Senaste nytt

Sammanslagning av American och US Airways (2013-DEC-09)

Until the merger is complete, US Airways and American Airlines will remain separate companies and each company will maintain its current loyalty programs (US Airways – Dividend Miles and American Airlines – AAdvantage). Existing miles will be honored, and there will be no impact to your US Airways MasterCard® or US Airways Visa® card. You can continue to earn and redeem mileage for travel awards with us and our Star Alliance partners. You can also continue to book, track and manage flights on usairways.com.

Jag har fått erbjudandet om 100% milesbonus - vad tror Ni händer när sammanslagningen är klar?

Vad man tror beror nog på hur många miles man har på sitt konto. Personligen tror jag att det kommer att bli ungefär samma värde, fast i OW, så jag känner ingen stress att göra av med dem nu.

Vad man tror beror nog på hur många miles man har på sitt konto. Personligen tror jag att det kommer att bli ungefär samma värde, fast i OW, så jag känner ingen stress att göra av med dem nu.

Frågan är snarare, känner vi att USDM miles är värda AA miles på en 1:1 ratio?

Frågan är snarare, känner vi att USDM miles är värda AA miles på en 1:1 ratio?
Platstillgångar för bonusresor är avsevärt sämre hos oneworld än Star Alliance. Jag hittar inte tråden men Senator har gjort sammanställning av platstillgångar av båda allianser tidigare.

Däremot American Airlines AAdvantage har många intressanta partnerflygbolag även utanför oneworld.
Bl a Etihad Airways, Jet Airways och Kingfisher Airlines (nej, de har inte gått i konkurs än).'

Mer information om AAdvantage partnerflygbolag kan ni hitta här.
AAdvantage Airline Partners

Det är jag helt med på, men jag tror man får göra en djupare dykning om man ska jämföra OW partner award chart med *A och ta hänsyn till klassen på C/F hos de olika möjliga flygbolagen.

Nu när jag tänker efter borde detta vara en mycket intressant guide för BC att ta fram!

Det är jag helt med på, men jag tror man får göra en djupare dykning om man ska jämföra OW partner award chart med *A och ta hänsyn till klassen på C/F hos de olika möjliga flygbolagen.

Nu när jag tänker efter borde detta vara en mycket intressant guide för BC att ta fram!

http://www.businessclass.se/oneworld/7189-intjaening-anvaendning-aadvantage-miles-trad.html
http://www.businessclass.se/oneworl...dvantage-all-partner-airlines-award-trad.html
http://www.businessclass.se/oneworl...-aadvantage-oneworld-explorer-award-trad.html

American Airlines AAdvantage All partner airlines award (siffrona är x1.000 miles och för enkelresa)
OAAwardChart0909.gif

Europa-Mellanöstern/Indiska subkontinent t/r
  • Business class: 60.000 miles
  • First class: 80.000 miles
Europa-Sydostasien t/r
  • Business class: 105.000 miles
  • First class: 140.000 miles
Europa-Fjärran Östern t/r
  • Business class: 105.000 miles
Europa-Oceanien/Söderhavet t/r
  • Business class: 120.000 miles
  • First class: 160.000 miles
Europa-Nordamerika (inkl. Hawaii) t/r
  • Business class: 100.000 miles
  • First class: 125.000 miles
Europa-Centralamerika/Norra Sydamerika t/r
  • Business class: 110.000 miles
Europa-Södra Sydamerika t/r
  • Business class: 140.000 miles
  • First class: 180.000 miles

Man kan säga direkt att bonusresor till Sydamerika blir mycket dyrare om man använder All Partner Award, däremot kan man också använda oneworld Explorer Award som är flygmilbaserad.

Jo ja, jag är med på allt detta och det var inte min mening att jag skulle skicka på dig att sammanställa detta när det är tillgängligt öppet på nätet.

Det jag syftar på är hur ser värdet ut på själva produkten där vi tidigare hade t.ex. LH/TG C/F till Asien jämfört med AY C/F som blir det nya alternativet. Eller t.ex. UA/SK C/F till Nordamerika där alternativet idag är AA/BA C/F.

Så, en jämförelse i kvalitetsskillnad på den totala produkten ställt i relation till skillnaderna i poäng (och ev skatter) som krävs på vardera program. Något sånt blir förstås en smula subjektivt men vad jag tror mycket intressant för oss som funderar på om vi ska hålla i poängen eller bränna dom innan en konvertering.

Någon som vet när man spår att US bonsuprogram slås ihop? Antar att det blir någon slags övergångsperiod

Det kommer att bli en försämring, för mig personligen iaf. Som flyger mycket till Asien. Kollade lite för skojs skull på platser mellan LHR-HKG (som lär ha en hel drös med flighter per dag) på Awardtravelr, det verkar inte finnas en enda plats oavsett årstid och oavsett klass? Stämmer det så är det helt bedrövligt.

Dessutom ser man på award charten som Dr. Miles postade ovan, om man nu utgår från att det blir 1:1 ratio. F och C dit jag reser mest (NRT/HKG/BKK/SIN/KUL etc) blir betydligt dyrare. Och inte nog med det så förlorar man ANA, Asiana och Thai., som alla brukar ha väldigt bra tillgänglighet i F.

Toppen