Senaste nytt

SAS Airbus 321LR - samlingstråd

Här är skönheten. Foto: SAS.
86e3a62f26558913_org.png
 

palmen

Moderator
Jag skulle gissa på att det i alla fall inte blir enbart economy. Skälet är att regionerna som tas upp som exempel inte låter som några typiska turistmål.

Det låter dock som att SAS inte vet själva ännu. Kanske rentav blir två med uppdelad kabin och en ren turistkärra för att experimentera till max då det bara gäller tre maskiner än så länge?
Det kommer troligtvis bli någon form av riktig premium kabin. Tror att man kan titta lite på de A321 American Airlines flyger med kust till kust som har både first och business ombord. I sas fall lär det ju bli business, plus och go. Jag gissar på att det blir 1-1 eller 1-2 i Business beroende på stol.
 

Canadien

Medlem
Kan man slinga dessa maskiner för att få ut mer än 3 rutter? Med relativt kort flygtid borde det väl gå?
Man kan slinga in hur många städer man vill, det enda det kostar är minskad turtäthet. Med ett plan och en avgång i veckan från varje ort så kan man t ex trafikera New York från sju småorter i skandinavien. Minus att viss form av underhåll måste schemaläggas.
 

Agö

Medlem
Med ett plan och en avgång i veckan från varje ort så kan man t ex trafikera New York från sju småorter i skandinavien.
Det är väl så Norwegian gör t.ex och även så SAS gjort med Miamirutten (delas på de tre skandinaviska huvudstäderna). Sedan är ju frågan om en sådan turtäthet på det direkta planet räcker för att nå en tillräcklig kritisk massa på sekundära flygplatser i Skandinavien där SAS redan idag är svaga medan konkurrenterna öser på.

Ganska säker på Århus-New York (EWR) som en av de första linjerna. Gustafson var ju i Århus förra veckan och snackade sig varm om detta.
 

Agö

Medlem
Det kommer troligtvis bli någon form av riktig premium kabin. Tror att man kan titta lite på de A321 American Airlines flyger med kust till kust som har både first och business ombord. I sas fall lär det ju bli business, plus och go. Jag gissar på att det blir 1-1 eller 1-2 i Business beroende på stol.
Typ så här? Låter en smula orealistiskt och oekonomiskt att flyga över Atlanten med 102 pax ombord, i synnerhet med den svaga betalningsvilja som finns i Skandinavien. Men det vore inte dumt!

American_Airlines_Airbus_A321_new.svg
 

Carl

Medlem
Håller med om att 102 stolar känns lite väl lite. Tar man bort plus så får man in fler säten. Möjligt scenarie?
 

Thornado

Medlem
Typ så här? Låter en smula orealistiskt och oekonomiskt att flyga över Atlanten med 102 pax ombord, i synnerhet med den svaga betalningsvilja som finns i Skandinavien. Men det vore inte dumt!

Även om man har liknande kabinlayout så är det antagligen rimligt att låta de två premiumkabinerna vara något mindre (samt ingen "main cabin extra"). Säg 3 rader business och 4 rader Plus? Plus kanske också lite kompaktare än businesskabinen i AA-layouten.

Alternativt att kanske inte ha någon Plus och köra 2+1 i business...
 
Toppen