Senaste nytt

SAS - "Åtta underskrifter eller konkurs"

Det är väl tvärtom på BC.se här tycker alla att arbetarna ska ner till Norwegians nivå, men VD lön ska inte ner ;)

Kan det bero på att många här inne har bra tjänsteman jobb möjligtvis? :D

asså jag hade tänkt tvätta och städa men jag garvar så jag gråter över folks inlägg på AB så jag har ingen lust med det längre :)
 

Johan1

Medlem
Det beror väl snarare på att VD:s lön är marknadsmässig, men personalens bra mycket bättre än så....

Snittlönen på SAS är 69.000SEK/mån och anställd (inkl pension). Snittet är ca 52.000SEK om man avräknar pensionsskulden... Om någon sitter på riktigt dåliga löner i organisationen, vem drar upp snittet? (VD? knappast).

SAS anställda är bortskämda och deras krav är ett slag i ansiktet på t.ex lärarförbundet som kämpat i åratal för att lyckas pumpa upp en snittlön till 24.500SEK, efter 4år akademisk utbildning. Vad är utbildningstiden för cabin crew? Vad har de för studieskulder?

Jag är varken lärare eller VD....

Om/när SAS nu går i konkurs: Ska bli intressant att se vilka löner de kommer bli erbjudna i andra bolag. Norwegian kan sänka än mer om SAS försvinner.

Jag ser gärna källa på ditt påstående om snittlöner på SAS.
 
HAHAHAHAHAHA...så hemsk ledsen för mit Off Topic men läs detta..

Kan man jämföra en servitör på en restaurang och en steward/flygvärdinna?? Svaret måste bli JA. Kan inte se ngn större skillnad då de faktiskt inte gör något som skulle rättfärdiga denna stora löneskillnad. Man kan nog inte skylla på att det är farligare att flyga än att tex att köra en buss motsvarande tid!
Kör man buss behöver man dess utom vara allert hela tiden vilket inte piloterna behöver.

HAhahahahahah
 

P.E.

Medlem
HAHAHAHAHAHA...så hemsk ledsen för mit Off Topic men läs detta..

Kan man jämföra en servitör på en restaurang och en steward/flygvärdinna?? Svaret måste bli JA. Kan inte se ngn större skillnad då de faktiskt inte gör något som skulle rättfärdiga denna stora löneskillnad. Man kan nog inte skylla på att det är farligare att flyga än att tex att köra en buss motsvarande tid!
Kör man buss behöver man dess utom vara allert hela tiden vilket inte piloterna behöver.

HAhahahahahah

Underbart!!! :D
 

seat56f

Medlem
Jag ser gärna källa på ditt påstående om snittlöner på SAS.

di.se - Så mycket betalar SAS per anställd

Jag får inte riktigt DI-beräkningen att gå ihop - anta att 69kSEK/anställd och månad stämmer. Med en bruttolön (det här inkluderar då alla tillägg den flygande personalen får) på 51kSEK skulle bara de sociala avgifterna gå på knappt 16k. Kvar är då 2k till pension, vilket verkar helt orimligt. En 50k bruttolön ger enligt ITP1-avtalet en pensionskostnad (inkl löneskatt) på iaf 7.5k - och med tanke på debatten tror jag inte att SAS-personalens pensioner är sämre/billigare än ITP1...

De sociala avgifterna skulle iofs kunna vara lägre om en stor del av det utbetalade är traktamente (tveksamt), en märkbar del av personalen är under 26 (haha..) eller om arbetsgivaravgifterna är märkbart lägre i NO/DK - jag räknar på svenska skattesatser.

Oavsett vilket kostar tydligen SAS-personalen knappt 70k/mån styck, vilket låter väldigt högt.
 

henrik l

Medlem
di.se - Så mycket betalar SAS per anställd

Jag får inte riktigt DI-beräkningen att gå ihop - anta att 69kSEK/anställd och månad stämmer. Med en bruttolön (det här inkluderar då alla tillägg den flygande personalen får) på 51kSEK skulle bara de sociala avgifterna gå på knappt 16k. Kvar är då 2k till pension, vilket verkar helt orimligt. En 50k bruttolön ger enligt ITP1-avtalet en pensionskostnad (inkl löneskatt) på iaf 7.5k - och med tanke på debatten tror jag inte att SAS-personalens pensioner är sämre/billigare än ITP1...

De sociala avgifterna skulle iofs kunna vara lägre om en stor del av det utbetalade är traktamente (tveksamt), en märkbar del av personalen är under 26 (haha..) eller om arbetsgivaravgifterna är märkbart lägre i NO/DK - jag räknar på svenska skattesatser.

Oavsett vilket kostar tydligen SAS-personalen knappt 70k/mån styck, vilket låter väldigt högt.

Har dom läst BC.se igen:D
 

Oscwo

Medlem
"Ledningen har beordrat att alla flyg ska vara fulltankade så att de kan flyga hem till Skandinavien om konkursen är oundviklig."

Någon som vet om bränslebolagen dragit in SAS kredit?
 

NyfikenGrau

Medlem
Grunden i förhandlingar är att initialt ha en fast ståndpunkt - men om man inte har något i bakfickan så blir det ju ingen förhandling.

SAS skulle kunna ge ett löfte om att man går med på förhandlingar om 6-12 månader som då grundar sig på hur det har gått!

Ja så skulle det nog kunna vara.

I nuläget får jag dock en känsla av att facken före helgen trodde att "det här ska nog gå att förhandla om", att de har lämnat sina förslag nu på morgonen/förmiddagen (vilket gav upphov till optimismen i morse) och att de föreslår kompromisser som själva grundvillkoret (full implementering av planen) utesluter.

Sedan kan inte jag heller riktigt begripa varför facken skulle säga nej ens till SAS ultimatum, eftersom alla alternativ ur personalens synvinkel måste vara mycket sämre. Om de vill vara kvar i flygbranschen alltså...

Jag kan förstå att *andra* fackförbund inte vill att det här ska gå igenom för att det skulle sätta en mycket dålig standard, men rent egoistiskt som SAS-anställd skulle jag säga ja till detta ultimatum.
 
Toppen