Senaste nytt

Sammanslagning av American och US Airways (2013-DEC-09)

Kollade lite för skojs skull på platser mellan LHR-HKG (som lär ha en hel drös med flighter per dag) på Awardtravelr, det verkar inte finnas en enda plats oavsett årstid och oavsett klass? Stämmer det så är det helt bedrövligt.

Låter högst otroligt. Jag ser gott om platser från AAdvantage. Ett tips - om du vill jämföra, gör det i de riktiga verktygen, inte via en "skum" tredjepartssite som vi vet visar fel rätt ofta...

Dessutom ser man på award charten som Dr. Miles postade ovan, om man nu utgår från att det blir 1:1 ratio. F och C dit jag reser mest (NRT/HKG/BKK/SIN/KUL etc) blir betydligt dyrare. Och inte nog med det så förlorar man ANA, Asiana och Thai., som alla brukar ha väldigt bra tillgänglighet i F.

Du får ju BA och CX istället, som inte är helt dåliga alternativ. Visst ser det ut som att det kan bli dyrare, men vi får väl se vad som händer.

Låter högst otroligt. Jag ser gott om platser från AAdvantage. Ett tips - om du vill jämföra, gör det i de riktiga verktygen, inte via en "skum" tredjepartssite som vi vet visar fel rätt ofta...

I Awardtravelrs försvar dock, så har det alltid funkat klockrent när jag har bokat awards med Star och det har alltid visat sig stämma. Men uppenbarligen inte med OW.

I Awardtravelrs försvar dock, så har det alltid funkat klockrent när jag har bokat awards med Star och det har alltid visat sig stämma. Men uppenbarligen inte med OW.

Det beror ju helt på varifrån den råkar ta data. Det är ett bra initiativ, men de har rätt långt kvar innan man slipper kolla med sitt eget program. Och jag tycker jag har sett en hel del fel även på *A.

Konverteringen av miles kanske blir 1-1 men hur blir det med status? För er som är intresserad av status hos OW utan att flyga det minsta kanske "Buy up to Preffered" är intressant. För 1500$ får du guldkort inom *A. Baksidan är att det gäller endast fram till februari 2014 och frågan är om mergern är klar då? Frågan är väl också om guld inom *A blir till guld inom OW?

Min åsikt om ev. överföringen till AA och F-bokningar;

CX F är i mitt tycke bättre än OZ F, men likvärdigt med NH F. Servicen är ungefär lika bra på alla tre, men hårdvaran är bättre på CX F och NH F (åtminstone de nya first square).

Så i det avseendet är konverteringen till AA helt OK, men kom ihåg att priset kommer gå upp med 40% för F-resor Europa-Asien, AA tar 140,000 för T/R, USDM 100,000.

Jag har bokat mycket USDM och AA senaste året och det är helt klart så att OW-bolagen släpper mindre F och framförallt mycket senare. CX och BA, som man mångt och mycket får förlita sig på EU-Asien, släpper oftast inom 7 dagar och på många CX-plan är det bara 6st F-platser som gör att man får ha en del flyt för att få plats. Som vanligt är vissa rutter enklare än andra, t.ex. FRA-HKG har 744 och 9st platser och är hyfsat enkelt att få plats på, även med 2-pers. Men, det gäller som sagt att man tycker det är OK att boka inom ett par dagar, det går inte som med USDM planera en resa ett halvår i förväg. Det släpps förvisso ett par platser i F långt tid i förväg även inom OW, men de är oerhört få.

Min åsikt om ev. överföringen till AA och F-bokningar;

Jag har bokat mycket USDM och AA senaste året och det är helt klart så att OW-bolagen släpper mindre F och framförallt mycket senare. CX och BA, som man mångt och mycket får förlita sig på EU-Asien, släpper oftast inom 7 dagar och på många CX-plan är det bara 6st F-platser som gör att man får ha en del flyt för att få plats. Som vanligt är vissa rutter enklare än andra, t.ex. FRA-HKG har 744 och 9st platser och är hyfsat enkelt att få plats på, även med 2-pers. Men, det gäller som sagt att man tycker det är OK att boka inom ett par dagar, det går inte som med USDM planera en resa ett halvår i förväg. Det släpps förvisso ett par platser i F långt tid i förväg även inom OW, men de är oerhört få.

Håller inte med om att det är särskilt svårt att boka F med OW. Jag bokade i mars 2 platser med MAS mellan CDG och KUL, det fanns gott om platser över både jul och nyår, även från LHR. Har även kollat in AA till HNL med ett halvår i framförhållning och även där platser i F. Däremot har jag hållit på i över ett år att försöka få plats med SAS till SFO, vilket varit helt omöjligt i C.

Det finns så klart undantag i OW, liksom tvärtom för *A, men jag vidhåller bestämt att tillgången är avsevärt sämre på awards inom OW, generellt sett.

Toppen