Senaste nytt

Router på resan

Dr. Miles

Expert
Jag har sett att Telia erbjuder en Huawei E589 4G router om man tecknar en viss typ av abonnemang. Är det någon som har en sådan router och kan komma med ett utlåtande?

Mitt behov är att kunna koppla upp min pc och iPad på resor inom Sverige. Förutom i storstadsregionerna vill jag kunna komma i kontakt med nät i Norrbotten och Västerbotten. Har tidigare kört med min 3G-dongle och vid behov delat den via en liten Asus router, alternativt bara delat ut internet från min iPhone. Dessa metoder har dock sina begränsningar och jag tror att en batteridriven 4G-router i fickformat skulle kunna vara ett lyft.

Vänligen observera att det är olika standard och frekvens på 4G nät i olika delar av världen.
Om du har t ex svenskt 4G router, kan du inte använda den i USA, i alla fall inte som 4G router.
(som 3G fungerar nog)
 

fly4fun

Medlem
Jag har testat Asus WL-330N3G och ett flertal mindre/enklare routers och det fungerar inte för mig. Dom kraschar, låser sig har dålig wlan täckning, osv. Jag kör numera med 2st TP Link 740 eller 741 med extern antenn och DD-WRT mjukvara (kostar ca 250 kr/styck). Detta kompletterar jag med 10m nätverkskabel. Senast denna vecka har jag bott på hotell i 4 dagar i spanien med usel WLAN täckning på rummet. Satte upp ena routern i badrummet, i hörnet med bästa täckning och konfade den som mottagare. Sedan 10m kabel in i rummet där jag satte upp andra routern och skapade mitt privata nätverk så jag kunde köra dator, iphone och ipad.

Utöver det så har jag alltid en Huawei E589 med ca 10 olika lokala sim-kort.

Visst det blir en del att släpa runt på, men man riskerar aldrig att bli utan internet :)
 

Chrille

Medlem
Är det Huawei E589 som är modellen för dagen? Har sett några andra Huawei-produkter, men eftersom dom verkar vara för 3G så antar jag att dom är äldre modeller. Har tittat lite på Dovado också, men dom ser inte lika smidiga ut som E589...
 

FF#1

Medlem
Bumpar upp tråden, har det kommit nått bättre av samma sort som Asus WL-330N3G?
är på jakt efter nått att förenkla användningen av nät på resan.
 

Ubbe

Medlem
Bumpar upp tråden, har det kommit nått bättre av samma sort som Asus WL-330N3G?
är på jakt efter nått att förenkla användningen av nät på resan.
Jag brukar vara tidig på nya produkter (till min älskade hustrus lätt tillbakahållna ogillande) men hittills har jag inte sett något som är bättre. Mottager gärna tips på nått nytt bättre ;-) Asus WL-330N3G har fungerat ypperligt för mig, och det enda negativa är väl att jag skulle vilja ha knappar på routern som ställde den i valt läge. Jag är lat, men konfigurationsfönstret tar max 20 sekunder... så ingen BIG DEAL.
 
Jag köpte en TP-Link TL 3020 som kan agera AP, kort, 3G/4G router, repeater osv. Och dessutom har fysiska knappar för reset och val av läge. Det fungerade utmärkt hemma och delvis på resan med tills jag bytte till en nyare 3G/4G modem som den tyvärr hade inte stöd än. Så jag fick använda laptopen som router och tplink som AP. Men så fort jag kopplade den till en WinXP dator så fick jag inte den fungera som AP. Jag fick inte den fungera som en router heller med en WinXP som ICS server, misstänker att ESET Smart Security var orsaken till buggar.
Kommer testa igen då jag gillar skarpt designen och funktionerna men hoppas att en nyare firmware fixar alla buggar.
 
Toppen