Senaste nytt

Sammanslagning av American och US Airways (2013-DEC-09)

Ska man tolka de senaste inläggen som att det bör vara tämligen riskfritt att ha en stor mängd USDM-poäng vid den definitiva sammanslagningen med AA?

(Jag har letat på FT, men hittar inget annat än spekulationer kring frågan om USDM-miles samt om USAir omedelbart hamnar i OW eller om det blir en slags övergångsperiod - någon som har info?)

Jag har också letat efter (officiell) information, men inte hittat särskilt mycket. Merger-informationen på deras hemsida tycks inte vara uppdaterad på ett tag. Det innebär nog som andra har gissat här på forumet att sammaslagningen är/kan försenas, vilket dock innebär längre tid att använda miles i USDM.

Ska man tolka de senaste inläggen som att det bör vara tämligen riskfritt att ha en stor mängd USDM-poäng vid den definitiva sammanslagningen med AA?

(Jag har letat på FT, men hittar inget annat än spekulationer kring frågan om USDM-miles samt om USAir omedelbart hamnar i OW eller om det blir en slags övergångsperiod - någon som har info?)

Ja, och om du planerar att använda dem inom 18-24 månader så är det ännu mer riskfritt.... tror inte en merger kommer ske innan dess. Det som kan hända är att US Airways lämnar Star Alliance tidigare men i så fall går de med i One World. En drastisk och snabb försämring av villkoren trots att de lämnar Star Alliance är inte trolig.

EDIT:
Kan någon moderator flytta inläggen om ev. merger?
http://www.businessclass.se/oneworl...rways-united-states-airways-bekraeftad-3.html

Last edited:
Vissa rykten från FT säger att sammanslagningen kommer ske 1 november, dock har man inte tagit fram ett datum då US går ur Star Alliance ännu.

Förstod det som att man kan använda USDM inom OW redan från slutet av 2013. Därför går jag i tankarna kring köp av miles eller ej. Qatar och Cathay First lockar ju en aning...

Om American Airlines och US Airways kör samma metod som Continental och United hade så kan man flytta miles gratis mellan två program under tiden fram till sammanslagning. Men det är ingen garanti att de gör så.

Toppen