Senaste nytt

SAS - "Åtta underskrifter eller konkurs"

Är nog snarare din analys som inte håller.
Det finns ju mängder av flygbolag som flugit vidare år efter år trots att det varit känt att de varit betydligt mer konkursmässiga än SAS, t ex Malev, Alitalia, Spanair,
Sen glömmer du att vi faktiskt inte sitter med facit om vad som hänt om förhandlingarna spruckit.
Kreditgivare krånglade, ja, men vi har inte fått bekräftat att det ens fanns ett hot om att säga upp krediter i förtid.
Än mindre om man verkligen valt att göra det.
Snarare tyder åtskilligt på att bankerna, SAS och dess ägare (ofta samma personer) spelade under täcket för att få igenom denna radikala kostnadsminskning som låg i allas intresse.
Detta på ett närmast teatraliskt sätt med fulltankade plan och cabin crew med order att ta med plånboken till jobbet,..
Skulle krediter likväl sagts upp, återstod ändå möjligheter att hitta annan finansiering, t ex via ägare, utförsäljningar eller pantsättning av LHR-slots långt innan KFM stod och knackade på.

Vad som nu sker är att det börjar framgå att dramatiken byggde på en stor bluff.
Då väljer Wallenberg att gå ut och säga att kassan skulle varit tom inom 10 dagar, och att man snarare underdrev än överdrev riskerna.
Märk väl; Han skyller på kassan, och inte som du på kreditgivarna!
Utspelet riskerar dock att ytterligare sänka hans trovärdighet, dels då 2,4 mdr fanns i kassan 30 sept, då man redovisade en hyfsad vinst.
Dels då ju uppgörelsen inte gav några nya pengar i kassan, snarare tvärtom.
Pengarna skulle ju då varit slut i början av december....

Det har idag gått ett halvår sen rysaren med de åtta underskrifterna. Jag följde utvecklingen med stor spänning på BC.se från andra sidan Atlanten eftersom jag hade en hemresa med SK 946.
Det har gjorts stora förändringar och SAS har på flera linjer lägre priser än LCC. Men det pratas inte så mycket hur det går för SAS så min fundering är:

Hur mår SAS numera?

Det har idag gått ett halvår sen rysaren med de åtta underskrifterna. Jag följde utvecklingen med stor spänning på BC.se från andra sidan Atlanten eftersom jag hade en hemresa med SK 946.
Det har gjorts stora förändringar och SAS har på flera linjer lägre priser än LCC. Men det pratas inte så mycket hur det går för SAS så min fundering är:

Hur mår SAS numera?

Det ska bli spännande att se när den andra interimsrapporten presenteras den 12 juni.

Hur mår SAS numera?

Det som är positivt är att man i princip hållit planen man lade fram under rysaren till punkt och pricka. Som Agö säger så är det rapporten i Juni som verkligen kommer ge en fingervisning hur det faktiskt gått.

Jag är dock positiv och upplever att det går åt rätt håll hela tiden.

Priserna sjunker i ekonomiklass, man har genomfört en total förändring av ombordkonceptet, man har utökat antal flyglinjer mm.... Positivt och enligt plan.

Negativt är väl att man höjt priser på ungdomsbiljetter till Europa (rejält) samt att man utökar destinationer på bekostnad av frekvens till andra destinationer. Jag som reser till Milano har nu väldigt få avgångar att välja på, och väljer därav SWISS ist. Hoppas de får ordning på ekonomin så att man kan köpa fler flygplan. Beläggningen är väl i linje med förra året, vilket måste anses som ett misslyckande (?)...

När allt kommer till kritan är ju dock det enda av betydelse hur mycket de tjänar/förlorar på varje såld flygstol, nu och enligt framtida plan (inte för långsiktigt). Ska bli väldigt intressant att se vilka siffror som presenteras 12:e Juni

Ja, frågan är bara hur långt det dröjer innan siffrorna syns i resultaträkningen. Det borde kosta mycket pengar att genomföra alla dessa förändringar samtidigt som man sänker priserna.
Nu har man ändå gjort åtgärder för att öka kassaflödet och skapat förutsättningar för att ha råd att sänka kostnadsmassan och genomföra förändringar tex försäljningen av reservmotorer, widerö, avsiktsförklaringen för försäljning av ground handling osv.
Men som sagt, det blir spänannde att se rapporten!

Det borde kosta mycket pengar att genomföra alla dessa förändringar samtidigt som man sänker priserna.
!

Selve omtrukereringskostnadene er på ca 1 mrd. De er bokført i 2012, så påvirker ikke årets resultat.

Ellers så var jo planen å selge unna eiendeler for 3 MRD SEK. Og det virker å ligge i rute.
- ca 700 millioner i salg av motorer
- 2 mrd for Widerøe

Så da mangler det jo bare 300 mill. Og man har en del eiendom, hangarar som skal selges. Også har man jo inngått intensjonsavtale med SWISSport om salg av SGH.

Når det gjelder kostnadsreduksjonene så skulle de nye kollektivavtalene få full effekt fra mars. Så blir spennende å se 2 kvartalsresultatet som er nevnt lengre oppe.

Når det gjelder flåten så er jo ARN nå en ren B737NG base som burde spare litt kostnader. På CPH basen har man faset inn A320, og faset ut en del MD80. Og nå er det bare 8 MD80 igjen på CPH basen, mot ca 17 forrige år. Det skal jo spare en del kostander ifb med veldikehold og drivstoff. På OSL så er det faset ut en del B737 Classics. Bare 6 stk i trafikk nå. Ssamtidig som det er kommet flere B737NG inn i flåten.

Så skal det spares 700 mill på IT-delen. Og her har SAS inngått en ny avtale som tar sikte på å kutte disse kostandene....

Det som ikke er så positvt er at kabinfaktoren sank drastisk forrige måned med 6 prosentpoeng. Så kan virke som belegget ikke har vært helt topp på de nye linjene som er åpnet, og at man ikke har klart å fylle de nye større flyene som er faset inn.....

Det luktar bitterhet lång väg. Undrar vad den utlösande faktorn kan ha varit, avtalet i sig lär ju inte vara sämre nu än när det skrevs på och man hade ju kunnat yttra sig då istället för att börja gnälla i efterhand.

Undrar hur dom har tänkt sig att bortförklara skillnaden i utbildning och ansvar mellan dom båda yrkesgrupperna, allt sådant måste röjas av banan för att man ska kunna peka på diskriminering.

Toppen