SAS ändrar till 737-700

Cristoffer Cedergren skrev:Även 737-800 från ARN ut i Europa känns som en "default" likt -700. Har en flygning med 737-800 från ARN till DUS i nov som inatt blev ändrad till CRJ, så det är ju mer hoppfullt. Tror inte SAS kommer stationera några 737-800 på ARN. Bara i undantagtagsfall som SAS kommer flyga 737-800 från LPA till ARN, då kärran går OSL-LPA-ARN-OSL.Klicka för att utvidga...
Det tycks vara lördagar från just 8:e januari och fram till tidtabellsskiftet i slutet av mars.
 
LPC123 skrev:Det verkar vara stora förändringari schemat för got-cph under höst/vinter. Har liknande problem för mina föräldrar som ska vidare från cph där deras flyg också är737-700 och i dagsläget ej bokningsbart.Klicka för att utvidga...
Verkar som om man får ta sig upp till Arlanda från Västsverige för att kunna resa vidare under de närmaste månaderna.

Eller boka Lufthansa.
 
Sennah27 skrev:Verkar som om man får ta sig upp till Arlanda från Västsverige för att kunna resa vidare under de närmaste månaderna.Eller boka Lufthansa.Klicka för att utvidga...
Det går direkttåg utan byte på 3h 30min Göteborg-Kastrup, eller snabbtåg med ett byte 3h 10min. Vad som är bäst kan säkert variera per destination.
 
Tycker det känns konstigt att SK5 LLA - ARN den 17 dec ska flygas med 737-800? Inte sett något annat än A319/A320/A320Neo/CRJ på den sträckan sedan väldigt länge. Bokade för länge sedan i våras, tänkte inte så mycket på det då eftersom flighten var så långt fram i tiden (tror till och med jag frågade om det här i tråden).



Är egentligen inte så orolig för inställd flygning. Fortfarande bokningsbar och allt ser normalt ut på seatmap. Även om den skulle ställas in så lär jag utan problem hitta någon annan tid samma dag/dagen innan som funkar. Mest bara intresserad över varför SAS skulle flyga 737-800 på den sträckan? Och om inte, varför skulle de överhuvudtaget har lagt in den flygplanstypen på en sträcka som aldrig går med den flygplanstypen?



EDIT: inser nu i efterhand att detta är lite OT. Hoppas det är okej ändå, kändes som en "för liten" fråga för att den ska förtjäna en egen tråd...
 
Snabba ändringar nu, har en resa till San Francisco som blev ändrad förra veckan från 320neo och a330 till 737-700 och a340. Nu precis ändrad tillbaka som det var innan men med längre tid mellan flygen i Köpenhamn
 
Ja även för mig trillade det in ändringar idag igen, nu är både dit och hemresa skjutna en dag framåt och med ”riktiga flygplan”.
 
Kollade sas.se för status på flygningarna MMX-ARN samt CPH-ARN-MMX och där finns ingenting alls som matchar med mina flighter. Vilket stämmer bra överens med att de ändrades till 737 för ett tag sen. Utöver detta är min ARN-ORD officiellt inställd (RIP Diamondförlängning)! Återstår att se om man kan få poängen för resan för att säkra upp guldet iaf... Är det mail till diamondsupporten som gäller?
 
P-L skrev:Kollade sas.se för status på flygningarna MMX-ARN samt CPH-ARN-MMX och där finns ingenting alls som matchar med mina flighter. Vilket stämmer bra överens med att de ändrades till 737 för ett tag sen. Utöver detta är min ARN-ORD officiellt inställd (RIP Diamondförlängning)! Återstår att se om man kan få poängen för resan för att säkra upp guldet iaf... Är det mail till diamondsupporten som gäller?Klicka för att utvidga...


Citerar mig själv för att lägga till:



"Kan SAS ersätta mig för missad intjäning av poäng på grund av en inställd flygning eller av att jag blev ombokad till ett annat flygbolag inom Star Alliance?



Ja, för resor som planeras före den 31 oktober 2021 kan SAS ersätta dig för missad förtjänst av Baspoäng. Detta gäller om din flygning med SAS eller Widerøe ställdes in eller om du blev ombokad till ett annat flygbolag inom Star Alliance."




