Senaste nytt

Respekt mot flygpersonal

emj84

Medlem
Hej allesammans,
Jag har senaste tiden lagt tid på att studera mina medpassagerare när jag är ute och flyger kring beteende och fokus på flygpersonal.
Och nu skulle jag vilja höra hur ni på forumet resonerar?

Det är flera saker jag tänkt på t.ex.
- Man tittar inte upp och lyssnar på säkerhetsgenomgång
- Hörlurar är kvar vid säkerhetsinfo när man sitter vid nödutgång
- man pratar i telefon långt efter att man blivit ombedd att stänga mobilen och väntar på att personalen säger till en.
- man sitter kvar med datorn mot landning tills man blir tillsagd för andra gången och blir inväntad av personal för att lägga upp deras saker.

Samtliga av ovanstående situationer är (av mig att döma) flygvana resenärer.

Jag personligen anser detta vara oerhört respektlöst mot den arbetande flygpersonalen som ju inte är ett tjänstefolk utan snarare där för oss resenärers säkerhet.

Är det bara jag som tycker såhär eller vad säger ni?
 
Hej allesammans,
Jag har senaste tiden lagt tid på att studera mina medpassagerare när jag är ute och flyger kring beteende och fokus på flygpersonal.
Och nu skulle jag vilja höra hur ni på forumet resonerar?

Det är flera saker jag tänkt på t.ex.
- Man tittar inte upp och lyssnar på säkerhetsgenomgång
- Hörlurar är kvar vid säkerhetsinfo när man sitter vid nödutgång
- man pratar i telefon långt efter att man blivit ombedd att stänga mobilen och väntar på att personalen säger till en.
- man sitter kvar med datorn mot landning tills man blir tillsagd för andra gången och blir inväntad av personal för att lägga upp deras saker.

Samtliga av ovanstående situationer är (av mig att döma) flygvana resenärer.

Jag personligen anser detta vara oerhört respektlöst mot den arbetande flygpersonalen som ju inte är ett tjänstefolk utan snarare där för oss resenärers säkerhet.

Är det bara jag som tycker såhär eller vad säger ni?
Jag instämmer, jag tycker det är bristande respekt. Man måste förstå att service och respekt går åt båda hållen. Min ståndpunkt är att desto mer respekt man visar sina medmänniskor och är ödmjuk inför andra människors arbetsuppgifter/yrke, desto bättre service får man.
 
Hej
Själv ser jag mest att det är vana resenärer som gör det du beskriver. Jag tycker som du att det är respektlöst mot personal att inte följa med på säkerhetsgenomgång och övriga anvisningar. Säkerhetsgenomgång tar 1 minut och den tiden kan man ge dom, även om man åkt samma flight många ggr..
 
Ibland hör man bättre med NC-lurar på än utan, men med det sagt så tar jag alltid av lurarna under säkerhetsgenomgången i alla fall...
Exakt, även om jag skulle kunna göra hela säkerhetsgenomgången själv inför alla PAX (tror jag!) så handlar det för mig om att tydligt visa att jag ser personalen och att jag uppskattar deras jobb, speciellt det som rör säkerheten.
 

Sweden

Medlem
Bra reflektioner. Med respekt för personalens säkerhetsgenomgång så brukar jag alltid följa med i manuella demonstrationen... händer att jag hoppar när den visas på skärmen. Brukar också fälla upp bord mm innan landning så jag slipper bli påmind.

All respekt till personalen som är där för min och alla andras säkerhet. Med perspektiv är det inte alltid så himla livsviktigt om t.ex. gardinen dras för i C, hur många sekunder dröjer det innan någon kommer när jag plingat och reser i F... :)
 
Last edited:
Jag tänkte på samma sak idag, då jag av gammal vana lade ifrån mig boken och uppmärksammat tittade på genomgången. Jag gör alltid det, för att visa att det är viktigt vad de gör. Finns kanske en korrelation till att jag väldigt väldigt sällan råkar ut för irriterad eller dålig personal...
 
Jag tänkte på samma sak idag, då jag av gammal vana lade ifrån mig boken och uppmärksammat tittade på genomgången. Jag gör alltid det, för att visa att det är viktigt vad de gör. Finns kanske en korrelation till att jag väldigt väldigt sällan råkar ut för irriterad eller dålig personal...
Ja eller hur, man skickar lite mixade signaler om man ignorerar säkerhetsgenomgången/regler och samtidigt klagar på att Wi-Fi är slö, Ringin är slut, gardinen inte är stängd.

Kan tänka mig att personalen tänker. ”Ja men skit i om vi kraschar du, bara du får ha Wi-Fi in i döden” eller liknande.

Hur som helst så är det garanterat att dom inte kommer ”go the extra mile” för respektlösa passagerare - det hade inte jag heller.
 

ante_77

Medlem
Jag ger fan i säkerhetsinstruktionen.
Kanske jag borde bli överentusiastisk då den presenteras.
Kanske ställa några frågor för att få kvittering på att jag uppfattade allting korrekt.
 
Toppen