Efter ca 1,5månader, ett antal mail med avslag och standardsvar fick jag en voucher motsvarande värdet på biljetten jag fick köpa själv. Tack SK989!Jag skulle köpa biljetten för 2 000 kr och sedan kräva ersättning av SAS för den med hänvisning till EU261/2004. Det är viktigt att man har all konversation med SAS sparad, d.v.s. var SAS säger att de inte tänker att boka om till något annat än vad de erbjudit (som innebär 30 h väntetid) och att de blivit upplysta av dig om att Lufthansa har ett tillgängligt flyg men att SAS säger nej till boka om till det trots att det finns lediga platser.
Juridiken är glasklar. SAS ska i en dylik situation boka om till likvärdig transport när de ställer in. 30 timmars väntetid är inte likvärdigt. Finns det ett annat bolag som flyger ska de alltså boka om till det bolaget, om det finns lediga platser där. Det spelar ingen roll om det föreligger extraordinära omständigheter - skyldigheten att boka om föreligger ändå. Det spelar ingen roll om du betalat resan med poäng eller pengar - skyldigheten att boka om föreligger ändå. Det spelar ingen roll om flyget är inställt mer än 14 dagar före avgången - skyldigheten att boka om föreligger ändå. Det spelar ingen roll om det inte finns platser i samma bokningsklass som man har (t.ex. en bokningsklass för award) - skyldigheten att boka om föreligger ändå så länge det finns plats i samma serviceklass.
Det finns några rättsfall var passagerare nekats att boka om till andra bolag och som sedan köpt nya biljetter själva som de krävt ersättning för - passagerarna har då fått rätt i domstol.
Glad att jag inte gav upp längs vägen och ”nöjd” till slut men det har lämnat mig en tråkig smak i munnen.
Jag har mötts av oförståelse, osanna bortförklaringar och i det närmaste ett kundfientligt bemötande som har naggad mitt förtroende ordentligt. Jag tycker det är skandalöst kundbemötande där jag har haft turen att vara välinformerad o evt hjälpt av ett plastkort.. Det kommer bli mycket mera Lufthansa före SAS i framtiden.