Senaste nytt

SAS - "Åtta underskrifter eller konkurs"

Facken kommer inse att detta måste dom säga ja till.I dagens värld går det nog inte få bättre villkor än vad som erbjuds i broschyren från SAS.Jag bokar SAS nästa vecka också,har inte rört bonuspoängen heller.:)
 
Jag kommer också att fortsätta att boka med SAS, underlättar enormt att man har TPC. Sedan har jag inte heller rört poängen, hoppas och tror att dom kommer överens...

Mvh
/NotRyan
 
Vem vet vad som händer om de inte kommer överens?

Dagens Industri spekulerar idag i att "SAS Airline Systems" kan komma i luften väldigt fort efter att SAS Scandinavian Airlines ev ansöker om konkurs.

Kanske är det plan B? Blue1 som existerar sedan länge som eget finskt flygbolag med eget AOC och egna löne och pensionsvillkår men just nu enbart flyger med callsign "Scandinavian" byter namn till "SAS Airline Systems"?
En del anställda från det konkursade bolaget SAS Scandinavian erbjuds anställning i "SAS airline systems" med deras ingångslönet och pensionsvillkår.

Det ska bli spännande att se hur det hela slutar...

http://www.di.se/artiklar/2012/11/17...am-nytt-bolag/
 
Last edited:
Vem vet vad som händer om de inte kommer överens?

Dagens Industri spekulerar idag i att "SAS Airline Systems" kan komma i luften väldigt fort efter att SAS Scandinavian Airlines ev ansöker om konkurs.

Kanske är det plan B? Blue1 som existerar sedan länge som eget finskt flygbolag med eget AOC och egna löne och pensionsvillkår men just nu enbart flyger med callsign "Scandinavian" byter namn till "SAS Airline Systems"?
En del anställda från det konkursade bolaget SAS Scandinavian erbjuds anställning i "SAS airline systems" med deras ingångslönet och pensionsvillkår.

Det ska bli spännande att se hur det hela slutar...

http://www.di.se/artiklar/2012/11/17...am-nytt-bolag/

Fungerande länk: di.se - SAS-konkurs kan tvinga fram nytt bolag
 
Vem vet vad som händer om de inte kommer överens?

Dagens Industri spekulerar idag i att "SAS Airline Systems" kan komma i luften väldigt fort efter att SAS Scandinavian Airlines ev ansöker om konkurs.

Kanske är det plan B? Blue1 som existerar sedan länge som eget finskt flygbolag med eget AOC och egna löne och pensionsvillkår men just nu enbart flyger med callsign "Scandinavian" byter namn till "SAS Airline Systems"?
En del anställda från det konkursade bolaget SAS Scandinavian erbjuds anställning i "SAS airline systems" med deras ingångslönet och pensionsvillkår.

Det ska bli spännande att se hur det hela slutar...

Det låter bekant. SL(Storstockholms Lokaltrafik) bytte underleverantör som körde bussar för några år sedan för att bussföretaget misste kontraktet pga de inte uppfyllde kraven.

Bussbolaget i stort sätt bytte bara namnet och det var samma bussar som användes och samma personal som körde på nya företaget, kanske än idag.
 
Facken har verkligen lyckats för bra med SAS...dessa enormt höga löner för flygande personal och fantastiska pensionsvillkår är det som knäcker bolaget.

Den här norrmannen var kapten på SAS, han tog ut pension från SAS vid 55 år och idag är han 57 år. Han får varje månad 79000 norska kr(88300kr) i förtidspension från SAS. Idag är han högsta chef för statliga Avinor(Norges Swedavia)

Jag undrar hur många hundra fd SAS kaptener som tog förtidspension som sitter hemma i villan och kvitterar ut dessa summor varje månad? Det skulle inte förvåna mig om SAS har större kostnader för utbetalningar av höga pensionslöner till sina förtidspensionerade piloter varje månad än vad Norwegian totalt varje månad betalar ut i lönekostnad till sina aktiva piloter.



Avinor-sjef med storpensjon fra SAS - Økonomi

Skulle vara intressant att veta hur mycket dom lägger ut på den här typen av pensioner. Ni som kan juridik, jag misstänker att det finns inga sätt att ta ut ur de avtalen, än att företaget som man tecknat avtal med går i konkurs. Det är ju en klar konkurrensnackdel. Påminner lite om GM, tydligen kostade förmåner till anställda och deras familjer ca 15 000 kr per producerad bil.
 
Vem är det som igentligen som sitter på SAS dryga 2 miljarders kassa idag och alla trafikrättigheter och slotträtigheter? Är det flygbolaget som den flygande personalen är anställd i eller är det koncernbolaget som också äger Blue1? Om dotterbolaget SAS Scandinavian gör konkurs..kan koncernbolaget då flytta över dessa 2 miljarder och trafik/slotträttigheter till Blue1? Vad säger juridiken? Är det tekniskt möjligt?

Detta skrev jag tidigare idag.
Dagens Industri spekulerar idag i att "SAS Airline Systems" kan komma i luften väldigt fort efter att SAS Scandinavian Airlines ev ansöker om konkurs.

Kanske är det plan B? Blue1 som existerar sedan länge som eget finskt flygbolag med eget AOC och egna löne och pensionsvillkår men just nu enbart flyger med callsign "Scandinavian" byter namn till "SAS Airline Systems"?
En del anställda från det konkursade bolaget SAS Scandinavian erbjuds anställning i "SAS airline systems" med deras ingångslönet och pensionsvillkår.
 
Vem är det som igentligen som sitter på SAS dryga 2 miljarders kassa idag och alla trafikrättigheter och slotträtigheter? Är det flygbolaget som den flygande personalen är anställd i eller är det koncernbolaget som också äger Blue1? Om dotterbolaget SAS Scandinavian gör konkurs..kan koncernbolaget då flytta över dessa 2 miljarder och trafik/slotträttigheter till Blue1? Vad säger juridiken? Är det tekniskt möjligt?

Detta skrev jag tidigare idag.
Dagens Industri spekulerar idag i att "SAS Airline Systems" kan komma i luften väldigt fort efter att SAS Scandinavian Airlines ev ansöker om konkurs.

Kanske är det plan B? Blue1 som existerar sedan länge som eget finskt flygbolag med eget AOC och egna löne och pensionsvillkår men just nu enbart flyger med callsign "Scandinavian" byter namn till "SAS Airline Systems"?
En del anställda från det konkursade bolaget SAS Scandinavian erbjuds anställning i "SAS airline systems" med deras ingångslönet och pensionsvillkår.

Jag tror nästan att det är en given plan B. Jag hörde talas om detta för länge sedan, och skrev om det i ryktestråden. Det är ju ingen tvekan om att det ur ett företagsperspektiv även varit det mest lönsamma alternativet. Det valet man nu arbetar med nu är ju enkom för att man känner ansvar gentemot sina anställda (tror jag iaf).
 
Toppen