Senaste nytt

SAS - "Åtta underskrifter eller konkurs"

Varför höll dom på den tills igår när materialet är producerat i oktober 2012, och man presenterade sparplanen där detta ingår i måndags?

Bra fråga... Men det borde ju vara så att det inte kom förrän igår. Om alla anställda fick dokumentet i Oktober hade det nog läckt för länge sedan till media..

Hjälp! Dessa krav ser absolut INTE omänskliga ut i mina ögon.

Vad är det för människor på SAS som tycker det här är världens undergång?
Vilken värld lever de i? Om det är dessa krav som blir SAS undergång...då är det skrattretande.
Facken har målat upp en helt annan bild.

Jag tycker också att dessa krav ser rimliga ut, även om det säkert finns fler detaljer som inte är specifikt utredda i dokumentet.... Facket skriker om 13.000SEK/mån och knappt någon semester.

I dokumentet står MAX 15% reducerad lön, och 37d semester... Det år jag lyckas få 37dagar semester hoppar jag av lycka.

Men herregud... (di.se - Här är alla SAS krav på personalen) Dessa kraven är fortfarande mycket bättre än t.ex. DY enligt mig. DY FA har max 47,5h/vecka och målet är att få en hel helg ledigt i månad men det är inte garanterat samt de jobbar över 200 dagar om året. DY har just nu förhandlingarna med sin fack för att få cabin crew att jobba enligt EU's max upp till 60 timmar i veckan. Alltså jag kan inte bara förstå detta... De är ju långt ifrån omänskliga krav tycker jag, men ni vet ju hur jag tänker annars. hihih.

Man kan väl säga att om den där foldern innebär ett stålbad är det inte svårt att förstå att man haft för höga utgifter tidigare :)

Kraven ser helt rimliga ut i min mening. Det handlar ju trots allt om arbetsgivarens överlevnad och inte ökade vinstmarginaler (då kanske man har anledning att protestera). Ren dumhet från fackens sida att låta folk gå arbetslösa för denna bagatell...

Precis som Tommy skriver tror jag inte alls det har att göra med just SAS krav - man vill inte vika sig av princip, för att det skulle lägga ribban i mängder av kommande löneavtal - fruktar man i alla fall. LO centralt (Thorvaldsson) har väl uttalat sig konkret om att det är bättre att låta SAS gå under än att gå med på sådana här sänkningar med den följdeffekt dessa kan få.

Media stinker (DI). Vad är det för bild dom målat upp? Och vad *** håller Unionen på med?

Unionen måste ju läcka att budet är jättedåligt för att sedan kunna gå ut till medlemmarna och säga att detta var vad vi lyckades förhandla upp budet till. Det kunde blivit mycket värre om inte vi i Unionen lyckats så bra... Vanligt skitsnack från facken.

Toppen