Happ, gäller bara tills 31a oktober, min avgång är i november. Nån som vet om detta blivit förlängt förr?
 
T ex 2/12 säljs det biljetter på SK025 (Kiruna-Umeå-Arlanda) och det står att den flygs med B737-700... //emoji.tapatalk-cdn.com/emoji2962.png
 
rob74 skrev:T ex 2/12 säljs det biljetter på SK025 (Kiruna-Umeå-Arlanda) och det står att den flygs med B737-700...Klicka för att utvidga...
Den kommer nog till 99,9% att inte gå i och med att mittplatserna är blockade.

Det här är nästan som ett självspelande piano när det är 737-700 SAS bara spelar oss ett spratt!



upload_2021-10-5_13-8-6-png.121962
 
Seriöst, snart ett fall för Konsumentverket/KO om detta lurendrejeri fortsätter.
 
011430121 skrev:Den kommer nog till 99,9% att inte gå i och med att mittplatserna är blockade.Det här är nästan som ett självspelande piano när det är 737-700 SAS bara spelar oss ett spratt!Visa bifogad bild 121962Klicka för att utvidga...
Varför blockerar man egentligen mittsätena inför inställning av plan?



Min enda hypotes är att man förbereder för för att byta till 2-2 plan istället för 3-3, men det stämmer ju inte med hur man brukar hantera 737-700-flygningarna.
 
H4ipM8adRg9nvkRu skrev:Varför blockerar man egentligen mittsätena inför inställning av plan?Min enda hypotes är att man förbereder för för att byta till 2-2 plan istället för 3-3, men det stämmer ju inte med hur man brukar hantera 737-700-flygningarna.Klicka för att utvidga...
Detta har SAS gjort sedan våren 2020 när man började med ändring till 737-700, det är ju jättebra för oss på BC så behöver vi inte undra om det blir en 737-700 eller inte

Finns nog någon förklaring som inte jag har svar på i alla fall.
 
011430121 skrev:Detta har SAS gjort sedan våren 2020 när man började med ändring till 737-700, det är ju jättebra för oss på BC så behöver vi inte undra om det blir en 737-700 eller inteFinns nog någon förklaring som inte jag har svar på i alla fall.Klicka för att utvidga...
Naturligtvis därför att den flighten är satt på bevakningslista. Den kan bli inställd, eller annan typ som CRJ900 om den beflygs. Det blir mycket lättare seatingmässigt att byta till CRJ om mittsäten är blockade.
 
Visby Gotland VBY- Stockholm ARN 09:30- 10:20 (50m)



Ankomstterminal 5 SAS

SK 078| Boeing 737-700



Den ska bli intressant, men egentligen vill jag helst inte ta den ändå så lite skitsamma. Blockade mittsäten.
 
Cristoffer Cedergren skrev:Seriöst, snart ett fall för Konsumentverket/KO om detta lurendrejeri fortsätter.Klicka för att utvidga...
Jag har fått flyg med både TAP, Lufthansa och WizzAir inställda och de inställningarna kom som en blixt från klar himmel så det var svårt att planera om. ALLA flygbolagen lägger ut generösa scheman för att sedan ställa in flyg med låg beläggning när det börjar närma sig avgång. Vi ska vara tacksamma över att SAS är så snälla att de hintar om vilka flyg som kan kommas att ställas in, då kan man vara på sin vakt och göra det bästa av situationen tidigare.



Så få inga ideer att ringa Sverker Olofsson eller dylikt!
 
Budgetresenär skrev:Jag har fått flyg med både TAP, Lufthansa och WizzAir inställda och de inställningarna kom som en blixt från klar himmel så det var svårt att planera om. ALLA flygbolagen lägger ut generösa scheman för att sedan ställa in flyg med låg beläggning när det börjar närma sig avgång. Vi ska vara tacksamma över att SAS är så snälla att de hintar om vilka flyg som kan kommas att ställas in, då kan man vara på sin vakt och göra det bästa av situationen tidigare.Så få inga ideer att ringa Sverker Olofsson eller dylikt!Klicka för att utvidga...
Inställda ja, det är ju det SAS borde göra direkt.
 
Back
Top