Vem vet vad som händer om de inte kommer överens?
Dagens Industri spekulerar idag i att "SAS Airline Systems" kan komma i luften väldigt fort efter att SAS Scandinavian Airlines ev ansöker om konkurs.
Kanske är det plan B? Blue1 som existerar sedan länge som eget finskt flygbolag med eget AOC och egna löne och pensionsvillkår men just nu enbart flyger med callsign "Scandinavian" byter namn till "SAS Airline Systems"?
En del anställda från det konkursade bolaget SAS Scandinavian erbjuds anställning i "SAS airline systems" med deras ingångslönet och pensionsvillkår.
Det ska bli spännande att se hur det hela slutar...
http://www.di.se/artiklar/2012/11/17...am-nytt-bolag/
Vem vet vad som händer om de inte kommer överens?
Dagens Industri spekulerar idag i att "SAS Airline Systems" kan komma i luften väldigt fort efter att SAS Scandinavian Airlines ev ansöker om konkurs.
Kanske är det plan B? Blue1 som existerar sedan länge som eget finskt flygbolag med eget AOC och egna löne och pensionsvillkår men just nu enbart flyger med callsign "Scandinavian" byter namn till "SAS Airline Systems"?
En del anställda från det konkursade bolaget SAS Scandinavian erbjuds anställning i "SAS airline systems" med deras ingångslönet och pensionsvillkår.
Det ska bli spännande att se hur det hela slutar...
Facken har verkligen lyckats för bra med SAS...dessa enormt höga löner för flygande personal och fantastiska pensionsvillkår är det som knäcker bolaget.
Den här norrmannen var kapten på SAS, han tog ut pension från SAS vid 55 år och idag är han 57 år. Han får varje månad 79000 norska kr(88300kr) i förtidspension från SAS. Idag är han högsta chef för statliga Avinor(Norges Swedavia)
Jag undrar hur många hundra fd SAS kaptener som tog förtidspension som sitter hemma i villan och kvitterar ut dessa summor varje månad? Det skulle inte förvåna mig om SAS har större kostnader för utbetalningar av höga pensionslöner till sina förtidspensionerade piloter varje månad än vad Norwegian totalt varje månad betalar ut i lönekostnad till sina aktiva piloter.
Avinor-sjef med storpensjon fra SAS - Økonomi
Nu kom jag på en lysande idé när du skrev om GM.Påminner lite om GM, tydligen kostade förmåner till anställda och deras familjer ca 15 000 kr per producerad bil.
Vem är det som igentligen som sitter på SAS dryga 2 miljarders kassa idag och alla trafikrättigheter och slotträtigheter? Är det flygbolaget som den flygande personalen är anställd i eller är det koncernbolaget som också äger Blue1? Om dotterbolaget SAS Scandinavian gör konkurs..kan koncernbolaget då flytta över dessa 2 miljarder och trafik/slotträttigheter till Blue1? Vad säger juridiken? Är det tekniskt möjligt?
Detta skrev jag tidigare idag.
Dagens Industri spekulerar idag i att "SAS Airline Systems" kan komma i luften väldigt fort efter att SAS Scandinavian Airlines ev ansöker om konkurs.
Kanske är det plan B? Blue1 som existerar sedan länge som eget finskt flygbolag med eget AOC och egna löne och pensionsvillkår men just nu enbart flyger med callsign "Scandinavian" byter namn till "SAS Airline Systems"?
En del anställda från det konkursade bolaget SAS Scandinavian erbjuds anställning i "SAS airline systems" med deras ingångslönet och pensionsvillkår.