Senaste nytt

Revolut har lanserats i Norden

intuition

Medlem
Spännande att man kan starta en bank av alla verksamheter och inte ha bokföringssystemen i ordning. Att "Lasses Gräv" med enskild firma inte har full ordning dag ett kan man förstå, men en bank gör ju inte mycket annat är skyfflar pengar...

Men jag börjar förstå varför de inte klarar att skicka ett referensnummer i OCR-fältet vid betalningar - det där med siffror verkar inte vara deras grej.
 

ekf

Medlem
Spännande att man kan starta en bank av alla verksamheter och inte ha bokföringssystemen i ordning. Att "Lasses Gräv" med enskild firma inte har full ordning dag ett kan man förstå, men en bank gör ju inte mycket annat är skyfflar pengar...
Det här gör ju att jag blir än mer skeptisk än tidigare mot att ha mina pengar hos dem en längre tid än det tar att ta ut dem i en bankomat, eller genomföra ett köp i utländsk valuta.
 

apknug

Medlem
Spännande att man kan starta en bank av alla verksamheter och inte ha bokföringssystemen i ordning. Att "Lasses Gräv" med enskild firma inte har full ordning dag ett kan man förstå, men en bank gör ju inte mycket annat är skyfflar pengar...

Men jag börjar förstå varför de inte klarar att skicka ett referensnummer i OCR-fältet vid betalningar - det där med siffror verkar inte vara deras grej.
Nåja, intäkter kostnader och bokföring kan vara ganska komplext i finansbranschen.

Fråga Skandias fd Vd Lars-Eric Petersson och ekonomidirektören Ulf Spång samt personalchef Ola Ramstedt.....

Skickat från min Lenovo TB-X606F via Tapatalk
 

intuition

Medlem
Nåja, intäkter kostnader och bokföring kan vara ganska komplext i finansbranschen.

Fråga Skandias fd Vd Lars-Eric Petersson och ekonomidirektören Ulf Spång samt personalchef Ola Ramstedt.....

Skickat från min Lenovo TB-X606F via Tapatalk
Jo, såklart.

Men att man håller på och bygger upp en fintech verksamhet i ca 6 år innan man anställer en finanschef som upptäcker att bokföringssystemen behöver bytas och inte klarar att göra bokslut i tid. Och att man, trots att man utveckla hela sk-ten från grunden specifikt för sin egen verksamhet inte har IT-system som stöder uppföljning av affärsprocesserna...

Det känns lite dot-com. Investerar-pengar flödar in, man kodar och kodar utan någon riktig plan för det viktigaste är inte att bygga något system utan att bygga tillväxt i sin kundbas som sedan motiverar fler investerare att gå in.


Det jag börjar fundera över är om/när Revolut-transaktioner i sig kommer att anses suspekta (guilt by association). När de som bygger filter och analyser för KYC-kontroller lägger till "mer än två revolut-relaterade transaktioner inom x månader" som kriterie för "fördjupad kundkännedom" processen.
 

M.K

Medlem
Jag har använt Revolut ganska länge nu, men alltid varit skeptisk till att ha för mycket pengar där. Allt över en halv månadslön gör mig alltid lite nervös innan överföring av detta har skett, skulle inte bli ett dugg förvånad om allt innestående plötsligt bara försvann en dag.

Med det sagt har jag haft mycket glädje av dem och sparat massor av pengar. Säkert någon netto månadslön extra faktiskt utan alla avgifter/påslag jag hade tidigare. Totalt sett är jag alltså en nöjd kund trots min skepsis till bolaget.
 
Och att man, trots att man utveckla hela sk-ten från grunden specifikt för sin egen verksamhet inte har IT-system som stöder uppföljning av affärsprocesserna...

Just den biten förvånar mig inte ett dugg.

Jag skulle vilja påstå att företag inom fintechbranchen faller inom en av fyra grupper:

1) Företag med egenutvecklade system som perfekt matchar de egna affärsprocesserna (mycket ovanliga)
2) Företag med egenutvecklade system som matchar hur någon en gång i tiden trodde att de egna affärsprocesserna skulle se ut, men som missar verkligheten totalt, och som nu hålls ihop av en uppsjö manuella processer, excelark och script av alla de slag, så att två siffror från två olika rapporter nästan aldrig matchar varandra (mycket vanliga)
3) Företag med inköpta "standardsystem" som inte på något sätt passar de egna affärsprocesserna, och som nu hålls ihop av en uppsjö manuella processer, excelark och script av alla de slag, så att två siffror från två olika rapporter nästan aldrig matchar varandra (mycket vanliga)
4) Företag med inköpta "standardsystem" som helt anpassat sin verksamhet efter en tredje part, systemleverantören (mycket ovanliga)

:)
 
Jag såg en kontantuttagsavgift på mitt SAS EB Mastercard. Jag skickade ett meddelande till SAS MC och personen jag pratade med påstår att detta är på grund av att jag satt in pengar på Revolut via kortet. Aldrig fått någon kontantuttagsavgift för att sätta in från SAS MC till Revolut tidigare. Någon annan som fått det?

Jag har nämligen två transaktioner på kortet på samma dag som jag fick kontantuttagsavgiften, en till Revolut och en till transaktion där det står "bank" i, men som är ett vanligt kortköp med SAS MC kortet.
 

imartin

Medlem
Jag såg en kontantuttagsavgift på mitt SAS EB Mastercard. Jag skickade ett meddelande till SAS MC och personen jag pratade med påstår att detta är på grund av att jag satt in pengar på Revolut via kortet. Aldrig fått någon kontantuttagsavgift för att sätta in från SAS MC till Revolut tidigare. Någon annan som fått det?

Jag har nämligen två transaktioner på kortet på samma dag som jag fick kontantuttagsavgiften, en till Revolut och en till transaktion där det står "bank" i, men som är ett vanligt kortköp med SAS MC kortet.
Fyllde också på Revolt med SAS MC häromdagen men allt var i sin ordning, dvs ingen kontantuttagsavgift.
 
  • Gilla
Reactions: hco
Toppen