvis AKR

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Edit: Ett ännu bättre alternativ vore RAK istället för AKR. Från Sverige finns det väl underlag för både RAK och GRU med turism till båda och affärsresenärer till GRU. Åt andra hållet turism till CPT och övriga connections från ADD.

Eller så är man lite kreativ och slingar en 321LR åt vardera hållet på den här. Vore kul med lite 5th freedom-flighter för SAS och det borde finnas underlag på alla dessa utom möjligtvis AKR

Edit: Ett ännu bättre alternativ vore RAK istället för AKR. Från Sverige finns det väl underlag för både RAK och GRU med turism till båda och affärsresenärer till GRU. Åt andra hållet turism till CPT och övriga connections från ADD.

Haha, det vore något. SAS Crew Base på alla ställen.

Toppen