Senaste nytt

Vad händer om SAS går i konkurs? (ur konsumentperspektiv)

Deras märkliga val av Widebody flotta måste också ha kostat $$$. Pan Am flög väl DC-10, L-1011 och 747SP samtidigt interkont? Alla 3 har ungefär samma pax kapacitet.

Jag är inte bra på ekonomiska regler men jag kan tänka mig att det finns liknande system som amerikanska Chapter 11 även i Skandinaviska länder.
I så fall går SAS först till konkursskydd och under tiden hinner du bränna upp alla dina poäng(man måste resa klart innan konkursskyddet går ut.).

Någon som minns hur det var när Swissair, Sabena m fl gick i konkurs - kom det som en "blixt från klar himmel"?

Hur gick det med deras respektive bonus-program?

Någon som minns hur det var när Swissair, Sabena m fl gick i konkurs - kom det som en "blixt från klar himmel"?

Jag hade Qualiflyer där bl a Swissair ingick. Jag hade bränt mina miles, men vill minnas att jag hade cirka 1000 kvar. Nu minns jag inte så mycket av detaljerna runt Qualiflyer och Swissairs konkurs, men det slutade med att jag valde att flytta över till LH och Miles and More medde ynka poäng jag hade kvar. Så någon form av "goodwill act" lär LH ha gjort.

Om jag kommer ihåg rätt, SABENAs var det första europeiskt flygbolag som konkade. Miles var inte hanterad av SABENA utan Qualiflyer.
SN Brussels Airlines kom upp efter SABENA och hade samma carrier code(SN). Sedan de mergade med Virgin Express och blev Brussels Airlines.

Qualiflyer delades till 4 olika program och alla medlemmar kunde välja ett av dem och milesen koverterades 1:1.
  • LOT Miles & More(Lufthansa)
  • SN Brussels Airlines Privilege
  • SWISS Travel Club
  • TAP Victoria

Jag valde SWISS Travel Club för att jag inte ville att mina miles skulle bli mindre värda hos andra program.
Men till slut SWISS blev uppköpt av Lufthansa och hamnade mina resterande miles till Lufthansa Miles&More i alla fall...

Var inte SAS med i Qualiflyer ett tag, eller vad hette det försöket till allians som SAS skapade tillsammans med bland annat Swiss (och KLM har jag för mig)?

Jag vet inte. Förresten, var det inte Delta som tog över Pan Ams Atlantenrutter?

Om inte minnet sviker helt så tog United över London Heathrow-rättigheter från Pan Am medan American Airlines tog över TWAs LHR-rättigheter. Länge var det ju bara två USA-bolag som hade rätt att trafikera LHR. Vad som hände med PAs övriga rättigheter vet jag inte men när de hade gått i konkurs hade väl Open Skies börjat träda i kraft gentemot flera europeiska länder, eller?

Var inte SAS med i Qualiflyer ett tag, eller vad hette det försöket till allians som SAS skapade tillsammans med bland annat Swiss (och KLM har jag för mig)?

Samarbetet hette enligt wikipedia European Quality Alliance (EQA) och invidges 1989 och bestod av Swissair, Finnair och Austrian Airlines och verkade funnits paralellt med Global Excellence Alliance.

Det där var dock innan jag blev flygbiten så jag kommer inte ihåg så mycket av det.

Toppen