Tommy Palomäki
Medlem
Ingen här missunnar personal att få ut en god lön samt utlovad pension. Men nu är verklighetan i kapp och alternativet är verkligen inte bättre än vad som nuvarande VD och styrelse kan erbjuda, det är den bistra sanningen. I ärlighetens namn så är inte budet som ligger sämre än vad marknaden i övrig erbjuder.
Det som SAS erbjuder till cabin crew nu är fortfarande bättre än vad t.ex. DY personal i ARN basen har avtal. Några exemplar:
DY: Max 47,5h i veckan, men förhandlingarna pågår att DY skulle få detta upp till max 60h i veckan.
SK: Max 47,5h i veckan (förslaget)
DY: 60 minuter tid att ta sig till ARN från standby call.
SK: 80 minuter tid att ta sig till ARN från standby call. (förslaget)
DY: du slutar senast 23:30 innan Day Off
SK: du slutar senast 18:30 innan Day Off (förslaget)
DY: 25 dagar semester
SK: 37 dagar semester (förslaget)
DY: 1 hel weekend ledigt i månad men ej garanterat
SK: 1 hel weekend ledigt i månad (förslaget)
Alltså det som SK erbjudet är fortfarande bättre t.ex. DY erbjuder i ARN bas enligt mig. Jag tror att det är pilot facket som står på tvären nu...