Senaste nytt

SAS - "Åtta underskrifter eller konkurs"

Ingen här missunnar personal att få ut en god lön samt utlovad pension. Men nu är verklighetan i kapp och alternativet är verkligen inte bättre än vad som nuvarande VD och styrelse kan erbjuda, det är den bistra sanningen. I ärlighetens namn så är inte budet som ligger sämre än vad marknaden i övrig erbjuder.

Det som SAS erbjuder till cabin crew nu är fortfarande bättre än vad t.ex. DY personal i ARN basen har avtal. Några exemplar:

DY: Max 47,5h i veckan, men förhandlingarna pågår att DY skulle få detta upp till max 60h i veckan.
SK: Max 47,5h i veckan (förslaget)

DY: 60 minuter tid att ta sig till ARN från standby call.
SK: 80 minuter tid att ta sig till ARN från standby call. (förslaget)

DY: du slutar senast 23:30 innan Day Off
SK: du slutar senast 18:30 innan Day Off (förslaget)

DY: 25 dagar semester
SK: 37 dagar semester (förslaget)

DY: 1 hel weekend ledigt i månad men ej garanterat
SK: 1 hel weekend ledigt i månad (förslaget)

Alltså det som SK erbjudet är fortfarande bättre t.ex. DY erbjuder i ARN bas enligt mig. Jag tror att det är pilot facket som står på tvären nu...

Vem vet vad som händer om de inte kommer överens?

Dagens Industri spekulerar idag i att "SAS Airline Systems" kan komma i luften väldigt fort efter att SAS Scandinavian Airlines ev ansöker om konkurs.

Kanske är det plan B? Blue1 som existerar sedan länge som eget finskt flygbolag med eget AOC och egna löne och pensionsvillkår men just nu enbart flyger med callsign "Scandinavian" byter namn till "SAS Airline Systems"?
En del anställda från det konkursade bolaget SAS Scandinavian erbjuds anställning i "SAS airline systems" med deras ingångslönet och pensionsvillkår.

Det ska bli spännande att se hur det hela slutar...

http://www.di.se/artiklar/2012/11/17...am-nytt-bolag/

Intressant att se hur detta kommer att gå. På KF har en ny flygvärd/-inna grundlön 1250€ /månad + tillägg- alltså en som är ny på branschen och kortare tid än ett år i bolaget. Pensionsavtal enligt lagen alltså motsvarande som tjänste/premiepension i Sverige inte förmånspension.

Last edited:
Hoppas verkligen att de får till det och att det blir en lösning som inte bara är ett plåster utan en lösning som fungerar framöver. Fortsätter de flyga fortsätter jag boka biljetter hos dem. Jag har två bokade till CPH i veckan och en till veckan efter och skulle inte vilja behöva välja alternativet Norwegian.

Det som SAS erbjuder till cabin crew nu är fortfarande bättre än vad t.ex. DY personal i ARN basen har avtal. Några exemplar:

DY: Max 47,5h i veckan, men förhandlingarna pågår att DY skulle få detta upp till max 60h i veckan.
SK: Max 47,5h i veckan (förslaget)

DY: 60 minuter tid att ta sig till ARN från standby call.
SK: 80 minuter tid att ta sig till ARN från standby call. (förslaget)

DY: du slutar senast 23:30 innan Day Off
SK: du slutar senast 18:30 innan Day Off (förslaget)

DY: 25 dagar semester
SK: 37 dagar semester (förslaget)

DY: 1 hel weekend ledigt i månad men ej garanterat
SK: 1 hel weekend ledigt i månad (förslaget)

Alltså det som SK erbjudet är fortfarande bättre t.ex. DY erbjuder i ARN bas enligt mig. Jag tror att det är pilot facket som står på tvären nu...

Eftersom Norwegian har lite småfula anställningar (skatteparadis osv) så kanske man inte ska mäta med den som är sämst på området?

Eftersom Norwegian har lite småfula anställningar (skatteparadis osv) så kanske man inte ska mäta med den som är sämst på området?

Ge mig ett bra skäl om varför anställda på ett icke-lönsamt bolag ska ha bättre arbetsvillkor(inkl. lön) än anställda på ett lönsamt bolag?
Vi pratar inte om något statligt bolag här.

Jag stödjer inte Norwegian sätt att anställa folk, men ett icke-lönsamt bolag inte har så mycket val än att skära ner kostnaderna.

Toppen