Senaste nytt

SAS ändrar till 737-700

Kanske inte rätt tråd, men relaterat ämne så testar.

Jag har fått ett antal "Schedule change" mail från SAS på en kommande SF/LA resa i feb.
Ni med koll, är det någon av ändringarna som bör oroa mig extra mycket, eller handlar det främst om små justeringar av take off tider?
Har lärt mig den hårda vägen senaste året att när dom börjar flippa runt med bokningar är risken större att saker ställs in.

ARN - CPH
SK403
A320neo
09:10 Flyttat till 09:00

CPH - SFO
SK935
Från A350-900 till A330-300

LAX - CPH
SK932
11:00 Flyttat till 11:10

CPH - ARN
SK1418
Från 737-800 till A320neo
09:05 Flyttat till 09:00

Kanske inte rätt tråd, men relaterat ämne så testar.

Jag har fått ett antal "Schedule change" mail från SAS på en kommande SF/LA resa i feb.
Ni med koll, är det någon av ändringarna som bör oroa mig extra mycket, eller handlar det främst om små justeringar av take off tider?
Har lärt mig den hårda vägen senaste året att när dom börjar flippa runt med bokningar är risken större att saker ställs in.

ARN - CPH
SK403
A320neo
09:10 Flyttat till 09:00

CPH - SFO
SK935
Från A350-900 till A330-300

LAX - CPH
SK932
11:00 Flyttat till 11:10

CPH - ARN
SK1418
Från 737-800 till A320neo
09:05 Flyttat till 09:00
Ska inte vara något problem, ser snarare bättre ut då du inte har 737-800 längre på CPH-ARN.
A330 till SFO var det jag flög med, mycket större pluskabin på det planet och den var helt full och troligtvis översåld på min avgång förra veckan.

Läs mitt inlägg om inställda 340:

Jag skulle ringa in och be SAS boka om... risken är annars att inga platser finns kvar och ingen resa blir av. Du kan ju inte få mer än ett nej av kundtjänst och då välja att behålla allt som det är... för att vid ett senare tillfälle försöka ändra allt. Som du kan läsa lyckades jag få boka om fastän inga bonusplatser fanns, officiellt..-

Jag ringde in och fick tala med en man som inte kände till något om 737 och A340 men i och med att den första ändringen flyttade ARN-EWR med 30 min så hade han kunnat boka om och "frisälja" platser förutsatt att J-klass finns tillgänglig. Jag får väl undersöka om det finns J-klass i närliggande datum och komma lite bättre förberedd till nästa samtal... :) Annars får jag vänta till de faktiskt ställer in och se vilka alternativ som finns då. Tack för tipset!

Edit: om jag vill hitta tillgängliga platser i J-klass så använder jag...? Insåg att jag aldrig gjort det. :)

Last edited:
Jag blev just av med min A340 EWR-ARN till förmån för en A350. Dock en dag tidigare hemresa... Som bonus fick jag dessutom en till B737 :D. Får sätta mig och kolla J-klass ikväll. Hade 22/2 VBY-ARN-EWR 25/2 EWR-ARN, 26/2 ARN-VBY och nu har jag VBY-ARN den 22/2 som B737, ARN-EWR A350, 24/2 EWR-ARN A350 25/2 ARN-VBY B737. Jag börjar tro att de inte vill att vi ska åka :D

Är det någon som faktiskt fått igenom detta, att byta en schemaändrad biljett i I-klass (sas business bonus) till en konverterad(?) J-klass (sas business smart)? Låter för bra för att vara sant.
Jag har gjort någon liknande, jag hade en bonusresa som fick nya avgångstider och de nya tiderna passade mig inte. Den andra kundtjänstagenten jag pratade med lyckades boka om till datum där det inte fanns lediga bonusbiljetter och mina bokningsklasser blev då M (utresan) och W (hemresa). Men, om jag tittar på Saudia's hemsida så är min Fare Basis XBP00/MFL, vilket luktar bonusrese-Fare Basis långa vägar.

Last edited:
Har bokad resa i SAS Plus.
31/12 SK903 ARN-EWR
5/1 SK904 EWR-ARN
Bokades under F&F kampanjen i oktober.
Skulle initialt flygas med 330 men ser nu att att man ändrat till 350 båda sträckor. Det har även gjorts mindre tidsjusteringar på utresan vilket jag inte fått någon information om.
Nu har jag upptäckt att utresan inte längre finns till försäljning. Gör jag rätt i att misstänka att denna avgång kommer ställas in?
Om detta görs mer än 2 veckor innan avgång, måste jag då acceptera förslag på ny rutt eller finns det förhandlingsutrymme? Förutsatt att jag inte vill avboka då.

Har bokad resa i SAS Plus.
31/12 SK903 ARN-EWR
5/1 SK904 EWR-ARN
Bokades under F&F kampanjen i oktober.
Skulle initialt flygas med 330 men ser nu att att man ändrat till 350 båda sträckor. Det har även gjorts mindre tidsjusteringar på utresan vilket jag inte fått någon information om.
Nu har jag upptäckt att utresan inte längre finns till försäljning. Gör jag rätt i att misstänka att denna avgång kommer ställas in?
Om detta görs mer än 2 veckor innan avgång, måste jag då acceptera förslag på ny rutt eller finns det förhandlingsutrymme? Förutsatt att jag inte vill avboka då.
Så länge det är 330/350 så brukar planen gå, men helt klart oroväckande att den inte finns till försäljning längre, tveksamt att den skulle vara överbokad redan nu men kan ju vara så.

Vid eventuell inställd flight har du rätt att få det om bokat efter dina önskemål om man tittar på det rent lagligt ur 261/2004 hänseende, att SAS inte alltid följer detta är en annan sak. Då det gäller just New York så lär ju någon av flighterna från huvudstäderna gå och det är troligt att man bokas om till det, men du kan definitivt neka med full refund eller önska något som passar bättre i närtid. Att du skulle få boka om till juli ser jag som mindre troligt men går ju att fråga åtminstone.

Är det någon som faktiskt fått igenom detta, att byta en schemaändrad biljett i I-klass (sas business bonus) till en konverterad(?) J-klass (sas business smart)? Låter för bra för att vara sant.

Pratade med en agent idag och fick min resa ombokad genom att jag gav ett antal flighter där expertflyer hade J9 och det var inga problem att få biljetter till dem. Vi får en övernattning på ARN på vägen dit men det kan det vara värt. :) Tog inte lång stund innan biljetterna var utställda heller. Snyggt jobbat, SAS!

Ny rutt VBY-ARN-CPH-EWR-ARN-VBY. Ingen B737 eller A340 på dem ännu iaf :)

Toppen