Senaste nytt

Respekt mot flygpersonal

Jag håller med TS fullständigt! Dock kan jag erkänna att jag ibland har svårt att "låtsas" engagerad i säkerhetsgenomgången. Hör man samma ramsa för kanske tredje gången på en dag är det lätt att man knappt märker att den dras. :oops: Försöker dock lägga undan "prylar" och få lite ögonkontakt.

Jag tycker det mest suckas och stönas när personer är på väg tillbaka från toaletten och personalen står med vagnen i gången. De kommer inte förbi direkt.
Då ska det gärna visas hur missnöjd man är samtidigt som personalen försöker hitta en lösning men det går ju i princip inte. Är man på väg till toaletten kan det va lite panik men inte tillbaka.

Säkerhetsgenomgången borde folk ta på allvar. Visst man ser den gång på gång men oavsett om man har rest 1 eller 100 ggr skulle man/ni kunna genomföra den på studs? Kommer ni ihåg allt? Kommer ni komma ihåg den i stundens hetta?
För ens egen skull ta dig tid. Och för personal som har ansvar för dig.

Enligt lag ska besättnings instruktioner följas (extra tydligt i USA med skyltar ombord en del bolag) - själv läste jag här på forumet i en liknande tråd för en del år sedan där en person som arbetar ombord fick dela med sig av sin syn på det hela och en av de saker som vi fick veta var just att ouppmärksamhet vid säkerhetsgenomgången var det som irriterade CC mest.
Sedan dess tittar jag alltid på genomgången oavsett (ja, kanske inte blåstirrar, men lite åt det hållet, men 'you get the point' . .. :) )

Jag pendlade nästan ett år i huvudstadstriangeln med SAS, och liksom många här skulle jag nog kunnat mumla mig igenom säkerhetsgenomgången i sömnen, liksom oftare än inte satt med datorn i knät under resan och smattrade. Men! Jag fattade ett medvetet beslut att inte pilla på dator/mobil eller annat under säkerhetsgenomgången, och faktiskt titta på CC. Jag var nog rätt ofta mentalt utzonad - men att ändå synligen ge uppmärksamhet till de som har som arbete att ansvara för vår säkerhet var för mig en respektfråga.

Till syvende och sist, det handlar om 90 j*vla sekunder att slita sig från skärmen...

Säkerhetsgenomgången borde folk ta på allvar. Visst man ser den gång på gång men oavsett om man har rest 1 eller 100 ggr skulle man/ni kunna genomföra den på studs? Kommer ni ihåg allt? Kommer ni komma ihåg den i stundens hetta?
För ens egen skull ta dig tid. Och för personal som har ansvar för dig.

Precis, även om jag tror mig kunna säkerhetsgenomgången väldigt väl så har jag (som tur är) ingen erfarenhet av hur jag faktiskt skulle fungera i en skarp nödsituation och tänker mig att det är bra att verkligen låta den nötas in i ryggmärgen så att man förhoppningsvis kan reagera automatiskt utan att behöva tänka när något händer.

Precis, även om jag tror mig kunna säkerhetsgenomgången väldigt väl så har jag (som tur är) ingen erfarenhet av hur jag faktiskt skulle fungera i en skarp nödsituation och tänker mig att det är bra att verkligen låta den nötas in i ryggmärgen så att man förhoppningsvis kan reagera automatiskt utan att behöva tänka när något händer.
Har själv varit med om en evakuering ... så jag kollar in säkerhetsgenomgången, varje gång ... även av den anledningen.

Jag reglerar mina Bose så att örat mot gången inte har muffen över örat, tittar på dom men tyvärr lyssnar jag inte överdrivet mycket. Men de får uppmärksamheten i alla fall, det är de värda.

Jag brukar ta av mig hörlurarna och kolla, även fast jag vet vad de kommer säga. Detta just eftersom en uppfriskning är riktigt bra att få. Kollar man på bilder från diverse incidenter med tryckfall i kabinen verkar inte många veta hur man ska göra med maskerna.. Kolla på denna bild till exempel.

ac030a3c8890f3ac326b3de21324b561.jpg

.

I dessa situationer kan jag tycka att det vore bra (förutsatt att möjlighet finns) att man upprepar instruktionerna. Det är antagligen inte många som varit med om att behöva använda maskerna tidigare och man kollar på hur andra gör och gör likadant.

Ett automatiskt meddelande i högtalarna om hur man använder den tror jag hade kunnat hjälp i dessa situationer. Som upprepas ofta i början och sen mer sällan tills syret stängs av.

I dessa situationer kan jag tycka att det vore bra (förutsatt att möjlighet finns) att man upprepar instruktionerna. Det är antagligen inte många som varit med om att behöva använda maskerna tidigare och man kollar på hur andra gör och gör likadant.

Ett automatiskt meddelande i högtalarna om hur man använder den tror jag hade kunnat hjälp i dessa situationer. Som upprepas ofta i början och sen mer sällan tills syret stängs av.

I lägen som dessa finns nog ingen tid för personalen att visa hur man ska göra. Automatiska meddelanden skulle kunna fungera, men då krävs det att ett IFE-system är installerat, vilket långt ifrån alla flygplan har (de med någon typ av skärm har det). Andra plan med förinspelade meddelanden kräver manuell aktivering. Sen vet jag inte hur bra ett sånt system skulle funka, eftersom de i många fall går på höjd planet flyger på och det vore ju inte bra om det meddelandet kom hela tiden...

Kan även tänka mig att personalen behöver ha högtalarsystemet ledigt för att kunna höra information från piloterna.

Men upprepning är alltid bra för sånt här. Därför bör det vara en självklarhet att följa med på demonstrationen varje gång.

I lägen som dessa finns nog ingen tid för personalen att visa hur man ska göra. Automatiska meddelanden skulle kunna fungera, men då krävs det att ett IFE-system är installerat, vilket långt ifrån alla flygplan har (de med någon typ av skärm har det). Andra plan med förinspelade meddelanden kräver manuell aktivering. Sen vet jag inte hur bra ett sånt system skulle funka, eftersom de i många fall går på höjd planet flyger på och det vore ju inte bra om det meddelandet kom hela tiden...

Kan även tänka mig att personalen behöver ha högtalarsystemet ledigt för att kunna höra information från piloterna.

Men upprepning är alltid bra för sånt här. Därför bör det vara en självklarhet att följa med på demonstrationen varje gång.
Man skulle ju kunna anställa fler flight crew som hjälper alla att ta på masken korrekt, en vårdare för varje patient kanske? Eller ha en web cam i varje IFE med face recognition som automatisk spelar till upp video som visar hur masken skall sättas på?

Toppen