Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Jo, om flygningen är inställd!
50%

fa66cce51bbc954ec70042c4df4e89ed.jpg

Det där är text från artikel 7 i förordningen.
Du måste läsa artikel 5 först.
Då kommer du se att ingen ersättning utgår om det är mindre än två timmars försening vid inställld flygning.

Har även täckts ett flertal gånger i tråden.

EUR-Lex - 32004R0261 - EN - EUR-Lex

Precis, sektion 5 behandlar inställt flyg. I paragraf 5c III står att man _inte_ ska kika på sektion 7:s ersättningar om förseningen är mindre än 2h och avgång är max 1h tidigare än planerat.

SAS har för något år sedan ändå betalat ut i vissa sådana här fall, men verkar numera lärt sig och nekar dessa.

Från SAS översättning av förordningen;

ERSÄTTNING VID INSTÄLLD FLYGNING
Du har rätt till ersättning från det utförande flygbolaget, såvida inte du har blivit informerad om den inställda flygningen:

• minst två veckor före den planerade avgångstiden eller
  • mellan två veckor och sju dagar före den planerade avgångstiden och du blir erbjuden omdirigering som ger dig möjlighet att avresa högst två timmar före den planerade avgångstiden och komma fram till din
    slutdestination mindre än fyra timmar efter planerade ankomsttiden eller
  • mindre än sju dagar före den planerade avgångstiden och du blir erbjuden omdirigering som ger dig möjlighet att avresa högst en timme före den planerade avgångstiden och komma fram till din slutdestination mindre
    än två timmar efter planerade
    ankomsttiden.

Bra där! Men varför inte skicka till ARN direkt? Det kostar väl inget?!
Ja, jag vet inte varför jag inte skickade till ARN direkt :rolleyes:. Hallå konsument hänvisade till ARN. Men jisses vad svårt det är att fylla i ARN-formuläret när biljetten är betald i poäng, och inte ens poäng som det nedgraderade företaget förfogar över! :D:eek:

-ARN tar inte upp fall under 1000 kr. Min biljett kostade som sagt 619 kr och 60 000 poäng. Vad är 60 000 poäng värt? :cool:
-"Vad begär du av företaget?" Jadu, ingen aning! Jag vill egentligen bara att de ska sluta skylla ifrån sig till SAS! Jag tar gärna 30 % av 60 000 eurobonuspoäng, men det kan väl inte Lufthansa dela ut?

Någon som har input på vad jag ska begära av Lufthansa?

Ja, jag vet inte varför jag inte skickade till ARN direkt :rolleyes:. Hallå konsument hänvisade till ARN. Men jisses vad svårt det är att fylla i ARN-formuläret när biljetten är betald i poäng, och inte ens poäng som det nedgraderade företaget förfogar över! :D:eek:

-ARN tar inte upp fall under 1000 kr. Min biljett kostade som sagt 619 kr och 60 000 poäng. Vad är 60 000 poäng värt? :cool:
-"Vad begär du av företaget?" Jadu, ingen aning! Jag vill egentligen bara att de ska sluta skylla ifrån sig till SAS! Jag tar gärna 30 % av 60 000 eurobonuspoäng, men det kan väl inte Lufthansa dela ut?

Någon som har input på vad jag ska begära av Lufthansa?
Nu har jag gjort anmälan via ARN. Jag begärde av Lufthansa 30 % av 60 000 poäng, alltså 18 000 poäng. Gjorde en värdering till 1 800 kr av poängen. ARN kanske avfärdar min begäran helt pga konstigt krav. Nåja, får se vad som händer! :) Rapporterar vidare här om utgången!

Det där är text från artikel 7 i förordningen.
Du måste läsa artikel 5 först.
Då kommer du se att ingen ersättning utgår om det är mindre än två timmars försening vid inställld flygning.

Har även täckts ett flertal gånger i tråden.

