Senaste nytt

Router på resan

FF#1

Medlem
Nu har jag beställt en Asus WL-330N3G för att ha när jag är på resande fot.
Verkar vara en fiffig sak.

Nu har jag fått hem den och provkört den i några olika konfigurationer, verkar funka toppen.
Så nu ligger den i dataväskan för att visa vad den går för ute i fält framöver.
 

thh

Medlem
Köpte den i Kina för ~90 spänn. Fungerar bra men konfigurationen är bara på kinesiska. Fick hovra med musen över länkar för att förstå vad det var.. Men den behöver bara konfigureras en gång som tur är.

Jag har exakt samma som jag införskaffade på samma sätt, men min kostade närmare 100kr (om jag minns rätt, men har för mig att jag lämnade jämna pengar) och jag valde den rosa versionen då jag antog att den skulle vara enklare att hitta. Den fungerar bra, men jag kan inte byta lösenord på den utan att köra allt genom google translate, men det går iofs ganska bra ändå då jag bara använder den när jag reser (och framförallt då*i den delen av världen som saknar wifi som standard).

Det är inte en perfekt produkt (faktiskt långt ifrån, den kopplar ner ofta och behöver startas om och har problem att hantera vissa saker jag tycker den borde kunna hantera) men den var helt klart prisvärd och jag har fått stor användning för den då jag regelbundet flyger med iPad, telefon, dator utan LAN-port, e-book reader osv och med denna slipper lista ut hur jag ska göra för att koppla in datorn i väggen och använda datorn som anslutningspunkt för alla andra enheter. Och dessutom var den billigare än anslutningsadaptern.

Eftersom jag dock alltid använder VPN på hotell-wifin ändå så känns det fortsatt tryggt att använda denna trots att den bara stödjer ganska mesiga krypteringsalgoritmer (eller så var det min kinesiska som var lite bristfällig, vilket är fullt möjligt).
 
Idag slog jag till. Jag köpte min första reserouter. En Airport Express mest för att den fungerar sömnlöst och att Eplehuset ligger runt hörnet. Jag är väldigt nöjd. Kan inte förstå att jag stått ut i ett halvår, men det värdelösa WiFi:t hotellet erbjuder.

Det fanns mindre sömnlösa alternativ. Letade till en början efter en router med Openvpn client för att slippa använda det på klienterna (paddan, datorn och mobilen).

Spännande alternativ för den med gott om fritid:
Pineapple Mark V, den här rackaren kan man säkert ha fruktansvärt kul med
Raspberry Pi, installera Raspbian och konfigurera din egna router. Nackdelen är bristen på strömförsörjning till Usb Wifikortet.
 

Homer

Medlem
Grymt!

Bra pris med! Får plocka en på väg hem från jobbet!

Skriv ut och ta med detta så blir det ändå bättre pris ;)

nb_topp_logo.jpg

Kjell.jpg
 

Nemo

Medlem

Grymt!

Bra pris med! Får plocka en på väg hem från jobbet!
Du kan ansluta en USB-sticka till den här reseroutern, då har du även 3G/4G-täckning. Kom ihåg att konfigurera den med lösenord etc och de enheter du kan tänkas ta med dig på resan. Gör det i lugn och ro i hemmet, så är det bara att ansluta ethernet-kabel (ta med!) på hotellrummet och allt fungerar direkt.

DIR-510L Wireless AC750 Portable Router and Charger | D-Link
 
Last edited:
Toppen