Senaste nytt

SAS - "Åtta underskrifter eller konkurs"

Viking75

Medlem
Jag antar att vi är många här på BC. som går igenom internet tidningar och tolkar deras texter i detalj. Jag har rannsakat mig själv och är besviken på hur jag mot bättre vetande gör likadant!!!
Själv tänker jag nu gå tillbaka till mitt vanliga jag, och invänta SAS:s officiella beslut efter extra stämmarn idag. Det finns ingenting annat som faktiskt kommer att visa oss vad som kommer att hända med företagets framtid. Jag vet att det jag skriver är "torrt", trist osv men att slitas mellan Aftonbladets, Expressens och DI:s löp är inte värdigt för oss som faktiskt söker korrekt info.
 
Gå till sasgroup.net så tittar du väl direkt i hästens mun :)



2012-11-18

SAS: Negotiations continue today, Sunday

Intense negotiations have taken place over the past few days. Unfortunately no agreement with any of the unions has yet been reached.

Negotiations are continuing, and as previously announced, there must be a solution before the SAS Board of Directors meets later today, Sunday. At the meeting, the Board will decide if the conditions for implementing the plan exist. Full implementation of the plan is a condition for the banks and the major owners to provide access to the necessary funding. Until the Board meets, intensive work will continue to reach an agreement on new collective agreements and thus to secure the future of SAS.

SAS Corporate Communications

SAS Press office: +46 8 797 2944


------------------------------------
Hälsning från loungen i Hongkong på väg från Kina till Kina!
 

NyfikenGrau

Medlem
Full implementation of the plan is a condition

Jag undrar egentligen vad förhandlingarna går ut på? För några dagar sedan lät det som ovan, "acceptera allt eller SAS försvinner".

Jag antar att det finns medlemmar här som jobbar med förhandlingar ibland, vad tror ni SAS skulle kunna "ge" facken i ett sånt här läge?
 

Viking75

Medlem
Gå till sasgroup.net så tittar du väl direkt i hästens mun :)



2012-11-18

SAS: Negotiations continue today, Sunday

Intense negotiations have taken place over the past few days. Unfortunately no agreement with any of the unions has yet been reached.

Negotiations are continuing, and as previously announced, there must be a solution before the SAS Board of Directors meets later today, Sunday. At the meeting, the Board will decide if the conditions for implementing the plan exist. Full implementation of the plan is a condition for the banks and the major owners to provide access to the necessary funding. Until the Board meets, intensive work will continue to reach an agreement on new collective agreements and thus to secure the future of SAS.

SAS Corporate Communications

SAS Press office: +46 8 797 2944


------------------------------------
Hälsning från loungen i Hongkong på väg från Kina till Kina!

Ja det berkräftar ju det jag skrev i mitt inlägg ovan.
 

Johan1

Medlem
Det är väl rätt att jämföra med DY eftersom dom flesta som går från SAS vid konkurs kommer att söka jobb just där.

Varför är det "rätt" bara för att folk vid en e.v konkurs kommer söka dit? bolag som till minst 50% ägs av stater ska väl inte syssla med en massa underliga anställningar och dåliga villkor, jag tycker det rimmar dåligt. Vi ska väl ha en sund utveckling på arbetsklimatet.

Ge mig ett bra skäl om varför anställda på ett icke-lönsamt bolag ska ha bättre arbetsvillkor(inkl. lön) än anställda på ett lönsamt bolag?
Vi pratar inte om något statligt bolag här.

Jag stödjer inte Norwegian sätt att anställa folk, men ett icke-lönsamt bolag inte har så mycket val än att skära ner kostnaderna.

Nu handlar det inte om icke lönsamt och lönsamt. Alla ska ha HEDERLIGA VILLKOR OCH LÖNER. Ska stater börja anställa folk och ge dåliga villkor som bluffföretet Norwegian gör? Det köper jag inte.

"Piloterna på Norwegian tvingas skriva på slavkontrakt där de får sparken om de berättar om sina villkor eller är sjukskrivna för länge, avslöjar TV4 Nyheterna.
De allt mer otrygga anställningsvillkoren inom det kommersiella flyget kan på sikt också hota flygsäkerheten, menar företrädare för piloterna hos norska utmanaren Norwegian, som skapat stora rubriker med sina nya pilotavtal. TV4 Nyheterna har tagit del av de hemliga kontrakten."

Är det ett sånt där samhälle vi vill ha, för att tävla om lönsamhet så ska man sänka löner till ett minimum, öka arbetstider och försämra villkor? Det är inte ett samhälle jag vill ha.

Givetvis måste nuvarande villkor & löner försämras på SAS för arbetarna. Men att helt gå ner till en nivå i likhet med Norwegian det är INTE! en väg att gå.
 

Johan1

Medlem
Vad skulle annars vara relevant? Jämförelser med Nextjet där PILOTERNA går in på 16000kr i heltidslön?

Jag har ingen insyn hur det ser ut för piloterna faktiskt. Tänker mer som helhet. Jag är av den åsikten att stater inte ska syssla med dåliga anställningskontrakt som exempelvis Norwegian gör när man anställer i skatteparadis, har inhyrd arbetskraft från bemmaningsföretag (vilket bidrar till att fel & brister kanske inte rapporteras in då man är rädd för repressalier)

Överlag är jag rädd att i framtiden kommer det här bidra till fler olyckor.
 

agehall

Medlem
Jag har ingen insyn hur det ser ut för piloterna faktiskt. Tänker mer som helhet. Jag är av den åsikten att stater inte ska syssla med dåliga anställningskontrakt som exempelvis Norwegian gör när man anställer i skatteparadis, har inhyrd arbetskraft från bemmaningsföretag (vilket bidrar till att fel & brister kanske inte rapporteras in då man är rädd för repressalier)

Överlag är jag rädd att i framtiden kommer det här bidra till fler olyckor.

I de flesta fall skriker man efter marknadsmässiga löner inom stat, landsting och kommun. I detta fall slåss man med näbbar och klor för att slippa det...
 
Toppen