Senaste nytt

SAS - "Åtta underskrifter eller konkurs"

Unionen måste ju läcka att budet är jättedåligt för att sedan kunna gå ut till medlemmarna och säga att detta var vad vi lyckades förhandla upp budet till. Det kunde blivit mycket värre om inte vi i Unionen lyckats så bra... Vanligt skitsnack från facken.

Men nu är vi ute med sanningen, innan söndag!:cool: Ska vi blåsa upp nyheten lite grann så opinionen vänder i media och hos allmänheten?

Men nu är vi ute med sanningen, innan söndag!:cool: Ska vi blåsa upp nyheten lite grann så opinionen vänder i media och hos allmänheten?
Kabinfacken i enad front mot SAS | Handel och tjänster | SvD Rubriken negativ men innehållet i artikeln var mer positiv. Man har ett eget förslag som sparar mer och höjer produktiviteten. Mest hoppfullt är att man förhandlar. Känns som SvD Näringsliv - affärsnyheter, börs och analys - nliv.se | SvD är mer seriösa än di.

Precis som Tommy skriver tror jag inte alls det har att göra med just SAS krav - man vill inte vika sig av princip, för att det skulle lägga ribban i mängder av kommande löneavtal - fruktar man i alla fall. LO centralt (Thorvaldsson) har väl uttalat sig konkret om att det är bättre att låta SAS gå under än att gå med på sådana här sänkningar med den följdeffekt dessa kan få.

Unionen är en del av TCO. Det finns säkert något LO-förbund bland de där åtta också, men de flesta anställda är inte LO-medlemmar.

Unionen är en del av TCO. Det finns säkert något LO-förbund bland de där åtta också, men de flesta anställda är inte LO-medlemmar.

Jo, jag tror inte det var något direktiv utan bara en kommentar om läget. Efter att ha läst igenom pdf:en med SAS förslag tror jag många i LO gärna skulle kunna tänka sig att "slava" för SAS...iaf jag kan komma på värre jobb både vad gäller innehåll och lön.

Nu har ju till och med di citerat businessclass.se di.se - Kunderna vill hjälpa SAS ur krisen Om man skall vara lite optimist så finns det fler positiva artiklar och fler positiva kommentarer på olika siter

Haha...man vill gärna se researcharbetet på den redaktionen, slösurfande varvat med kaffedrickande Men kul att bc.se får uppmärksamhet :)

Vadå slava för SAS? Är det någon på detta forum som upplevt cabin crew eller piloter slava på SK? Vi pratar om mycket erfarna anställda som gär ett fantasiktskt jobb!
Nu är det så att SAS genom åren har gjort dåliga affärer och och dessutom faktiskt gått med på FÖR bra avtal gentemot resterande i branchen.
Vi måste inse att det är åt h..sike att uppleva att den pension man blivit lovad faktiskt inte kommer att kunna betals ut. Det ÄR bedrövligt! Men å andra sidan så är det inte heller rimligt, Häng gärna forna beslutshavare men för guds skull tänk logiskt vad är alternativet?
Det var för bra för att vara sant, så är det. Personal ska vara förbannade inget snack om saken. Men man måste också se till verkligheten.
Ingen här missunnar personal att få ut en god lön samt utlovad pension. Men nu är verklighetan i kapp och alternativet är verkligen inte bättre än vad som nuvarande VD och styrelse kan erbjuda, det är den bistra sanningen. I ärlighetens namn så är inte budet som ligger sämre än vad marknaden i övrig erbjuder.
Mitt hjärta bultar för SAS, jag lider med de som faktiskt kommer att få det sämre!! Men låt för gud skull inte facken döda det här för då för alternativet är sämre hur vi än vrider och vänder på det.

Facken har verkligen lyckats för bra med SAS...dessa enormt höga löner för flygande personal och fantastiska pensionsvillkår är det som knäcker bolaget.

Den här norrmannen var kapten på SAS, han tog ut pension från SAS vid 55 år och idag är han 57 år. Han får varje månad 79000 norska kr(88300kr) i förtidspension från SAS. Idag är han högsta chef för statliga Avinor(Norges Swedavia)

Jag undrar hur många hundra fd SAS kaptener som tog förtidspension som sitter hemma i villan och kvitterar ut dessa summor varje månad? Det skulle inte förvåna mig om SAS har större kostnader för utbetalningar av höga pensionslöner till sina förtidspensionerade piloter varje månad än vad Norwegian totalt varje månad betalar ut i lönekostnad till sina aktiva piloter.

Avinor-sjef med storpensjon fra SAS - Økonomi

Last edited:
Toppen