Skulle flyga SAN-ORD-LHR-ARN i förra veckan, SAN-ORD med AA och resten med BA. Pga 7 h försening (tekniskt fel på planet enligt kapten) SAN-ORD missade vi alla anslutningar, blir reroutad SAN-ORD-HEL med AA och HEL-ARN med Finnair. Totalt 21 h sena till ARN. Har jag fattat rätt att jag inte kan kräva ersättning enl. EU261/2004 i och med att AA är ett icke-EU bolag? Eller kan jag ändå kräva ersättning enl. EU261/2004 i och med att BA tillhör EU och att vi egentligen skulle åkt sista sträckorna med dem? Vi fick en hotellnatt och matkuponger (typ till en cheeseburgare på McDonald´s) i Chicago.
Följdfråga: På flighten ORD-HEL med AA (economy) var vår elektronikpanel trasig. Hörlursuttaget fungerade varken för mig eller min sambo, vi kunde varken byta ljudkanal eller ändra volymen. I tillägg till detta kunde vi inte stänga av läslamporna vid våra platser (som blev påsatta då huvudljuset tändes i kabinen) så vi satt med ljuset i ansiktet i 8 timmar, ingen sömn där inte
. Kan man få ersättning för detta? Vad i så fall? Har läst att man kan få miles. Jag är dock inte intresserad av AA-miles utan vill mycket hellre ha BA-avios, skulle det gå?