Senaste nytt

SAS ändrar till 737-700

rsimon

Medlem
Du får inte 4x poänh om det är LX metall. Och det lär du definitivt inte kunna snacka dig till.

Det blir svårt nog att snacka dig till en ombokning till LX med vanliga poäng men där finns en teoretisk chans. Men det hjälper ju inte poängen.

Precis, jag vill ju ha 4x… för de vanliga 900 x 2 som en Swiss ger till o från Zürich i Business kunde jag ju fått genom att boka med dem direkt.
 

Tomas E

Medlem
Jag tycker det verkar som att SAS har ändrat princip kring hur de hanterar flyg som troligen ska ställas in? Går man fram lite i tiden (ca 2 mån på ARN-LHR som jag brukar hålla koll på) så finns hela (eller i stort sett hela) "originalschemat" upplagt på bokningssidan men några flighter per dag står som "Inte tillgänglig". Tidigare brukade det vara ett abrupt hopp från cirka tre till sex bokningsbara flighter ARN-LHR per dag vid ett visst datum. Det var ett tag sedan jag såg en "bokningsbar" 737-700 på den sträckan.
 

Fredde18

Medlem
Jag tycker det verkar som att SAS har ändrat princip kring hur de hanterar flyg som troligen ska ställas in? Går man fram lite i tiden (ca 2 mån på ARN-LHR som jag brukar hålla koll på) så finns hela (eller i stort sett hela) "originalschemat" upplagt på bokningssidan men några flighter per dag står som "Inte tillgänglig". Tidigare brukade det vara ett abrupt hopp från cirka tre till sex bokningsbara flighter ARN-LHR per dag vid ett visst datum. Det var ett tag sedan jag såg en "bokningsbar" 737-700 på den sträckan.
Känns som ett bättre sätt att hantera det på. När tillgängliga flighter börjar fyllas upp kan man öppna upp en ny, i stället för att sälja på allt och sen börja skära ner.
 

Tomas E

Medlem
Känns som ett bättre sätt att hantera det på. När tillgängliga flighter börjar fyllas upp kan man öppna upp en ny, i stället för att sälja på allt och sen börja skära ner.
Ja, men det är ju lite förvånande att de fortfarande syns i schemat? Och helt oproblematiskt mot kunderna är det inte att visa upp flygtider som skulle passat bättre, men som inte går att boka. SAS-biljetterna är ju numera åter mindre flexibla avseende avbokning.
 

011430121

Medlem
Jag tycker det verkar som att SAS har ändrat princip kring hur de hanterar flyg som troligen ska ställas in? Går man fram lite i tiden (ca 2 mån på ARN-LHR som jag brukar hålla koll på) så finns hela (eller i stort sett hela) "originalschemat" upplagt på bokningssidan men några flighter per dag står som "Inte tillgänglig". Tidigare brukade det vara ett abrupt hopp från cirka tre till sex bokningsbara flighter ARN-LHR per dag vid ett visst datum. Det var ett tag sedan jag såg en "bokningsbar" 737-700 på den sträckan.
Jag har gjort samma notering, har en anslutning från LPA i CPH till ARN den flygning jag är bokad på står Inte tillgänglig på redan från LPA.
Senare avgång från CPH går att boka redan från LPA, kommer kontakta kundtjänst och höra vad de säger, tror att jag får höra att flygningen är fullbokad.
 

Hubert

Medlem
Lustigt hur saker fungerar nu... Jag och frun ska åka VBY-ARN-EWR den 22 februari och retur den 25 februari. Det plingade just till i mailen och då har de ändrat från A330 till A350 ARN-EWR med en halvtimmes senarelagd avgång. So far so good... :) MEN de behagade också ändra EWR-ARN från A330 till A340... Står även som fullbokad...
 

Hubert

Medlem
Jaha, då ändrades morgonflighten VBY-ARN på vår resa VBY-ARN-EWR till 737. Läget just nu är alltså VBY-ARN som 737 och EWR-ARN som A340.

Det finns en flight EWR-CPH samma dag som verkar gå men då kommer vi inte hem till VBY från ARN... Två övernattningar i Stockholm känns lite drygt för tre dagar i New York. Det går bra nu... :)
 

Hubert

Medlem
Funderade lite nu på morgonen över bästa väg framåt... Jag har fått standardmailet i förrgår och igår om att jag ska acceptera ändringarna i bokningen alternativt ringa in och boka om, få voucher etc, men eftersom det är bonusbiljetter så kommer de väl i förstaläget att hänvisa till andra tillgängliga bonusplatser som just nu verkar vara obefintliga?

Jag menar att mitt förhandlingsläge inte är så bra eftersom de ännu inte har ställt in någon avgång utan bara ändrat till 737 och A340? Tänker jag rätt när nästa steg är att vänta till de faktiskt ställer in flighten och då höra av mig till dem eller vad säger ni?
 
Funderade lite nu på morgonen över bästa väg framåt... Jag har fått standardmailet i förrgår och igår om att jag ska acceptera ändringarna i bokningen alternativt ringa in och boka om, få voucher etc, men eftersom det är bonusbiljetter så kommer de väl i förstaläget att hänvisa till andra tillgängliga bonusplatser som just nu verkar vara obefintliga?

Jag menar att mitt förhandlingsläge inte är så bra eftersom de ännu inte har ställt in någon avgång utan bara ändrat till 737 och A340? Tänker jag rätt när nästa steg är att vänta till de faktiskt ställer in flighten och då höra av mig till dem eller vad säger ni?
Läs mitt inlägg om inställda 340:
Då har jag varit i kontakt med kundtjänst som bekräftade att flighten troligen ställs in då det bara var 12 personer bokade... och står nu som ej tillgänglig/full. Hursomhelst blev jag ombokad till flighten via CPH. På hemsidan fanns inga platser i klass I men fick veta att om det finns platser kvar i klass J så kan dessa göras om till I (Bra för er andra att veta. Free sell pratade agenten om)... Behåller dock min skuggbokning dagen därpå. I dessa tider vet man inte vad som kommer att hända...

Jag skulle ringa in och be SAS boka om... risken är annars att inga platser finns kvar och ingen resa blir av. Du kan ju inte få mer än ett nej av kundtjänst och då välja att behålla allt som det är... för att vid ett senare tillfälle försöka ändra allt. Som du kan läsa lyckades jag få boka om fastän inga bonusplatser fanns, officiellt..-
 
Last edited:
Toppen