Är nog snarare din analys som inte håller.
Det finns ju mängder av flygbolag som flugit vidare år efter år trots att det varit känt att de varit betydligt mer konkursmässiga än SAS, t ex Malev, Alitalia, Spanair,
Sen glömmer du att vi faktiskt inte sitter med facit om vad som hänt om förhandlingarna spruckit.
Kreditgivare krånglade, ja, men vi har inte fått bekräftat att det ens fanns ett hot om att säga upp krediter i förtid.
Än mindre om man verkligen valt att göra det.
Snarare tyder åtskilligt på att bankerna, SAS och dess ägare (ofta samma personer) spelade under täcket för att få igenom denna radikala kostnadsminskning som låg i allas intresse.
Detta på ett närmast teatraliskt sätt med fulltankade plan och cabin crew med order att ta med plånboken till jobbet,..
Skulle krediter likväl sagts upp, återstod ändå möjligheter att hitta annan finansiering, t ex via ägare, utförsäljningar eller pantsättning av LHR-slots långt innan KFM stod och knackade på.
Vad som nu sker är att det börjar framgå att dramatiken byggde på en stor bluff.
Då väljer Wallenberg att gå ut och säga att kassan skulle varit tom inom 10 dagar, och att man snarare underdrev än överdrev riskerna.
Märk väl; Han skyller på kassan, och inte som du på kreditgivarna!
Utspelet riskerar dock att ytterligare sänka hans trovärdighet, dels då 2,4 mdr fanns i kassan 30 sept, då man redovisade en hyfsad vinst.
Dels då ju uppgörelsen inte gav några nya pengar i kassan, snarare tvärtom.
Pengarna skulle ju då varit slut i början av december....
Det finns ju mängder av flygbolag som flugit vidare år efter år trots att det varit känt att de varit betydligt mer konkursmässiga än SAS, t ex Malev, Alitalia, Spanair,
Sen glömmer du att vi faktiskt inte sitter med facit om vad som hänt om förhandlingarna spruckit.
Kreditgivare krånglade, ja, men vi har inte fått bekräftat att det ens fanns ett hot om att säga upp krediter i förtid.
Än mindre om man verkligen valt att göra det.
Snarare tyder åtskilligt på att bankerna, SAS och dess ägare (ofta samma personer) spelade under täcket för att få igenom denna radikala kostnadsminskning som låg i allas intresse.
Detta på ett närmast teatraliskt sätt med fulltankade plan och cabin crew med order att ta med plånboken till jobbet,..
Skulle krediter likväl sagts upp, återstod ändå möjligheter att hitta annan finansiering, t ex via ägare, utförsäljningar eller pantsättning av LHR-slots långt innan KFM stod och knackade på.
Vad som nu sker är att det börjar framgå att dramatiken byggde på en stor bluff.
Då väljer Wallenberg att gå ut och säga att kassan skulle varit tom inom 10 dagar, och att man snarare underdrev än överdrev riskerna.
Märk väl; Han skyller på kassan, och inte som du på kreditgivarna!
Utspelet riskerar dock att ytterligare sänka hans trovärdighet, dels då 2,4 mdr fanns i kassan 30 sept, då man redovisade en hyfsad vinst.
Dels då ju uppgörelsen inte gav några nya pengar i kassan, snarare tvärtom.
Pengarna skulle ju då varit slut i början av december....