Senaste nytt

SAS - "Åtta underskrifter eller konkurs"

JacobGBG

Medlem
Frågan är om de nya ägarna anser det nödvändigt att överföra poängskulden från EB? För att behålla de mest lojala kunderna kanske man kommer långt med att enbart överföra status till det nya programmet.

De mest lojala kunderna om vi ska vara petiga har ofta inga svårigheter att uppnå status. På mitt företag t.ex. så har vi stående matchningserbjudanden till United och Delta från vilket annat program som helst t.ex..

Men visst är det möjligt det du säger även om jag tror det är en riskfylld manöver. Personligen skulle jag värdera 100k poäng högre än EBG men alla har olika gränser.
 

jurgenb

Medlem
Känns ganska surt o sitta med en halv miljon poäng som riskerar att blåsa bort på måndag då.. om nu så blir fallet, men ingen vet ju.. gäller bara o hoppas att man fortf har några poäng kvar nästa vecka oavsett varåt det går för SAS!
 

Dr. Miles

Expert
Om jag inte minns fel kunde man så småning välja var man ville lägga milen, kommer ihåg att jag tog min kvarvarande till M&M.

Jag skrev så här tidigare i den här tråden: http://www.businessclass.se/sas-eurobonus/5859-haender-om-sas-gar-i-konkurs-7.html#post65408
Om jag kommer ihåg rätt, SABENAs var det första europeiskt flygbolag som konkade. Miles var inte hanterad av SABENA utan Qualiflyer.
SN Brussels Airlines kom upp efter SABENA och hade samma carrier code(SN). Sedan de mergade med Virgin Express och blev Brussels Airlines.

Qualiflyer delades till 4 olika program och alla medlemmar kunde välja ett av dem och milesen koverterades 1:1.
  • LOT Miles & More(Lufthansa)
  • SN Brussels Airlines Privilege
  • SWISS Travel Club
  • TAP Victoria

Jag valde SWISS Travel Club för att jag inte ville att mina miles skulle bli mindre värda hos andra program.
Men till slut SWISS blev uppköpt av Lufthansa och hamnade mina resterande miles till Lufthansa Miles&More i alla fall...
 

sk-sthlm

Medlem
Angående sannolikheten att SAS gör kk på söndag om avtalen inte skrivs på:

Även om det finns en teoretisk chans att undvika kk eftersom man har fram till juni på sig att hitta nya finansiärer (om det nu är så - det beror på hur låneavtalen ser ut, men låt oss anta det), så har jag mycket svårt att se hur det skulle gå till i praktiken.

På måndag morgon kommer då SAS att vara ett flygbolag misslyckats med att övertala personalen att marknadsanpassa sina löner (och det under hot om konkurs, går det inte ens då lär det ju aldrig gå) och som har ett vikande kundunderlag (bara genom att läsa den här tråden ser man att många tvekar att boka med dem den här veckan - lär inte se bättre ut nästa vecka om det inte kommer någon lösning till stånd). Detta kommer snabbt leda till negativt kassaflöde, och sammantaget kan man då fråga sig vilken bank med någon som helst riskaptit inom rimlighetens gräns skulle vilka pumpa in x antal miljarder det bolaget som ett nytt lån?

Så det är nog inte bara tomt prat om KK, utan vi får hoppas att facken biter i det sura äpplet och signar.
 

Dr. Miles

Expert
Jag har i media hört representanter för SAS säga samma sak och med mitt begränsade antal poäng i företagsekonomi och juridik har jag trots allt svårt att förstå det. Jag tror fortfarande att alla såna kommentarer är vapenskrammel mot facken men jag kan ha missat något så upplys mig gärna isf. Här är mina tankar.
- SAS är inte på obestånd på söndag även om facken inte skriver på. Bolaget har eget kapital på ett par miljarder och ett kassaflöde som kan finansiera verksamheten i månader framåt.
- Lånen, vars förlängningar är beroende av fackliga överenskommelser, förfaller inte förrän i juni vilket gör att det inte heller uppstår en akut brist på finansiering på söndag.
- Givet detta kommer inte företaget att vara på obestånd på söndag och det kommer att kunna betala för sina lån och löpande utgifter. Om inte kriterierna för obestånd är uppfyllda så kan man inte bara "kasta in handduken" och sätta ett företag i konkurs så hur ska det gå till?
Obestånd kommer däremot att uppstå över tid i takt med att lånen förfaller, vilket sätter bolaget i en helt annan situation. Mitt resonemang handlar bara om huruvida SAS "lever" efter måndag utan fackliga överenskommelser eller inte. Jag är övertygad om att dom gör det.

Som jag postade i den här tråden, slutade Sabena att flyga två dagar efter Sabenas styrelse sa att det fanns pengar för dagliga operation. :(
Det där med kassapengar får man ta det med en grävskopa salt...
 

agehall

Medlem
Så det är nog inte bara tomt prat om KK, utan vi får hoppas att facken biter i det sura äpplet och signar.

Klart det inte är tomma hot. Det är väl föräldrakunskap 1A - hota inte med saker du inte kan/vågar verkställa. Samma sak gäller här tycker jag. Och ärligt talat, får de inte igenom förutsättningarna för sin omstrukturering, så är det ju slut, även om det finns pengar att bedriva dagliga operations ett tag till.
 

Dr. Miles

Expert
Bolaget har då inte finansiering och slutet är nära. Vi har gjort research och mycket tyder på att det blir konkurs istället för rekonstruktion då anställningsavtal, LAS och liknande fortfarande gäller vid en rekonstruktion.
Jag trodde att man kunde förhandla bort LAS med facket numera. Om SAS har gjort vet jag inte dock.

Jag har förstått att det fungerar ungefär så här:
  1. Företaget varslar 1.000 anställda.
  2. Förhandling med facket. Facket prutar ner till 600 anställda som skall avgå. (Ut till media och säger att "Vi har räddat 400 jobb")
  3. Företaget går med på uppsägning av 600 anställda och ber facket att välja ut de 600 personerna.
  4. Facket väljer "ofta" icke-fackaktivitet intresserade medlemmar till de 600 personerna först.
  5. På det viset har facket kontroll över sina medlemmar, precis som maffia gör.
 

agehall

Medlem
LAS är helt klart en förhandlingsfråga, men när det är så pass stora och offentliga (som i "mycket publicitet kring dem") nedskärningar så kan det vara svårt att få till det. Hade det varit ett mindre bolag som inte fått stora rubriker i tidningarna hela tiden hade det säkert lösts.
 
Toppen