Senaste nytt

Revolut har lanserats i Norden

Matore

Medlem
Det kostar ingen avgift. (För närvarande, ska man kanske lägga till)
Det klassificeras som ett kontantuttag av t.ex SEB kort, och har volym begränsningar som kontantuttag men är inte avgiftsbelagt
Ok läste nånstans att det räknas som kontantuttag hos SAS EB MC men det stämmer inte alltså? Då får man alltså poäng vid överföring. Är mest intresserad av att föra över pengar för kontantuttag i utlandet.
 

intuition

Medlem
Uppenbarligen har SEB kort två olika kontantuttag i sin klassificering. En som avser uttag i automat och liknande (har avgift) och en annan typ som avser vissa överföringar (ej avgift).
Därför står det "kontantuttag" på Revolut transaktioner utan att de belastas med en kontantuttagsavgift
 

Matore

Medlem
Ok men det står ju 40 kr i SEBs prislista, inget om att det är fritt på något sätt....
Men hur för jag över kostnadsfritt - en banköverföring verkar också kosta pengar?
 

intuition

Medlem
Det här är en fråga som uppkommer med jämna mellanrum, och jag vet inte hur jag ska kunna förklara tydligare.
Jag föreslår att du helt enkelt testar själv. I värsta fall förlorar du 40 kr och det är kanske en billig peng för att känna dig säker på hur det fungerar?
 
”Vi kontaktar dig för att berätta om några ändringar som vi gör i våra personliga villkor och växlingsavgifter. Dessa ändringar gäller från 7 juni 2023.

Valutaväxlingsavgifter
För Standard-kunder förblir avgifterna desamma upp till din gräns för skälig användning av utländsk valuta på 10.000 kr per månad. Avgifterna ökar för transaktioner över denna gräns (från 0,5 % till 1 %). Helgavgifter påverkas inte av ändringen.”

 

ekf

Medlem
Revolut har blivit utsatta för bedrägeri på 20 miljoner dollar, enligt Omni/Financial Times.

 

hco

Medlem
Revolut har blivit utsatta för bedrägeri på 20 miljoner dollar, enligt Omni/Financial Times.

Intressant.

"Criminal gangs began exploiting the issue early in 2022 after it was identified in late 2021. They would encourage individuals to make large transactions that would be declined, then withdraw the refunded sums via ATMs.

The problem came to light when a partner bank in the US notified the UK-based company that it was holding less cash than anticipated. The US subsidiary then requested cash injections from its parent and the flaw was closed in spring 2022, the FT reported.

About $23 million was stolen in total, with some funds recovered by pursuing those that had withdrawn cash, resulting in a net loss of about $20 million, the newspaper added."
 

hco

Medlem
Revolut har blivit utsatta för bedrägeri på 20 miljoner dollar, enligt Omni/Financial Times.


Omni länkar till lite andra äldre nyheter som jag helt missat och som jag tror inte nämnts i tråden innan (sökte på "finanschef").

REVOLUTS FINANSCHEF SLUTAR KORT EFTER REVISORSYNPUNKT

11 May 2023, 21.09
"Brittiska Revoluts finanschef Mikko Salovaara har lämnat bolaget, kort efter att onlinebankens revisorer BDO uppgett att de inte kan styrka tre fjärdedelar av Revoluts intäkter för 2021.

Det skriver Evening Standard.

Revolut har numera 28 miljoner kunder och i samband med kapitaltillskott i juli 2021 gavs onlinebanken en värdering på 33 miljarder dollar.

I mars i år uppgav dock bolagets revisor, BDO, att vissa uppgifter i räkenskaperna kan vara behäftade med "betydande fel", och att BDO inte kan redogöra för 477 miljoner pund av bolagets intäkter. Detta förklarades av BDO med att Revoluts IT-system inte designats på ett sätt som möjliggör effektiv kontroll av affärsprocesserna.

Enligt en talesperson för Revolut har dock onlinebankens totala intäktssiffror aldrig ifrågasatts, och BDO:s farhågor ska ha hanterats av bolaget redan 2021. Bankens räkenskaper lades fram först två månader efter sin juridiska deadline, vilket Mikko Salovaara för Reuters vid tillfället förklarade med att "bokföringssystemen behövde ersättas".

Mikko Salovaara, som tillträdde som Revoluts finanschef i april 2021, uppger i en kommentar att han lämnar det Londonbaserade företaget av personliga skäl."
 
Toppen