Senaste nytt

SAS - "Åtta underskrifter eller konkurs"

Johan1

Medlem
I de flesta fall skriker man efter marknadsmässiga löner inom stat, landsting och kommun. I detta fall slåss man med näbbar och klor för att slippa det...

Ja givetvis, men att helt göra som andra bolag och skapa någon "ryan air modell" där man dumpar alla rättigheter, anställer i skatteparadis kan aldrig vara rätt väg att gå, det kommer i förlängningen skapa ett sjukt samhälle.

Fast det är väl dit vi alla vill, med tanke på att vi vill resa för några kronor.
 
jag blir mörkrädd av alla kommentarer el AB debatt del...många verkar tro att kickar man VD och sparar in på hans lön kommer SAS att blomstra..Jantelagen är ngt som kommer förr el senare att driva mig bort från Sverige..det är jag helt övertygad om
 

Stefan62

Medlem
Full implementation of the plan is a condition

Jag undrar egentligen vad förhandlingarna går ut på? För några dagar sedan lät det som ovan, "acceptera allt eller SAS försvinner".

Jag antar att det finns medlemmar här som jobbar med förhandlingar ibland, vad tror ni SAS skulle kunna "ge" facken i ett sånt här läge?

Grunden i förhandlingar är att initialt ha en fast ståndpunkt - men om man inte har något i bakfickan så blir det ju ingen förhandling.

SAS skulle kunna ge ett löfte om att man går med på förhandlingar om 6-12 månader som då grundar sig på hur det har gått!
 

Zwizz

Medlem
Det Rickard Gustavsson sa i måndags var tydligt tycker jag iaf.I grunden inte mycket förhandla om.Det handlar om att överleva nu.Och hur det ser ut i framtiden får framtiden visa.
 

Warre

Medlem
Kanske gammal skåpmat..

SAS personal som är utomlands har fått info om att ha med sig pengar för om SAS går i KK får de tag sig hem själva...
Samtliga plan som går iväg är fulltankade för att kunna flyga till Skandinavien även vid KK..
 

Concorde

Founding Member
jag blir mörkrädd av alla kommentarer el AB debatt del...många verkar tro att kickar man VD och sparar in på hans lön kommer SAS att blomstra..Jantelagen är ngt som kommer förr el senare att driva mig bort från Sverige..det är jag helt övertygad om

Det är Aftonbladet vi talar om. :) Tror inte man ska förvänta sig konstruktiva tankar, argument eller analyser från deras primära läsarkrets. Många av dom kommenterar från facebook med sina riktiga namn... och det är inte trevliga eller begåvade kommentarer i många fall. Internet foot print?! Who gives a rats!
 

Johan1

Medlem
Det är Aftonbladet vi talar om. :) Tror inte man ska förvänta sig konstruktiva tankar, argument eller analyser från deras primära läsarkrets. Många av dom kommenterar från facebook med sina riktiga namn... och det är inte trevliga eller begåvade kommentarer i många fall. Internet foot print?! Who gives a rats!

Det är väl tvärtom på BC.se här tycker alla att arbetarna ska ner till Norwegians nivå, men VD lön ska inte ner ;)

Kan det bero på att många här inne har bra tjänsteman jobb möjligtvis? :D
 

lnixon

Medlem
Politiken.dk säger att danska kabinfacket, CAU, har lagt ett bud som enligt dem själva ska uppfylla SAS krav. (Fast det sa iofs även pilotfacket, och där höll SAS inte med...)
 

Palazzi

Medlem
Det är väl tvärtom på BC.se här tycker alla att arbetarna ska ner till Norwegians nivå, men VD lön ska inte ner ;)

Kan det bero på att många här inne har bra tjänsteman jobb möjligtvis? :D

Det beror väl snarare på att VD:s lön är marknadsmässig, men personalens bra mycket bättre än så....

Snittlönen på SAS är 69.000SEK/mån och anställd (inkl pension). Snittet är ca 52.000SEK om man avräknar pensionsskulden... Om någon sitter på riktigt dåliga löner i organisationen, vem drar upp snittet? (VD? knappast).

SAS anställda är bortskämda och deras krav är ett slag i ansiktet på t.ex lärarförbundet som kämpat i åratal för att lyckas pumpa upp en snittlön till 24.500SEK, efter 4år akademisk utbildning. Vad är utbildningstiden för cabin crew? Vad har de för studieskulder?

Jag är varken lärare eller VD....

Om/när SAS nu går i konkurs: Ska bli intressant att se vilka löner de kommer bli erbjudna i andra bolag. Norwegian kan sänka än mer om SAS försvinner.
 
Toppen