Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

MrDollar

Medlem
Håller med!
Arn har uttalat sig om strejken och anser den vara extraordinär:

Aktuellt | Allmänna reklamationsnämnden

https://www.arn.se/globalassets/extern/pdfer/referat-2019/033---arendereferat---2019-07890.pdf

Spontant, även om det hade gett mig massor euros, så hoppas jag att det här behandlas som extraordinärt. Dels får det vara någon måtta på vad flygbolag ska betala ut för och dels skulle det bli alldeles för dyrt för SAS och ge en dyster framtid.
 
AirHelp resonerar så här.

Here's what's happening:

Since 2018, the law on airline staff strikes has been clear: airlines must pay compensation to passengers when their journey is disrupted by staff strikes.

Despite this, SAS is refusing to pay out compensation to thousands of passengers, such as yourself, whose flights were affected by the pilot strike between 26 April and 3 June 2019.

That's why we're taking this issue all the way to the European Court of Justice, requesting they resolve this matter for the thousands of passengers whose journeys were ruined by the SAS strike.

What's next?

We have already started proceedings against SAS on behalf of all SAS passengers. However, we must ask for your continued patience while our legal experts focus on this case - it could take as long as a year.

Our team is confident the case against SAS is strong, and we will succeed in getting you the compensation you're owed.
 

qwerty

Medlem
Hade flyg med SAS UME-ARN kl 16.40 men planet ställdes in. Enligt personal i gaten (swedavia-personal) ställdes det in Pga dimma på morgonen på Umeå flygplats så samma kärra blev sen till split. I förseningsintyget från SAS står det bara "cause: operational conditions".
Jag blev ombokad till en flight kl 19.00 med SAS men valde att göra ett studiebesök hos Norrsken istället.
Jag tycker att det bör vara kvalificerande till 250€.

Men frågan är, har jag dessutom rätt till återköp av den oanvända resan?
 

danielhog

Medlem
Hade flyg med SAS UME-ARN kl 16.40 men planet ställdes in. Enligt personal i gaten (swedavia-personal) ställdes det in Pga dimma på morgonen på Umeå flygplats så samma kärra blev sen till split. I förseningsintyget från SAS står det bara "cause: operational conditions".
Jag blev ombokad till en flight kl 19.00 med SAS men valde att göra ett studiebesök hos Norrsken istället.
Jag tycker att det bör vara kvalificerande till 250€.

Men frågan är, har jag dessutom rätt till återköp av den oanvända resan?
Du har inte rätt till både återköp och EU-ersättning.

Man kan inte äta kakan och ha kvar den :)
 

Andree_16

Medlem
Vad kan jag göra när man inte får svar? Jag har skickat två mail till LOT Polish Airlines genom deras kontaktverktyg på hemsidan angående en 14h försenad flygning, i det andra mailet bifogade jag en EU 261/2004 Complaint Form och var tydlig med att jag yrkade på € 400 ersättning. Jag har fått automail på att båda mailen inkommit så den biten är dokumenterad.

Kommer nu i veckan kontakta dom en vända till men vad är annars nästa instans? Någon som har ersättning med den här typen av complaints gentemot LOT?
 
Toppen