Så, ska vi lyssna för att EU direktivet kräver det eller för att visa hyfs? Måste vi lyssna eller kan vi läsa till oss informationen via säkerhetskortet?
Lite som att sluta säga hej till kassörskan för att man handlar där 1000 gånger förr
Men självklart är det fritt för alla att göra hur man vill. Det är det härliga med sunt förnuft, jag har aldrig träffat någon som inte anser sig ha det.
Lite som att köra 100 på en 90 väg du vet att du gör fel men du tänker jaja
Besättningen har till ansvar att ge dig en briefing, då är det väl allmänt hyfs att delta i den enligt lag förordnade genomgången?
Sedan är det lag på att man ska följa besättningens instruktioner ombord, och säger de då åt dig att ta av lurarna och lyssna så är du skyldig att göra det enligt Luftfartslagen 2010:500 (orkar inte leta reda på motsvarande på EU-nivå)...
"Befälhavaren har den högsta myndigheten ombord. Om det behövs får han eller hon bestämma att medlemmar av besättningen tillfälligt ska arbeta med annat än det som deras anställning avser. Passagerarna ska rätta sig efter vad befälhavaren bestämmer om ordningen ombord."
(Det är jag som fetmarkerat ovan)
Luftfartslag (2010:500) Svensk författningssamling 2010:2010:500 t.o.m. SFS 2019:353 - Riksdagen
Så för att svara på din fråga. Det är både hyfs och lag som stipulerar att man ska lyssna.
Nyligen genomförd grundkurs i nationalekonomi?samhällsekonomiskt spill att någon som flyger samma sträcka med samma flygplan X antal ggr lyssnar för att de ska visa ”hyfs”.
Ni kanske inte flög över vatten.Med hela min både trevligt artiga uppsyn och laglydiga Lutherska plikt riktad mot pursern noterade jag i helgen att Lufthansa inte demonstrerade flytvästen vid säkerhetsgenomgången. (2 intra eu flygningar)
Är det jag som missat att notera detta tidigare eller är det en förändring?