Senaste nytt

SAS ändrar till 737-700

Det är SAS metod för att fånga in resenärer och få klirr i kassan. Sen ställer dom in vissa avgångar, bokar om och koncenterar ihop avgångarna. Rent bondfångeri.
 

011430121

Medlem
Jag kollade igenom mina bokningar för att se om SAS skulle komma med några ändringar framöver
Allt såg normalt ut, förutom nedanstående, där jag inte kan ändra sittplats, är det någon som har observerat liknade på sin bokning?
Det går att köpa biljetter till avgångarna
upload_2021-6-23_11-49-38.png
 

Mackan-j

Medlem
Jag har fått hemresan från Bologna till arlanda ändrad från CRJ till ATR 17/7.

Har någon sett en ATR på den linjen förut? Känns lurigt då den maskinen ska ha en range på 1500km och distansen är 1700km, men är ingen expert på det här så är det något jag missat som gör det möjligt?
 

Tomas E

Medlem
Jag har fått hemresan från Bologna till arlanda ändrad från CRJ till ATR 17/7.

Har någon sett en ATR på den linjen förut? Känns lurigt då den maskinen ska ha en range på 1500km och distansen är 1700km, men är ingen expert på det här så är det något jag missat som gör det möjligt?
SAS egen faktasida säger faktiskt räckvidd 930 km och marschhastighet 490 km/h.
För CRJ900 anges räckvidd 2100 km och marschhastighet 840 km/h.
Turen BLQ-ARN veckan efter, 24 juli, står fortfarande som CRJ900. Intressant nog ska resan ta lika lång tid 17 juli som 24 juli, 2h40, trots ett flygplan som går långsammare och rimligen behöver mellanlanda för tankning. Skillnaden borde vara drygt 1,5 h på den sträckan. Så ser det inte ut när ATR-72 ersätter A320 eller CRJ900 på kortare sträckor; då ändras tiderna. Flög ARN-AGH i maj med ATR-72 i ena riktningen och A320 i andra, då angavs flygtiden till 1h25 respektive 1h00.
 

011430121

Medlem
Jag har fått hemresan från Bologna till arlanda ändrad från CRJ till ATR 17/7.

Har någon sett en ATR på den linjen förut? Känns lurigt då den maskinen ska ha en range på 1500km och distansen är 1700km, men är ingen expert på det här så är det något jag missat som gör det möjligt?
Är det bokningen på SAS hemsida där du ser ändringen?
Har du kollat på Expertflyer?
 

Mackan-j

Medlem
SAS egen faktasida säger faktiskt räckvidd 930 km och marschhastighet 490 km/h.
För CRJ900 anges räckvidd 2100 km och marschhastighet 840 km/h.
Turen BLQ-ARN veckan efter, 24 juli, står fortfarande som CRJ900. Intressant nog ska resan ta lika lång tid 17 juli som 24 juli, 2h40, trots ett flygplan som går långsammare och rimligen behöver mellanlanda för tankning. Skillnaden borde vara drygt 1,5 h på den sträckan. Så ser det inte ut när ATR-72 ersätter A320 eller CRJ900 på kortare sträckor; då ändras tiderna. Flög ARN-AGH i maj med ATR-72 i ena riktningen och A320 i andra, då angavs flygtiden till 1h25 respektive 1h00.
Okej, jag googlade bara vad den hade för räckvidd så enligt sas är den ännu kortare. Det låter ju som det är något som blivit knasigt eller kanske en ny variant på 737-700…
 

011430121

Medlem
Både appen, hemsidan samt expertflyer visar ATR
Det var spännande, håll oss informerade

När Sverige spelade mot Spanien i Sevilla i mitten av juni. hade fansen en chartrad ATR från BRA till GOT den flygningen tog sex timmar, vet inte om det var någon mellan landning på den resan

A6638A5A-3D60-49E1-918E-20F04B3DC8E9.jpeg
 

KalleSus

Medlem
Det var spännande, håll oss informerade

När Sverige spelade mot Spanien i Sevilla i mitten av juni. hade fansen en chartrad ATR från BRA till GOT den flygningen tog sex timmar, vet inte om det var någon mellan landning på den resan

Visa bifogad bild 119197
Det var väl spelarna som flög tillbaka till Göteborg med BRA? Svenska fotbollförbundet har, så vitt jag vet, avtal med BRA. Fansen tog sig nog fram med diverse andra bolag.
Samma sak med matchen några dagar senare i St Petersburg. BRA flög GOT - LED med ATR72. Fansen använde nog SAS eller andra bolag.
(Ursäkta, det blev lite OT)
 
Toppen