Senaste nytt

SAS Airbus 321LR - samlingstråd

M.K

Medlem
Första planet levereras nästa vår och jag tror fortsatt de testar P2P från några mindre städer till NYC första sommaren med planet. Det kommer nog inte vara några större problem att fylla dessa 157 säten dit med lokala kampanjer. Ger god PR och lokalt mediaintresse också.

Möjlig info den femte april i samband med trafiktalen och ca 330 dagar innan lansering?
 

varva77

Medlem
Första planet går säkerligen in på en befintlig linje för att motivera fortsatta avgångar under vintertid. Därav att det inte behövs någon ”startsträcka”
Möjligt men det skulle ju innebära att de har en 330/340 ”över” som behöver sättas in på någon annan linje (NY känns som enda möjliga). Om nu inte en 340 går till skrot istället. Ställa av lär väl inte vara aktuellt och sälja blir svårt.
Hursomhelst är det inte förrän nästa vår är det fortfarande gott om tid. Fick för mig att det var i höst.
 

Tonton

Medlem
Möjligt men det skulle ju innebära att de har en 330/340 ”över” som behöver sättas in på någon annan linje (NY känns som enda möjliga). Om nu inte en 340 går till skrot istället. Ställa av lär väl inte vara aktuellt och sälja blir svårt.
Hursomhelst är det inte förrän nästa vår är det fortfarande gott om tid. Fick för mig att det var i höst.

En A340 går på skrot i juni/juli.
 

NyfikenGrau

Medlem
Som exempel på nya rutter nämnde han Toronto och Montreal två gånger.

Konkreta exempel på nya destinationer var nytt för mig iaf, tidigare har jag bara läst nordöstra USA/Kanada, Mellanöstern, Indien.

Nämnde han några fler exempel på destinationer? För om han inte gjorde det så utgår jag från att just dessa två är rätt så heta.

Det låter iaf rimligt med ordningen du nämner, köra första planet på gissningsvis Göteborg/Bergen/Århus - New York sommaren '20 och därefter låta det gå in på CPH-BOS vintersäsongen. Då har förmodligen SAS fått ett bra hum om potentialen för NY-trafik hos de tre städerna.

Nya destinationer blir väl förmodar jag sista steget att prova, så inget som kommer före 2021 i alla fall?
 

M.K

Medlem
Man får ju ta det för vad det är, mina spekulationer av den tolkning jag gjorde av mestadels gamla citat. Han nämnde dessa, P2P från samma orter vi hört tidigare och sedan Boston som flygplatsexempel på tunnare destination som vissa kunder vill ha som helårsrutt. Känns väldigt troligt för mig som var där med P2P först och sedan Boston till vintern -20 och ny P2P till vår/sommar 2021 vid ok resultat från -20. Maskin två och tre återstår och Canada och kanske utökad P2P sommaren -21 känns som heta bud.

Borde verkligen komma andra nya destinationer också i samband med infasningen av A350. Inget som jag fångade upp på stämman dock. Jag har ju min A340 OSL bas teori där med ICN, men många bud finns.

Eller så blir det något helt annat, intressant presentation var det oavsett, och jag hoppas på news nu närmast runt den femte april. :)
 
Last edited:

NyfikenGrau

Medlem
Går det möjligen att be någon klippa ut bara delen om destinationerna från Bloomberg-artikeln? Jag hittar inte originalartikeln alls.

För mig vore Washington mycket överraskande och faktiskt en besvikelse - man flyger ju redan dit med widebody och dessutom känns sträckan för lång med en A321LR. Visst skulle man ha marginal till max räckvidd, men knappast stor sådan.
Boston vintertid är ju i princip bekräftat av SAS.
Toronto, ja, jo, okej...jag hade väl tyckt att Montreal passat bättre, som helt obetjänad destination och på kortare avstånd. En linje till Toronto från Stockholm eller Oslo måste ju sno passagerare från Air Canadas linje från Köpenhamn, kan inte tänka mig annat.
 
Toppen