Senaste nytt

SAS Airbus 321LR - samlingstråd

fcx

Medlem
A321 är ju lite bredare och marginellt kortare än 757-200. United kör ju en sådan med 169 stolar exempelvis Stockholm-New York, så gissningsvis är det någonstans där som SAS landar:


United_Airlines_Boeing_757-200_Flat.svg
 

palmen

Moderator
Typ så här? Låter en smula orealistiskt och oekonomiskt att flyga över Atlanten med 102 pax ombord, i synnerhet med den svaga betalningsvilja som finns i Skandinavien. Men det vore inte dumt!

American_Airlines_Airbus_A321_new.svg
Menar inte att man ska konfigurera precis på samma sätt men som "koncept".
Ca 12-16 stolar Business, ca 12-16 stolar PLUS, resten GO.
FInns ju massa olika stolar i business som kan användas och beroende på vilken så kan man ju trycka in allt från 1-1 till 2-2.
 

Plus

Medlem
16-20 stolar i business, några få rader plus (om ens några) samt resten eco 140-170 pax.
Tror På liknande Aer Lingus config 16 i c och 168 i eco.
Intressant isåfall är att det blir nästan exakt lila många i eco som i A333/A343
 

Thornado

Medlem
2+2 känns för övrigt som lite för generöst för Plus, åtminstone om man även ska ha business. På A330 så är ju skillnaden på en rad i Go (2+4+2) mot Plus (2+3+2) bara en stol färre. (Dvs en Plusstol har motsvarande 8/7=1.14 Go-stolar i bredd, om man antar att aisles är lika breda vilket de kanske inte är). Att då gå från 3+3 till 2+2, dvs 2 stolar färre skulle ge en Plusstol lika mycket plats som 1.5 Go-stol. Även om Plus var 2+3 så skulle varje Plusstol vara 1.2 Gostol bred, dvs fortfarande bättre än på A330/340.

Om det bara blir Plus+Go så kan man förstås ha lite bättre Pluskoncept.
 

Agö

Medlem
A321 är ju lite bredare och marginellt kortare än 757-200. United kör ju en sådan med 169 stolar exempelvis Stockholm-New York, så gissningsvis är det någonstans där som SAS landar:


United_Airlines_Boeing_757-200_Flat.svg
Intressant är ju om man väljer att skippa Plus helt. Hur är "Economy Plus" på United? Handlar det endast om benutrymme? I så fall är det ju rimligtvis svårsålt till nuvarande (ordinarie) Pluspriser.

Skippa Plus borde ju egentligen inte skapa några problem, det är ju svårt att se att ombokningsproblematiken åt det hållet.
 

pep

Medlem
A321 er det eneste narrowbody fly som jeg rigtig godt kan lide og som giver en god, rummelig oplevelse - som om det var en widebody! Smart move by SAS !
 

fcx

Medlem
Intressant är ju om man väljer att skippa Plus helt. Hur är "Economy Plus" på United? Handlar det endast om benutrymme? I så fall är det ju rimligtvis svårsålt till nuvarande (ordinarie) Pluspriser.

Skippa Plus borde ju egentligen inte skapa några problem, det är ju svårt att se att ombokningsproblematiken åt det hållet.

"Economy plus" på United är bara mer benutrymme, samma servicekoncept.

Jag tror absolut att det finns en marknad för en riktig plusprodukt ombord, speciellt om man tror att dessa hamnar på affärslinjer. 2+3-config, med lite extra benutrymme. Fyra rader business, fyra rader plus, resten minus.

En annan aspekt är ju att om man håller sig på max 150 stolar så behövs det en person mindre i kabinbesättningen.
 
Toppen