fcx
Medlem
Nu ska jag plocka fram spåkulan och gissa rutter. Feg som jag är så ger jag fyra förslag (och en bubblare). Min spådom utgår från att man vill ta främst affärsresenärer, genom att konkurrera med bra tider, bra anslutningar och bra linjenät i Norden/Europa, snarare än att konkurrera med pris.
1. GOT-EWR-AAR, dvs varannan dag från respektive flygplats. Jag tror inte att det finns marknad för en daglig avgång från någon av städerna, och de är inte hubbar i SAS nätverk, men varannan dag kan plocka tillräckligt många passagerare. Alternativt tre gånger i veckan var, och en dag i veckan kör man "charter" i Europa som en vanlig A321. Varje slinga tar 19 timmar, så maskinen blir stående fem timmar om dagen, vilket kanske är för mycket.
2. CPH-EWR(-ARN). Men vänta nu, de här linjerna finns ju? Jag tror på att man kan köra kvällsturen SK909/910 med en mindre maskin, och då köra den året runt. Då frigör man en A330 till andra destinationer. Man kan antingen köra enbart från CPH, eller varannan dag från ARN. Även här blir maskinen stående runt fem timmar varje dag, men på den tiden hinner man flyga CPH-ARN-CPH.
1 och 2 slingade med varandra skulle kunna bli intressanta varianter, får då får man in korta segment inom norden för att få upp nyttjandegraden på maskinerna. Man tillför lite kapacitet på New York (vilket verkar vara närmast omättligt), och så får man loss en A330 till någon mer avlägsen destination.
3. ARN-ORD. På vinterhalvåret verkar det ganska glest på den här linjen. Att minska till ett mindre plan och få loss en A330 vintertid kan vara en idé. Samma resonemang kan också användas på CPH-IAD vintertid. En slinga tar 22 timmar per dygn, så bra utnyttjande av maskiner.
4. CPH-BOS. Gå över till året-runt och minska kapaciteten genom att ta bort A330 sommartid och köra A321 året runt.
Frigjorda A330 kan man använda för att öka kapaciteten på LAX/SFO som verkar gå riktigt bra, eller öppna någon ny spännande destination.
Genomför man 2,3 och 4 så har man frigjort två stycken A330 på heltid. Med avskaffad flygskatt kan man exempelvis istället starta Seoul och Toronto i en slinga från Stockholm.
Bubblare: CPH-BOM. Enda rutten på "top-10 unserved destinations" från CPH som en A321 skulle klara av. 13000 direktpassagerare per år är dock ett ganska tunt passagerarunderlag, om man inte tror sig kunna locka många anslutningspassagerare.
1. GOT-EWR-AAR, dvs varannan dag från respektive flygplats. Jag tror inte att det finns marknad för en daglig avgång från någon av städerna, och de är inte hubbar i SAS nätverk, men varannan dag kan plocka tillräckligt många passagerare. Alternativt tre gånger i veckan var, och en dag i veckan kör man "charter" i Europa som en vanlig A321. Varje slinga tar 19 timmar, så maskinen blir stående fem timmar om dagen, vilket kanske är för mycket.
2. CPH-EWR(-ARN). Men vänta nu, de här linjerna finns ju? Jag tror på att man kan köra kvällsturen SK909/910 med en mindre maskin, och då köra den året runt. Då frigör man en A330 till andra destinationer. Man kan antingen köra enbart från CPH, eller varannan dag från ARN. Även här blir maskinen stående runt fem timmar varje dag, men på den tiden hinner man flyga CPH-ARN-CPH.
1 och 2 slingade med varandra skulle kunna bli intressanta varianter, får då får man in korta segment inom norden för att få upp nyttjandegraden på maskinerna. Man tillför lite kapacitet på New York (vilket verkar vara närmast omättligt), och så får man loss en A330 till någon mer avlägsen destination.
3. ARN-ORD. På vinterhalvåret verkar det ganska glest på den här linjen. Att minska till ett mindre plan och få loss en A330 vintertid kan vara en idé. Samma resonemang kan också användas på CPH-IAD vintertid. En slinga tar 22 timmar per dygn, så bra utnyttjande av maskiner.
4. CPH-BOS. Gå över till året-runt och minska kapaciteten genom att ta bort A330 sommartid och köra A321 året runt.
Frigjorda A330 kan man använda för att öka kapaciteten på LAX/SFO som verkar gå riktigt bra, eller öppna någon ny spännande destination.
Genomför man 2,3 och 4 så har man frigjort två stycken A330 på heltid. Med avskaffad flygskatt kan man exempelvis istället starta Seoul och Toronto i en slinga från Stockholm.
Bubblare: CPH-BOM. Enda rutten på "top-10 unserved destinations" från CPH som en A321 skulle klara av. 13000 direktpassagerare per år är dock ett ganska tunt passagerarunderlag, om man inte tror sig kunna locka många anslutningspassagerare.