Senaste nytt

Sammanslagning av American och US Airways (2013-DEC-09)

Det är svårt att greppa hur massiv inrikestrafiken i USA är. Att AA har groteskt många avgångar från DFW och ORD var väl inte överraskande, men att US Airways har 633 avgångar från Charlotte Douglas Int'l varje dag... yikes.

Så här ser nätverk av American Airlines och US Airways ut i Nordamerika idag.
Screenshot20130214_3.jpg
 
Det är svårt att greppa hur massiv inrikestrafiken i USA är. Att AA har groteskt många avgångar från DFW och ORD var väl inte överraskande, men att US Airways har 633 avgångar från Charlotte Douglas Int'l varje dag... yikes.

Charlotte är den största staden i den amerikanska delstaten North Carolina och är den 20:e största i USA. Den har en yta på 629,0 km² och en befolkning som uppgår till 731,424 invånare [1]. Inom hela storstadsområdet bor 2 491 650 personer.

Staden är countysätet för Mecklenburg County och ligget i de södra delarna av delstaten nära gränsen till South Carolina. Charlottes ekonomiska utveckling har under 1990- och 2000-talet varit stark. Ekonomin har dominerats av finanssektorn. Bank of America har sitt huvudkontor här. Staden är USA:s 5:e snabbast växande, och den snabbast växande på östkusten. Charlottes storstadsregion är den största mellan Washington DC och Atlanta.


Källa: Charlotte, North Carolina - Wikipedia

Där har du svaret...
 
Så här ser nätverk av American Airlines och US Airways ut i Nordamerika idag.
Visa bifogad bild 13788

Kartan verkar inte inkludera subsidiaries som kör med regional jets och turboprop? På den interaktiva kartan från länken fanns det definitivt fler destinationer än så.

Charlotte är den största staden i den amerikanska delstaten North Carolina och är den 20:e största i USA. Den har en yta på 629,0 km² och en befolkning som uppgår till 731,424 invånare [1]. Inom hela storstadsområdet bor 2 491 650 personer.

Staden är countysätet för Mecklenburg County och ligget i de södra delarna av delstaten nära gränsen till South Carolina. Charlottes ekonomiska utveckling har under 1990- och 2000-talet varit stark. Ekonomin har dominerats av finanssektorn. Bank of America har sitt huvudkontor här. Staden är USA:s 5:e snabbast växande, och den snabbast växande på östkusten. Charlottes storstadsregion är den största mellan Washington DC och Atlanta.


Källa: Charlotte, North Carolina - Wikipedia

Där har du svaret...

Jo, fast även med det i åtanke är inrikestrafiken extremt välutvecklad i relativa termer. Att Charlotte har fler avgångar och landningar än vad Beijing har (även om PEK hanterar dubbelt så mycket pax) kan inte enbart förklaras av att staden i sig är ekonomiskt viktigare än vad dess storlek skulle indikera.
 
Last edited:
Jo, fast även med det i åtanke är inrikestrafiken extremt välutvecklad i relativa termer. Att Charlotte har fler avgångar och landningar än vad Beijing har (även om PEK hanterar dubbelt så mycket pax) kan inte enbart förklaras av att staden i sig är ekonomiskt viktigare än vad dess storlek skulle indikera.

Nu jämför du äpplen och päron tycker jag... GDP baserat på Purchasing Parity per invånare mellan USA och Kina är fortfarande mil-vis från varandra trots Kinas enorma tillväxt. CLT är en hub som borde i sig själv förklara trafikbilden.

Ta en annan stad på samma storlek, en stad jag känner väl - Denver, Colorado. Den borde inte alls ha världens 13:e största flygplats:
World's busiest airports by passenger traffic - Wikipedia, the free encyclopedia med tanke på stadens underlag:
Denver - Wikipedia

Kombination av hub status (i detta fall United) och hög ekonomisk aktivitet skapar nog förutsättningar för detta. En annan förklaring kan vara USAs usla tågalternativ.
 
Nu jämför du äpplen och päron tycker jag... GDP baserat på Purchasing Parity per invånare mellan USA och Kina är fortfarande mil-vis från varandra trots Kinas enorma tillväxt. CLT är en hub som borde i sig själv förklara trafikbilden.

Ta en annan stad på samma storlek, en stad jag känner väl - Denver, Colorado. Den borde inte alls ha världens 13:e största flygplats:
World's busiest airports by passenger traffic - Wikipedia, the free encyclopedia med tanke på stadens underlag:
Denver - Wikipedia

Kombination av hub status (i detta fall United) och hög ekonomisk aktivitet skapar nog förutsättningar för detta. En annan förklaring kan vara USAs usla tågalternativ.

Det fetade, i kombination med att nationsgränser, oavsett hur öppna de är medför en tröskel, är nog förklaringen. Kina och PEK var måhända ett dåligt exempel, men det går väl knappast att hävda att antalet flygplansrörelser och passagerare på CLT jämfört med SYD, YYZ eller MUC skulle vara proportionerligt med städernas ekonomiska betydelse.
 
Det fetade, i kombination med att nationsgränser, oavsett hur öppna de är medför en tröskel, är nog förklaringen. Kina och PEK var måhända ett dåligt exempel, men det går väl knappast att hävda att antalet flygplansrörelser och passagerare på CLT jämfört med SYD, YYZ eller MUC skulle vara proportionerligt med städernas ekonomiska betydelse.

Det finns andra faktorer skulle jag gissa; distans och alternativ är två som jag kan tänka mig. Ta t.ex. i Skandinavien där Bergen (BGO) trots ungefär halva trafikunderlaget i antalet innevånare har mer trafik än vad Göteborg har. Det är kanske av ekonomiska skäl, men även att ett alternativ (tåget) inte är ett bra alternativ för dagsresor mellan Bergen och Oslo, medan det är ett rejält alternativ mellan Göteborg och Stockholm.

Det som jag vill hävda är att det finns ekonomiska skäl till varför en hub hamnar i CLT. Varför Charlotte och inte Columbus, Ohio eller Austin, Texas som är jämförbara metropoler?
List of Metropolitan Statistical Areas - Wikipedia, the free encyclopedia

"Let's agree to disagree" :cool:
 
Toppen