Senaste nytt

SAS ändrar till 737-700

@KalleSus

8D7A9B33-E3EE-4BF1-8F61-3F91C2E2479B.jpeg

OK. Tack.
Då förstår jag. Jag blev lite förbryllad först, eftersom en 737-700 faktiskt har gått idag mellan Oslo och Stockholm. Men SE-RES, en av de få, som saknar winglets.
Du åkte alltså med LN-RRA, Steinar Viking, f.ö. den första maskinen i SAS-flottan som fick uppgraderad inredning.

Intressant, de har hållit efter den bra då sedan uppgraderingen. Allt var väldigt rent och fint.
Kan det vara så att Oslobasen håller efter maskinerna bättre än Stockholm och Köpenhamn?
Jag har ett minne av en resa till Zürich hösten 2019, med en tillfälligt inlånad "norsk maskin" (LN-RNO)
Den var oerhört välhållen, trots att den hade den gamla inredningen, och kom att utrangeras bara några månader senare, efter 20 år i huvudsakligen norsk inrikestrafik.

Möjligt Norge faktiskt har mer ordning och håller smuts och problem borta. Mindre outsourcing?

De kör kanske inhouse fortsatt på OSL? Jag flög en -700 med allt i orginal (Sid 42 i tråden). Fortsatt bättre skick än vissa riktigt dåliga maskiner jag flugit med från ARN. Den värsta -800 där är tack och lov pensionerad nu.

Jag bokade ARN-CPH-BLQ-ARN i plus i tisdags och alla flighter förutom den till Köpenhamn skulle flygas med 320-100/200 och sittplatsbokingen var ”inte tillgänglig för tillfället”.
Kändes onekligen som dom här fanns det risk för att de skulle ställas in.

Hur som helst är jag optimist och bokade ändå, och efter två dagar jag ändringar i bokningen där flighten CPH-BLQ blev med neo och flighten hem med en CRJ. Kanske jag och min sambos biljetter tippade över båda flighterna till plussiffror?:rolleyes:

@KalleSus ursäkta att jag stör
Såg på ExpertFlyer att de redovisar SAS 73G och 73W som 737-700 har det med winglets att göra, förmodligen finns svaret redan på BC men hittar inte det just nu.
Båda har bara en toalett i bak.

@KalleSus ursäkta att jag stör
Såg på ExpertFlyer att de redovisar SAS 73G och 73W som 737-700 har det med winglets att göra, förmodligen finns svaret redan på BC men hittar inte det just nu.
Båda har bara en toalett i bak.
73W anger winglets. 73G är den generella förkortningen för 737-700, precis som @NotRyan skriver ovan.
Vissa bolag använder bara beteckningen 737G, även om man har maskiner med wingets.
Jag har alltid undrat varför man alls anger "winglets" - det kan ju vara kul för oss nördar att få veta det, men för resenären generellt har det ju ingen som helst betydelse.
Inte heller internt har det någon större betydelse. När SAS hade som flest 737-700 fanns det minst 8 olika konfigurationer av -700, internt kallade version 7371 - 7378, där winglets-versionerna var (är) 7373, 7376 och 7378.
Version 7371 är den som bara har toaletter bak. Övriga har en fram och en bak.
I övrigt är skillnaderna ganska små, och maxantalet passagerare varierar mellan 140 och 141! (och här avses tiden före den nya konfigurationen)

Toppen