Senaste nytt

Router på resan

Du kan ansluta en USB-sticka till den här reseroutern, då har du även 3G/4G-täckning. Kom ihåg att konfigurera den med lösenord etc och de enheter du kan tänkas ta med dig på resan. Gör det i lugn och ro i hemmet, så är det bara att ansluta ethernet-kabel (ta med!) på hotellrummet och allt fungerar direkt.

DIR-510L Wireless AC750 Portable Router and Charger | D-Link
Perfekt!

Precis testat och den funkar klockrent här hemma - Både med TP-kabel och som WiFi-"hotspot"

Åker till Sofia ihelgen och ska se hur den funkar där!
Eldprovet blir USA i sommar där jag ska försöka fixa en 3G-usbsticka till roadtrip!

Tack @Homer för rabatten! En öl har du därmed på ditt tillgodokonto hos henke12!

Har någon ett förslag på en liknande enhet men med inbyggt 4G? Jag hittar bara modeller för över tusingen som dessutom fått rätt dåliga omdömen :(

Någon som vet om man kan köpa en "USB-dongel" för att slänga in ett simkort
som man kan använda i en reserouter ?

Router <- USB-dongel <- 3G/4G simkort

Routern jag köpte D-link 510L har ju bara USB-anslutning och ingen port för simkort.

D-Link Technical Support
ftp://ftp2.dlink.com/PRODUCTS/DIR-510L/REVA/DIR-510L_REVA_SUPPORTED_DONGLE_LIST_1.00_EN.PDF
Någon som vet om man kan köpa en "USB-dongel" för att slänga in ett simkort
som man kan använda i en reserouter ?
Router <- USB-dongel <- 3G/4G simkort
Routern jag köpte D-link 510L har ju bara USB-anslutning och ingen port för simkort.
Läs posten ovan och länken så hittar du alla usb-stickor den fungerar med. Se till att den är olåst om du åker utomlands.

Exempelvis tror jag att DWM-157 3G HSPA+ USB Adapter | D-Link Sweden rev B är kompatibel. I ftp-listan står dwm-157 A1 som kompatibel, vet ej vilken skillnaden är. Finns hos D-Link DWM-157 3G-modem > Modem | Kjell.com 399:-

ZTE MF823 4G USB | Teknikmagasinet.se är olåst och är kompatibel 799:-
Edit: Har stöd för följande frekvenser. Kolla upp att den operatör (i USA) också använder någon av dessa frekvenser.
Radio LTE-FDD: 800/900/1800/2600MHz; UMTS: 900/2100MHz;
EGPRS/GSM: 850/900/1800/1900MHz; LTE-FDD: DL/UL 100/50Mbps (Category3)
Peak Data Rate DC-HSPA+: DL/UL 42/5.76Mbps

Finns låsta också att köpa Huawei E398 Tele2 Mobilt Bredband 4G | Teknikmagasinet.se 549:-

Last edited:
D-Link DWM-221 ska passa enligt listan och finns för 749kr på Netonnet. Det är det billigaste jag kan hitta, är i samma sits själv!

Jag tvivlar på det, men säga gärna till om du hittar något. Jag har bara tittat snabbt på newegg.com och där ligger en Huawei-modell som är med på listan på över 100 USD. Möjligen går det att få ett modem å köpet om du binder dig för mobilt bredband i Sverige, men de flesta blir då låsta.

Toppen