Senaste nytt

SAS A350-900 XWB!

Vet ej om man ska klassas som nörd eller som sann SAS entusiast - när man får push notis i mobilen varje gång någon av SAS A350 startar ;)

Screenshot_20230522_171839_One UI Home.jpg
 
Så härligt att fyra A350 blir kvar i SAS flottan! :) Nu testflyger SE-RSA efter två månader på marken! Sen i trafik ikväll :)
Säg den glädje som varar för evigt...
Nu skriver check-in.dk att SE-RSA ska tillbaka till sitt japanska leasingbolag vid tidtabellskiftet i oktober.
Tyvärr bakom betalningsmur...


Med bara tre 350 kvar i flottan och med en återlansering av linjen till Bangkok undrar man vilka andra linjer som nu ligger i farozonen...
 
Tråkigt. Kan det möjligen bli så att A321 ersätter permanent på nån av de som nu går med större maskin? Kan ju inte bli aktuellt med alla men Washington, nån av NY-linjerna. Vad gäller för Boston nu egentligen? Hittills har väl inte nån av A321 rutterna blivit någon jättesuccé.
 
Tråkigt. Kan det möjligen bli så att A321 ersätter permanent på nån av de som nu går med större maskin? Kan ju inte bli aktuellt med alla men Washington, nån av NY-linjerna. Vad gäller för Boston nu egentligen? Hittills har väl inte nån av A321 rutterna blivit någon jättesuccé.
Ett problem med A321 på långlinjerna att det blir ingen inkomster av Cargo med den typen av maskin.
 
Tråkigt. Kan det möjligen bli så att A321 ersätter permanent på nån av de som nu går med större maskin? Kan ju inte bli aktuellt med alla men Washington, nån av NY-linjerna. Vad gäller för Boston nu egentligen? Hittills har väl inte nån av A321 rutterna blivit någon jättesuccé.
Kommande vintersäsong kommer man nog att klara.

Man pausar ju till exempel Stockholm - Chicago och frigör på så sätt en 330.
Likaså kommer nog 321 att användas periodvis på diverse olika linjer under vintern, linjer som idag flygs med 330/350 (OSL-EWR, ARN-EWR, CPH-IAD).
Och de tre återstående 350 klarar säkert av att flyga till Tokyo, Shanghai och Bangkok, med de tidtabeller som kommer att gälla i vinter - tre turer i veckan på respektive destination.

Men problemet är ju dels det som @011430121 pekar på avseende möjligheten till cargo, dels hur nästa sommar kommer att te sig - men då talar vi kanske om ett helt annat SAS efter Chapter 11-processen.
 
Kommande vintersäsong kommer man nog att klara.

Man pausar ju till exempel Stockholm - Chicago och frigör på så sätt en 330.
Likaså kommer nog 321 att användas periodvis på diverse olika linjer under vintern, linjer som idag flygs med 330/350 (OSL-EWR, ARN-EWR, CPH-IAD).
Och de tre återstående 350 klarar säkert av att flyga till Tokyo, Shanghai och Bangkok, med de tidtabeller som kommer att gälla i vinter - tre turer i veckan på respektive destination.
Även Los Angeles är schemalagd med A350.
 
Toppen