EUR-Lex - 32004R0261 - EN - EUR-Lex

Precis, sektion 5 behandlar inställt flyg. I paragraf 5c III står att man _inte_ ska kika på sektion 7:s ersättningar om förseningen är mindre än 2h och avgång är max 1h tidigare än planerat.

SAS har för något år sedan ändå betalat ut i vissa sådana här fall, men verkar numera lärt sig och nekar dessa.

Från SAS översättning av förordningen;

ERSÄTTNING VID INSTÄLLD FLYGNING
Du har rätt till ersättning från det utförande flygbolaget, såvida inte du har blivit informerad om den inställda flygningen:

• minst två veckor före den planerade avgångstiden eller
  • mellan två veckor och sju dagar före den planerade avgångstiden och du blir erbjuden omdirigering som ger dig möjlighet att avresa högst två timmar före den planerade avgångstiden och komma fram till din
    slutdestination mindre än fyra timmar efter planerade ankomsttiden eller
  • mindre än sju dagar före den planerade avgångstiden och du blir erbjuden omdirigering som ger dig möjlighet att avresa högst en timme före den planerade avgångstiden och komma fram till din slutdestination mindre
    än två timmar efter planerade
    ankomsttiden.

Helt korrekt!!

Nu har jag gjort anmälan via ARN. Jag begärde av Lufthansa 30 % av 60 000 poäng, alltså 18 000 poäng. Gjorde en värdering till 1 800 kr av poängen. ARN kanske avfärdar min begäran helt pga konstigt krav. Nåja, får se vad som händer! :) Rapporterar vidare här om utgången!

Varför valde du 10 öre när det finns en officiell prislista hos SAS som säger 20 öre?

Varför valde du 10 öre när det finns en officiell prislista hos SAS som säger 20 öre?
Aj aj då! Hade ingen aning om det! Jag ville bara få ansökan gjord inatt och få det ur världen. Men skulle väntat på svar härifrån såklart! Hur hittar jag den där prislistan? Kanske jag kan komplettera mitt ärende på något sätt.

Arn har uttalat sig om strejken och anser den vara extraordinär:

Aktuellt | Allmänna reklamationsnämnden

https://www.arn.se/globalassets/extern/pdfer/referat-2019/033---arendereferat---2019-07890.pdf

Spontant, även om det hade gett mig massor euros, så hoppas jag att det här behandlas som extraordinärt. Dels får det vara någon måtta på vad flygbolag ska betala ut för och dels skulle det bli alldeles för dyrt för SAS och ge en dyster framtid.

Det är är ett intressant stycke:
Huruvida ett flygbolag har lyckats boka om enskilda passagerare är dock inte avgörande för att kunna bedöma om det har varit en extraordinär omständighet som inte kunnat undvikas med rimliga åtgärder. Detta eftersom de rimliga åtgärderna enligt förordningens ordalydelse syftar till de åtgärder som vidtagits för att undvika den extraordinära omständigheten som sådan. EU-domstolen har i sin praxis slagit fast att rimliga åtgärder även avser åtgärder som syftar till att göra det möjligt att utföra en flygning när den extraordinära omständigheten inte längre föreligger. Om rimliga åtgärder även kan innefatta åtgärder för att minska förseningstiden för enskilda passagerare är ännu inte klarlagt.

ARNs slutsats:

Pilotstrejken hade inte sin grund i någon åtgärd från flygbolagets sida som kan anses ligga inom bolagets normala verksamhet. Det handlade inte om en spontan reaktion från personalens sida som det talas om i EU-domstolens dom den 17 april 2018 i mål C-195/17. Strejken låg alltså utanför flygbolagets normala verksamhet och kontroll och utgör därmed en extraordinär omständighet. Med hänsyn till strejkens omfattning samt antalet berörda flygningar och drabbade resenärer hade den extraordinära omständigheten inte kunnat undvikas även om alla rimliga åtgärder hade vidtagits.

Last edited:
Toppen