Senaste nytt

Revolut har lanserats i Norden

intuition

Medlem
Vad gäller för tider för extra avgift valutaväxling på helger?

Brukade "helgen" inte räknas som lördag 00:00 till söndag 23:59 , britisk tid? Skulle precis växla lite USD inför ett köp i helgen, strax före 23.00 svensk tid. Och då var det plötsligt 1% helg-påslag.
 

mha321

Medlem
Vad gäller för tider för extra avgift valutaväxling på helger?

Brukade "helgen" inte räknas som lördag 00:00 till söndag 23:59 , britisk tid? Skulle precis växla lite USD inför ett köp i helgen, strax före 23.00 svensk tid. Och då var det plötsligt 1% helg-påslag.

Det styrs av när valutabörsen är stängd. Den verkar gå på new York tid. 1700 fredag i New York till 1800 söndag i New York.
 

intuition

Medlem
Santander mitt kort (versionen som inte kan nytecknas) har noll avgifter för kontantuttag, använder formella växelkurser och fungerar bra i japan.

Annars gissar jag att Curve och Revolut är hyfsade. De är sk utan avgift men använder kurser som är svåra att verifiera. Jag tycker att de alltid ligger något över andra källor på nätet som xe.com. Jag har dock inte använt något av de korten för uttag av JPY.

Notera också att korten har avgifter på "helger" och att det finns volym-begräsningar. Tex max 2000kr uttag / månad på de billigare korten och att det kan tillkomma ytterligare avgifter på själva valutaväxlingen om den överstiger ett viss belopp per månad.
 
De är sk utan avgift men använder kurser som är svåra att verifiera. Jag tycker att de alltid ligger något över andra källor på nätet som xe.com.

Jag har kollat Revolut's och Curve's kurser mot realtidskurser i Bloomberg-terminalen. Avvikelse var då knappt mätbar för Revolut, och 0.1% för Curve.

Xe.com, säger "We use the mid-market rate for our Converter", vad det nu är. Man säljer på Bid och köper på Ask.
 

Matore

Medlem
Länge sen jag hade Revolut, när man för över pengar från ex MC, räknas det som kontantuttag och MC eller betalning, alltså är det någon avgift?
 

intuition

Medlem
Det kostar ingen avgift. (För närvarande, ska man kanske lägga till)
Det klassificeras som ett kontantuttag av t.ex SEB kort, och har då volym begränsningar som kontantuttag men är inte avgiftsbelagt
 
Toppen