Senaste nytt

Router på resan

Asus WL-330N3G: Och köper man den via Webhallen eller netonnet så får man ju poäng :)

Den där TP-Link-burken finns för typ $23 på dealextreme.com med fri frakt. Jag tittade just på den för att eventuellt bygga mig en Minipwner (minipwner.com).

Den där TP-Link-burken finns för typ $23 på dealextreme.com med fri frakt. Jag tittade just på den för att eventuellt bygga mig en Minipwner (minipwner.com).

Trevligt. Jag beställer en hel del från Amazon UK, men man måste komma över 25 pund för att få gratis frakt till Sverige (brukar normalt inte vara något problem:p).

Själv kör jag Apples Airport Express samt deras travel kit med olika strömkontakter.

Beträffande säkerhet som även nämndes kör jag några olika VPN-tjänster.

1 Jobbdatorn - Mitt företags Cisco VPN-tjänst
2 Hemdatorn - StrongVPN
3 iPad - StrongVPN PPTP
3 iPad2 - VPN Express

Gör mig av med StrongVPN när jag flyttar hem till Sverige skulle jag tro.

I Sverige behöver du VPN-tjänster av andra anledningar (eller tja, ungefär samma faktiskt), så behåll den tjänst du har om du tycker den fungerar.

Själv har jag en VPN-server uppsatt hemma som jag kan tunnla trafik igenom ifall jag bara inte vill att min tillfälliga ISP ska se vad jag håller på med och sedan har jag en extern VPN-tjänst som jag routar vidare till ifall jag vill vara anonym.

Det blev en tp-link. Med tanke på Asus och tp-link hade ungefär samma innehåll så fick priset bestämma. 200 kronor ser jag som överkomligt. Nu ska jag bara testa den och se om jag kan komma med en liten rapport sen.

Mobil bredbandsrouter

Jag har sett att Telia erbjuder en Huawei E589 4G router om man tecknar en viss typ av abonnemang. Är det någon som har en sådan router och kan komma med ett utlåtande?

Mitt behov är att kunna koppla upp min pc och iPad på resor inom Sverige. Förutom i storstadsregionerna vill jag kunna komma i kontakt med nät i Norrbotten och Västerbotten. Har tidigare kört med min 3G-dongle och vid behov delat den via en liten Asus router, alternativt bara delat ut internet från min iPhone. Dessa metoder har dock sina begränsningar och jag tror att en batteridriven 4G-router i fickformat skulle kunna vara ett lyft.

Den fungerar bra, men man måste starta om den lite för ofta det verkar som den storknar vi stora datamängder.

Toppen