Det är väl 6943/6944 eller 7943/7944 som brukar användas för extraflighter till Chicago (från/till Kastrup). 6943/6944 är ju de nuvarande rena fraktflighterna t.ex.
Det beror ju helt på vilket historiskt perspektiv man antar.
6000-serien har länge varit rena extraturer - t.ex. var så sent som igår SK6301 en extratur mellan TOS och LYR. Eller så är det codeshare-flighter.
Sen blev 6000-serien en del av SAIL:s program. Därav vissa flightnummer på 6000 och vissa på 1500 eller 1800 till Malaga.
I SAS vokubulär var däremot flighter i 1000- och 2000-serierna så kallade supplerande turer. Det är det systemet som är borttaget sen länge. Men man kan se rester av det på vissa frekventa linjer.
Exempelvis var/är Londonlinjerna historiskt numrerade mellan 500 och 534.
När numren tog slut, satte man en 1:a framför och fick ett lämpligt nummer. SK1527 exempelvis, var ju före pandemin den sena flighten från ARN till LHR.
Samma sak på huvudstadslinjerna. När Oslo beflögs som mest från Stockholm räckte inte serien 450-499 riktigt till så de sista svängarna på kvällen fick heta t.ex. 1482 och 1484.
Samma sak från Köpenhamn till Stockholm, där SK1402 länge var den sista flighten för dagen, den som nu heter 1428.
På den linjen lever 1400-numren kvar beroende på att man lät numret visa vilken bas som var huvudman. Tresiffriga (400-420) angav SAS Danmark och fyrsiffriga (1400-1430) betydde SAS Sverige. Numera görs det ingen skillnad på baser avseende numreringen.
Med detta i åtanke, kan man alltså hävda att SK1943/1944 borde vara supplerande turer till och från Chicago.
Och med detta alldeles för långa OT-inlägg ber jag att få önska er alla trevliga flighter - oavsett flightnummer och flygplanstyp!