Senaste nytt

SAS - "Åtta underskrifter eller konkurs"

Ja alla känner olika, Jag ser ingentig som gör att SAS inte skulle klara sig efter sin omstrukturering och säkrat nya lån tom större delen av 2015

Det där Wallenberg uttalandet i Expressen är rent skitsnack, för att i efterhand försvara förhandlingen med facket. Enligt senaste kvartalsrapporten satt SAS på en miljardkassa och hade under hösten sålt av flera bolag/innehav. Nya avtalen med facket innebar dessutom inget som helst kapitaltillskott, så jag vet inte vem Wallenberg försöker lura.

Det kom inte in nya pengar i kassan..... vilket betyder att den var betydligt bättre än vad Wallenberg säger i artikeln. Man har säkrat nya krediter, leaser nya plan osv.
Det känns som att det blir lite för mycket konspiration över framtiden med "planerade" konkurser osv. SAS har bra utsikter att resa sig ur det här.

En miljard i kassan är inte mycket om man har krediter på 4-5 miljarder som riskeras att dras in, det är krediterna som är problemet. Kreditgivarna kan ställa vilka krav dom vill, när dom vill...

En miljard i kassan är inte mycket om man har krediter på 4-5 miljarder som riskeras att dras in, det är krediterna som är problemet. Kreditgivarna kan ställa vilka krav dom vill, när dom vill...

Det som vi bör komma ihåg att kreditgivarna har förlängt krediterna fram till våren 2015 så jag ser inte några som helst problem att boka med SAS. Vi ska ju alla välja SAS och stötta de ut från krisen.

Det som vi bör komma ihåg att kreditgivarna har förlängt krediterna fram till våren 2015 så jag ser inte några som helst problem att boka med SAS. Vi ska ju alla välja SAS och stötta de ut från krisen.

Att boka med annat än kreditkort är rent dumdristigt, du stöttar väl inte SAS mindre för det? Jag kan ändå tänka mig att många tyvärr tänker att "det är bara några veckor/månader till avresa, hade de vart så nära konkurs hade vi läst om det i media". Det är väldigt sällan man får någon större förvarning om en flygbolagskonkurs ens dagar i förväg, än mindre veckor eller månader. Sitter du inte med insiderinformation har du heller inte så bra koll som du verkar tro, du har ingen aning om hur Q4 gått för SAS. Även om jag inte tror det personligen skulle Q4 kunna vara ett katastrofkvartal.

Oscwo,
Q4 ligger redan ute på internet och har diskuterats livligt...

Nu ser vi fram emot Q1 som är något av en rysare där SAS redan har flaggat för ett svagt resultat men att resten av året kommer att kompensera för detta.

Spelar ingen roll.
Kreditgivare kan ställa krav, ja. Precis som du och jag kan ställa krav på vår ICA handlare eller banken vi lånat ut våra pengar till. Sånt förändrar ingenting på kort sikt.
Beslutar sig en kreditgivare slutligen för att nu är det nog (vilket vi inte fått bekräftat var förestående i detta fall), försvinner inga pengar ut genom fönstret för det.
Det enda denne kan göra är att sända ett rekommenderat brev till SAS med sin uppfattning att SAS brutit mot kreditvillkoren, och att man därför önskar få tillbaka krediterna inom säg 10 dagar.
Väljer SAS att inte tillmötesgå denna begäran händer inget mer dramatiskt än att kreditgivaren kan vända sig till domstol/KFM med begäran om att få sin rätt till förtida betalning fastställd.
SAS motsätter sig rimligen detta, varpå en utdragen rättsprocess förestår, vars utfall kan överklagas till högsta instans, om SAS nu skulle förlora.
En process som tar minst två år under vilken tid SAS kan flyga vidare som vanligt.
Visserligen medför ofta en sån situation att vissa leverantörer begär förskottsbetalning, men att därifrån dra slutsatsen att SAS hade dagar kvar i november är rent nonsens och uppenbar förhandlingstaktik,

Spelar ingen roll.
Kreditgivare kan ställa krav, ja. Precis som du och jag kan ställa krav på vår ICA handlare eller banken vi lånat ut våra pengar till. Sånt förändrar ingenting på kort sikt.
Beslutar sig en kreditgivare slutligen för att nu är det nog (vilket vi inte fått bekräftat var förestående i detta fall), försvinner inga pengar ut genom fönstret för det.
Det enda denne kan göra är att sända ett rekommenderat brev till SAS med sin uppfattning att SAS brutit mot kreditvillkoren, och att man därför önskar få tillbaka krediterna inom säg 10 dagar.
Väljer SAS att inte tillmötesgå denna begäran händer inget mer dramatiskt än att kreditgivaren kan vända sig till domstol/KFM med begäran om att få sin rätt till förtida betalning fastställd.
SAS motsätter sig rimligen detta, varpå en utdragen rättsprocess förestår, vars utfall kan överklagas till högsta instans, om SAS nu skulle förlora.
En process som tar minst två år under vilken tid SAS kan flyga vidare som vanligt.
Visserligen medför ofta en sån situation att vissa leverantörer begär förskottsbetalning, men att därifrån dra slutsatsen att SAS hade dagar kvar i november är rent nonsens och uppenbar förhandlingstaktik,

Det jag har fetmarkerat, det är där din analys faller platt. Som jag skrivit tidigare verkar många här på forumet leva i någon slags förnekelse där ni har svårt att se hur situationen verkligen ser ut. Om dagen kommer när kreditgivarna säger stopp är det kört för SAS, man kommer ha ett blixtinkallat möte där styrelsen kommer kasta in handduken frivilligt med omedelbar verkan (finns enligt uppgift redan en plan för detta som är färdig att klubbas igenom om dagen kommer). Saken är den att SAS inte kan fortsätta flyga i mer än högst några månader om de väljer att överklaga då det därmed når media där ni kan föreställa er katastrofrubrikerna och efterföljande drev. Kunderna kommer fly SAS som rädda kaniner, detta i kombination med att de dessutom inte har några krediter längre gör att de snart blir försatta i konkurs i vilket fall. Eftersom de största ägarna är staten kommer de dock inte låta situationen gå så långt, de har en krisplan redo för hur SAS ska försättas i konkurs eller rekonstruktion om dagen kommer.

Nu kanske ni i ert förnekande tillstånd tänker "men vänta nu, SAS överlevde en veckas mediadrev nu i November utan större problem, mediadrev betyder inte att SAS måste gå i konkurs". Jo, om det varar i flera månader gör dem det, senaste gången var det frågan om en vecka varpå media gick ut och sa att "SAS är räddat!" vilket resulterade i att bokningarna ökade med 70% veckan efter vilket kompenserade för veckan innan. Veckan innan minskade bokningarna med runt 30% så uttalandet om att SAS inte hade överlevt 10 dagar utan paketet stämmer antagligen, få bolag klarar av -30% i bokningar mer än ett par tre veckor, det säger sig självt.

Toppen