Senaste nytt

SAS - "Åtta underskrifter eller konkurs"

Homer

Medlem
Det där borde dom inte ha någon framgång med. Skillnaderna är ju mellan yrkesgrupper. Jag antar att de kvinnliga piloterna har samma villkor som de manliga, och att de manliga flygvärdinnorna har samma villkor som de kvinnliga dito....

Mvh
/NotRyan

Men det är ju inte bara könsdiskriminering de försöker med, utan också etninsk diskriminering :rolleyes:


diskriminering på grund av kön och/eller av nationalitet/etnisk tillhörighet, i syfte att försöka förmå arbetsmarknadens parter att frivilligt följa diskrimineringslagen”. Den etniska aspekten baseras på att de 109 menar att danska kolleger har ett avtal som är bättre än det svenska.
 

Johan_G

Medlem
Men det är ju inte bara könsdiskriminering de försöker med, utan också etninsk diskriminering :rolleyes:


diskriminering på grund av kön och/eller av nationalitet/etnisk tillhörighet, i syfte att försöka förmå arbetsmarknadens parter att frivilligt följa diskrimineringslagen”. Den etniska aspekten baseras på att de 109 menar att danska kolleger har ett avtal som är bättre än det svenska.

Men det är ju också lika långsökt, att danskar som är anställda i Danmark har förhandlat till sig ett bättre avtal än svenskar som är anställda i Sverige kan ju knappast vara ett fall för DO.
 

Alx

Medlem
Man tar sig för pannan!! Något mer långsökt får man se sig om efter... OK att de är bittra över att deras tidigare ohållbara arbetsvillkor och löner var tvugna att försämras. Fullt förståeligt. Men att försöka få det hela till köns-/etnisk diskriminering är ju bara ett riktigt lågvattenmärke.

Olika jobb/utbildning ger och ska även fortsättningsvis ge olika lön/villkor. Det är ju bara pinsamt att ens jämföra flygvärdinnor med piloter?! Den förstnämnda har ju ett helt okvalificerat yrke.

Svenska flygvärdinnor tjänar mindre och har sämre villkor än danska dito... Ja så har det ju alltid varit inom SAS, inget vare sig konstigt eller nytt med det! Danskorna har högre levnadsomkostnader och förhandlar på en helt annan arbetsmarknad än sina svenska kollegor. Precis som lönenivåerna mellan t.ex. Norwegians norska och thailändska kabinanställda återspeglar de anställdas levnadsomkostnader.

Svenskar är ju Skandinaviens relativa låglönearbetare. Så ser det ut oavsett bransch. Så de bittra SAS damerna och herrarna kanske skulle ta och lyfta sin blick utanför sin skyddade verkstad och se hur samhället runt om de själva faktiskt ser ut 2013.
 

NotRyan

Medlem
Men det är ju inte bara könsdiskriminering de försöker med, utan också etninsk diskriminering :rolleyes:


diskriminering på grund av kön och/eller av nationalitet/etnisk tillhörighet, i syfte att försöka förmå arbetsmarknadens parter att frivilligt följa diskrimineringslagen”. Den etniska aspekten baseras på att de 109 menar att danska kolleger har ett avtal som är bättre än det svenska.

Jo, det stämmer ju.... Jag tror jag måste anmäla min arbetsgivare, mina danska kollegor har också bättre villkor än jag har..... Nötter. Jag förstår ju varför inte Unionen stödjer detta tilltag.....
 

Fredrik

Medlem
Man tar sig för pannan!! Något mer långsökt får man se sig om efter... OK att de är bittra över att deras tidigare ohållbara arbetsvillkor och löner var tvugna att försämras. Fullt förståeligt. Men att försöka få det hela till köns-/etnisk diskriminering är ju bara ett riktigt lågvattenmärke.

Vi pratar om Sverige så den typen av argumentation är inte förvånande och jag blir inte förvånad om de snart får medhåll i media pga detta.
 

gdaily

Medlem
Men det är ju inte bara könsdiskriminering de försöker med, utan också etninsk diskriminering :rolleyes:


diskriminering på grund av kön och/eller av nationalitet/etnisk tillhörighet, i syfte att försöka förmå arbetsmarknadens parter att frivilligt följa diskrimineringslagen”. Den etniska aspekten baseras på att de 109 menar att danska kolleger har ett avtal som är bättre än det svenska.

Könsaspekten har väl en rimlig chans att i alla fall kunna komma upp till diskussion, men jag anser det vara snudd på gravt tjänstefel av advokatfirman (som bara vill ha till en process såklart så det tickar arvode) att ta med ett etniskt spår.

Etnicitetsdiskussioner handlar om exempelvis svarta/vita, inte om danskar/svenskar, vi tillhör exakt samma etniska grupp (även om man inte förstår vad danskar säger).

Kunde de inte få in en stämning för diskriminering pga sexuell läggning när de ändå höll på?
 

Palazzi

Medlem
Jag har även hört att sömmerskor från Bangladesh har sämre lön än de polska skräddare som levererar till samma företag!! SKANDAL!!! Könsdiskriminering och etisk diskriminering!

Det mest skrämmande är ju att man t.o.m i den bisarra jämförelsen har mer anledning att gnälla....De har ju det åtminstone knapert på sin lön (ej beroende på stora utgifter).

Svenska pensionärer kan ha 9.000SEK i månaden, och många går arbetslösa! Man kan bli flygvärdinna efter en kort kurs och mottager 20-25.000kr i månaden som nyligen inskolad..... DET GNÄLLS FÖR MYCKET!
 

jlarsson

Medlem
Den första som de skall angripa är väl de som har suttit i förhandlingsdelegationen som har skrivit under avtalet. Förutsättningarna var ju inte direkt okända, eller?
Detta är något av det mest korkade jag har hört. Detta är ett riktigt lågvattenmärke.

Hoppas att de kan fokusera på service och kvalitet och rädda bolaget i stället.
 
Toppen