Senaste nytt

SAS - "Åtta underskrifter eller konkurs"

Är Eurobonus programmet ägt av SAS direkt eller finns det mölighet att behålla poäng vid en Konkurs och knyta an programmet till ett nystartat bolag?
Jag har så fruktansvärt svårt att se mig själv förlora enorma mängder poäng för att direkt börja flyga eller samla poäng i ett bolag som övertar före detta SAS.
Inte heller jag tror att det är tomma hot!

"Om vi inte har åtta underskrifter på söndag så är det över" var svaret jag fick. Bolaget har då inte finansiering och slutet är nära. Vi har gjort research och mycket tyder på att det blir konkurs istället för rekonstruktion

.
Vore intressant om de hade utvecklat det där lite;
Vilken finansiering är det som försvinner på måndag?
Är det som vi spekulerat i, att bankerna begär förtida betalning av junikrediterna p g a brutna låneavtal?

Konkurslagen stadgar ju följande:
2 § En gäldenär som är på obestånd skall efter egen eller en borgenärs ansökan försättas i konkurs, om inte annat är föreskrivet.
Med obestånd (insolvens) avses att gäldenären inte kan rätteligen betala sina skulder och att denna oförmåga inte är endast tillfällig.

Vad jag minns är tolkningen av "inte rätteligen kunna betala sina skulder" att det inte ska gå att göra i den takt de förfaller. Men jag tror inte farhågor om problem långt i framtiden räcker för att presumera obestånd så länge det egna kapitalet är intakt. Och det är det ju inom närmsta tiden.

Last edited:
Tror att det är försent att rädda SAS nu, även om personalen går med på nya vilkor. Det är bara en tidsfråga tills SAS går i KK.

Vad jag minns är tolkningen av "inte rätteligen kunna betala sina skulder" att det inte ska gå att göra i den takt de förfaller. Men jag tror inte farhågor om problem långt i framtiden räcker för att presumera obestånd så länge det egna kapitalet är intakt. Och det är det ju inom närmsta tiden.

Det beror helt på villkoren i avtalen som det sagts tidigare, kreditgivarna gör en bedömning och tror dom att förlusten blir större av driva företaget vidare än att kursa så drar man naturligtvis in krediterna/lånen om man kan och då gäller det att ha en enorm kassa precis då.

En snabb konkurs kan innebära snabb nystart i ny skepnad, säkerligen finns någon slags plan för detta scenario.

Förutsättningen är att det finns en stark aktör (typ LH) som kliver in och tar över. Det känns inte helt solklart att någon är beredd att göra det.

Att de nuvarande ägarna skulle starta om, med hjälp av de nuvarande kreditgivarna, känns som ett extremt långskott. Näst intill dödfött.

Det tredje alternativet är att en ny svag ägare gör entré. Tyvärr ser jag framför mig Peter Norman och hans skandinaviska kollegor sätter sitt hopp till någon extern frälsare med lånade pengar, ungefär som vid SAAB-affären. Jag hoppas innerligt att vi slipper detta...

Det beror helt på villkoren i avtalen som det sagts tidigare, kreditgivarna gör en bedömning och tror dom att förlusten blir större av driva företaget vidare än att kursa så drar man naturligtvis in krediterna/lånen om man kan och då gäller det att ha en enorm kassa precis då.
Om de kan ja.
Men hittills har det varit ovanligt tyst om vilka villkor som skulle kunna åberopas för förtida återbetalning.
Skulle man välja att säga upp lånen i förtid utan att företaget brutit mot ev. tydliga covenants tror jag garanterat att SAS skulle klara den matchen i domstol om man väljer att ta den.
Men det kan ju hända att man i själva verket vill ha en icke nödvändig konkurs hellre än att köra vidare med nuvarande löneläge.
Och att allt därför är uppgjort på förhand med långivarna.

Har efter övervägande beslutat inhandla lämplig post aktier i SAS imorgon. Enligt min uppfattning kommer värdeökningen på måndag att motsvara två RTW i F med lämpligt bolag. Har jag fel blir det inte lika kul...... Men jag är fast övertygad om att konkurs undviks av en mängd orsaker och ser fram emot en rejäl reavinst. När marknaden är pessimistisk finns goda möjligheter till avkastning.

Har efter övervägande beslutat inhandla lämplig post aktier i SAS imorgon. Enligt min uppfattning kommer värdeökningen på måndag att motsvara två RTW i F med lämpligt bolag. Har jag fel blir det inte lika kul...... Men jag är fast övertygad om att konkurs undviks av en mängd orsaker och ser fram emot en rejäl reavinst. När marknaden är pessimistisk finns goda möjligheter till avkastning.

Jag önskar dig lycka till men jag hoppas du är medveten om att detta är börsens motsvarighet till att lägga allt på rött i Roulette.

Jag tänker följa Mattsson och gå in med köporder imorgon. Visst jag är rätt orolig över mina EB poäng, men jag har suttit och funderat en stund Hur jag än vrider på det, så säger min magkänsla att SAS klarar det här.
Sunt förnuft är inte all här i livet!

Toppen