Senaste nytt

Respekt mot flygpersonal

Med hela min både trevligt artiga uppsyn och laglydiga Lutherska plikt riktad mot pursern noterade jag i helgen att Lufthansa inte demonstrerade flytvästen vid säkerhetsgenomgången. (2 intra eu flygningar)
Är det jag som missat att notera detta tidigare eller är det en förändring?

Så, ska vi lyssna för att EU direktivet kräver det eller för att visa hyfs? Måste vi lyssna eller kan vi läsa till oss informationen via säkerhetskortet?

Då briefingen inte sker på alla språk, så ”måste” en del studera ”safety onboard”.
Det borde vara olagligt att flyga om man inte förstår språket som används vid säkerhetsgenomgången.

Lite som att sluta säga hej till kassörskan för att man handlar där 1000 gånger förr ;)

Men självklart är det fritt för alla att göra hur man vill. Det är det härliga med sunt förnuft, jag har aldrig träffat någon som inte anser sig ha det.

Jag, brukar hälsa på CC även om jag flugit över 1000ggr.
Jag hoppas du registrerar alla nödutgångsskyltar och alternativa utrymningsvägar.

Besättningen har till ansvar att ge dig en briefing, då är det väl allmänt hyfs att delta i den enligt lag förordnade genomgången?

Sedan är det lag på att man ska följa besättningens instruktioner ombord, och säger de då åt dig att ta av lurarna och lyssna så är du skyldig att göra det enligt Luftfartslagen 2010:500 (orkar inte leta reda på motsvarande på EU-nivå)...

"Befälhavaren har den högsta myndigheten ombord. Om det behövs får han eller hon bestämma att medlemmar av besättningen tillfälligt ska arbeta med annat än det som deras anställning avser. Passagerarna ska rätta sig efter vad befälhavaren bestämmer om ordningen ombord."
(Det är jag som fetmarkerat ovan)
Luftfartslag (2010:500) Svensk författningssamling 2010:2010:500 t.o.m. SFS 2019:353 - Riksdagen

Så för att svara på din fråga. Det är både hyfs och lag som stipulerar att man ska lyssna.

Befälhavaren är väl kapten?

Nåja, några hörlurar, telefonsamtal, nedfällda brickor, bakåtlutade ryggstöd eller annat förekommer inte hos mig.
Dock så hör jag säkerhetsgenomgången och registrerar den varesig jag vill eller inte, förutsatt att jag inte sover. 50/50 på den senare.

Det verkar vara svårt att hålla en civiliserat ton i denna tråd. Tråden i sig själv belyser de stora skillnader som finns i värt samhälle gällande vad som som uppfattas som ”rätt eller fel”.

När jag landar i Zürich skall jag kolla om det behövs städas. Det tråkiga är att antagonisterna som redan är modererade börjar om igen.

Vill till slut påminna om multi-citat funktionen. Den bör användas.

Tråden förblir öppen, men mina kollegor vaknar kanske snart och stänger den om detta onödiga tjafs fortsätter.

Mvh,
En trött moderator på väg på äventyr som har bättre för sig idag än att städa i sandlådan

samhällsekonomiskt spill att någon som flyger samma sträcka med samma flygplan X antal ggr lyssnar för att de ska visa ”hyfs”.
Nyligen genomförd grundkurs i nationalekonomi? ;) Skämt åsido, jag tror nog samhällsekonomin tål att vi alla visar respekt för varandra, vilket bland annat betyder att vi åtminstone ger sken i att lyssna på kabinpersonalen.

Börjar vi räkna på samhällsekonomiska kostnader för artighet, vänlighet, hyfs och respekt känns det som vi vandrar en rätt trist väg.

Alla har rätt till sin egen uppfattning och teorier om hur kommunikation och service fungerar. Jag tycker Simon Sinek beskriver det väldigt bra (ut ifrån min ståndpunkt).

Se gärna hela, men ni som gärna vill ”cut to the case”, spola fram till 12:30. (En anekdot kring en flygresa, tema respekt och ödmjukhet). Det krävs inte mycket tankeverksamhet för att sätta detta i kontexten ”servicenivå hos crew”. Alla är människor, även om man får betalt för det man gör.

Last edited:
Toppen